Zodpovedný zamestnávateľ

Vydané: 6 minút čítania

SR reguluje pracovnoprávnymi predpismi požiadavky na vhodné a bezpečné pracovné podmienky pre výkon práce zamestnancov podľa smerníc EÚ. Štandardy európskeho trhu práce ovplyvňujú aj pracovný život zamestnancov na Slovensku. Tvorba pracovných miest, ich obsadzovanie vhodnými zamestnancami, starostlivosť o pracovné podmienky, sociálna starostlivosť o zamestnancov, spolupráca so zástupcami zamestnancov sú výzvy, s ktorými sa musia zamestnávatelia vysporiadať k obojstrannej spokojnosti.

Plnenie požiadaviek národnej legislatívy a prostredníctvom nej aj smerníc Európskej únie je nepochybne náročné, vyžaduje si systémový prístup k poznaniu povinností zamestnávateľa a prijímaniu zodpovednosti za ich plnenie. Takýto prístup je dôležitý aj z pohľadu vnímania zamestnanca ako najdôležitejšieho zdroja pre plnenie úloh zamestnávateľa. Starostlivosť o svojich zamestnancov je jedným z aspektov kultúry zamestnávania.

Národný inšpektorát práce ponúka zamestnávateľom možnosť zapojiť sa do programu „Zodpovedný zamestnávateľ“, ktorý je nástrojom na podporu zlepšovania systému riadenia ľudských zdrojov u zamestnávateľov v Slovenskej republike.

Základné informácie

Program „Zodpovedný zamestnávateľ“ je nástroj na podporu zavádzania efektívneho systému riadenia ľudských zdrojov a na zlepšovanie pracovných podmienok u zamestnávateľov v Slovenskej