Ing. Jana Vršková
Počet vyhľadaných dokumentov: 11
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 11
Zoradiť podľa:
Nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby (klasické n.o. s podvojným účtovníctvom) dostane v roku 2025 dotáciu od Slovenskej inov. a energetickej agentúry v hodnote 300 000 EUR. N.o. má povinnosť auditu v dvoch situáciách: - podľa zákona o dani z príjmov, ak prijme podiely zaplatenej dane vo výške minimálne 35 tisíc euro alebo - podľa zákona o neziskových organizáciách, ak príjem verejných prostriedkov a 2 % v danom účtovnom období presiahne 200 tisíc euro alebo - podľa zákona o neziskových organizáciách, ak všetky príjmy v danom účtovnom období presiahnu 500 tisíc euro. Otázka je, že napr., ak v roku 2025 použije z tejto dotácie 150 000 eur (t. j. do účtovnej triedy 6 pribudne táto suma) a v roku 2026 tiež 150 000 eur (t. j. do účtovnej triedy 6 pribudne táto suma), tak vzniká mu povinnosť auditu v roku 2025? Je smerodajná účtovná trieda 6 alebo vlastne príjem v roku 2025? Alebo, ak na dostane od ministerstva na účet v roku 2025: 150 000 EUR a v roku 2026 tiež 150 000 EUR, má to vplyv na povinnosť auditu?
Je daná maďarská neziskovka, ktorá chce poskytovať slovenským študentom (priamo študentom základných škôl, stredných skôl, vysokých škôl) vlastne štipendiá (finančné prostriedky priamo žiakom na základe ich výkonu). Táto Maďarská neziskovka chce založiť slovenskú neziskovku (n.o. alebo n.f.). Peniaze by išli od maďarskej neziskovky do slovenskej neziskovky a slovenská neziskovka by ich prevodom zaplatila priamo študentom. Inú činnosť by neziskovka nemala. Otázka: Akým spôsobom účtovať prijaté a poskytnuté peniaze? 221/384 a následne 384/662 a 5xx? Alebo neúčtovať to na výnosy a náklady vôbec (lebo je to len vlastne tok peňazí) ale len spôsobom 221/379 pri prijatí a 379/221 pri úhrade žiakom. Slovenská n.o. by bola vlastne len kvôli zjednodušeniu prevodu a kurzu a z dôvodu neplatenia transakčnej dane.
Klasická n.o. vlastní budovu. Budovu ešte v minulosti získala darovaním. Budova bola zaúčtovaná na základe znaleckého posudku v hodnote 1 000 000 EUR. Budova patrí do 6. odpisovej skupiny (40 rokov). Do roku 2022 boli ročné odpisy daňové aj účtovné účtované takto 551/081= 25 000 EUR a 384/649 rozpúštanie 25 000 EUR. V roku 2023 bolo na budove vykonané technické zhodnotenie (tepelné čerpadlo) v hodnote 100 000 EUR. Tepelné čerpadlo bolo obstarané z dotácie Ministerstva životného prostredia SR 95 % (95 000 EUR) a 5 % (5000 EUR) z vlastných zdrojov. Takže v roku 2024 zvýšená vstupná cena je 1 100 000 EUR a sumárny ročný daňový a účtovný odpis v roku 2024 bude 27 500 EUR. Otázkou je, ako účtovne vysporiadať tento ročný odpis, musí byť:
1. 551/081 budova, 384 rozpustenie/649 budova,
2. 551/081 čerpadlo, 384 dotácia/649 (691) čerpadlo, a tiež čo so zostatkom 5 %? Tiež ako mám vypočítať presné sumy odpisov pre jednotlivé účty?
Základná umelecká škola (nezisková organizácia) poskytuje umelecké vzdelanie. Od žiakov na začiatku školského roka v mesiaci september vyberá finančný poplatok - príspevok vo forme zápisného. Tento poplatok - príspevok slúži na činnosť súvisiacou s hlavným predmetom činnosti. Je zápisné príjmom nezdaňovanej činnosti ? Zároveň prosíme o uvedenie účtovného postupu na strane MD a Dal.
Zkladná umelecká škola (nezisková organizácia) poskytuje základné umelecké vzdelanie. V zriaďovacej listine má napísané, že poskytuje vzdelanie v jednotlivých umeleckých odboroch a pripravuje na štúdium v študijných odboroch na stredných a vysokých školách umeleckého zamerania. Zároveň organizuje pre žiakov študijné sústredenia, koncoročné koncerty pre svojich žiakov a ich rodinných príslušníkov a priaznivcov školy. Za organizovanie koncoročného koncertu, kde vystupujú žiaci, ktorí predvádzajú zručnosti získané počas školského roka, ZUŠ vyberá od rodinných príslušníkov finančné prostriedky, a to symbolické vstupné. Je príjem finančných prostriedkov za vstupné príjmom nezdaňovanej činnosti? Zároveň prosíme o uvedenie účtovného postupu na strane MD a Dal.
Občianske združenie je zriaďovateľom základnej umeleckej školy (nezisková organizácia). Občianske združenie vykonáva svoju činnosť v prenajatých priestoroch. Za tento priestor platí mesačný nájom. V časti uvedených priestoroch vykonáva činnosť aj zriaďovateľom zriadená základná umelecká škola. Občianske združenie za užívanie priestorov časť nájomného a energií prefakturuje svojej ZUŠ (neziskovej organizácii). Cena za m2 je rovnaká, prefakturuje sa pomerná časť za využívané priestory. V občianskom združení sú výdavky za prenájom a energie zaučované ako nedaňové výdavky hlavnej nezdaňovanej činnosti. Budú príjmy z prefakturacie nájomného a energií taktiež nedaňovým príjmom hlavnej nezdaňovanej činnosti? Zároveň prosíme o uvedenie účtovného postupu na strane MD a Dal.
Odídenci ubytovaní v zariadení neziskovej organizácie, dostali do daru hygienické potreby (zubné kefky) a potraviny z obchodného reťazca (nepredaný chlieb, pečivo,..). Štatutárny zástupca neziskovej organizácie, prevzal túto humanitárnu pomoc a následne rozdelil medzi odídencov. Je potrebné uvedenú humanitárnu pomoc zaevidovať aj v účtovníctve neziskovej organizácie? Príjem daru a potom výdaj jednotlivým odídencom? Je nutné spísať darovacie zmluvy alebo preberacie protokoly?
Predmetom činnosti neziskovej organizácie sú (klasické n.o., ide o n.o. jednej Univerzity) nasledovné činnosti: vzdelávanie, výchova a rozvoj telesnej kultúry, výskum, vývoj, vedecko-technické služby a informačné služby, tvorba, rozvoj, ochrana, obnova a prezentácia duchovných a kultúrnych hodnôt, ochrana ľudských práv a základných slobôd. Táto n.o. organizuje vzdelávaciu konferenciu v rámci svojej hlavnej činnosti na území SR. Niektorí účastníci platia neziskovke vstupné alebo registračný poplatok na túto konferenciu. Otázkou je, na ktorý výnosový účet (pri čerpaní) sa má zaúčtovať tento výnos? Napr. 647 alebo 649? a či je tento výnosový účet mimo predmetu (nie je predmetom) zákona o dani z prímov alebo je to oslobodená činnosť?
Zákon o neziskových organizáciách § 33 odsek 3 ustanovuje overenie ročnej účtovnej závierky audítorom, ak:
a) dotácie zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu štátneho fondu a z rozpočtu obce prekročia v roku, za ktorý je ročná účtovná závierka zostavená, 33 193 €,
b) všetky príjmy neziskovej organizácie prekročia 165 969 €.
Príjmy n.o. boli menej ako 165 969 €. (bod b) Dotácie zo štátneho rozpočtu (bod a) boli vo výške 40 000 €, ale tieto dotácie boli celkom presne od Maďarského štátu- od Maďarského Ministerstva ľudských zdrojov, takže nie od Slovenského štátu. Na účely ústavy Slovenskej republiky štátom sa rozumie Slovenská republika (článok 1/1) Slovenská republika je právny štát. Tiež výklad a uplatňovanie zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov musí byť v súlade s touto ústavou (článok 2/3). Je naša hore uvedená úvaha správna, že na účely zákona o neziskových organizáciách (č. 213/1997 Z. z.) nespadáme do bodu § 33 / a, takže nepotrebujeme účtovnú závierku dať overiť audítorom? Pri spotrebovaní hore uvedenej dotácie, na aký výnosový účet máme zaúčtovať dotáciu? (napr. 649 alebo 691)
- Článek
Zmeny, úpravy a doplnenia v zákone č. 423/2015 Z. z. o štatutárnom audite a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o štatutárnom audite“) oproti zákonu č. 540/2007 Z. z. o audite, audítoroch a dohľade nad výkonom auditu a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 540/2007 Z. z.“) autorka v dvoch častiach popisuje v článku.
- Článek
Dňa 17. júna 2016 nadobudol účinnosť zákon č. 423/2015 Z. z. o štatutárnom audite a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o štatutárnom audite“). Cieľom tohto článku je upozorniť čitateľov na tie skutočnosti, ktoré boli v novom zákone zmenené, resp. sú doplnené oproti zákonu č. 540/2007 Z. z. o audite, audítoroch a dohľade nad výkonom auditu a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len zákon č. 540/2007 Z. z.).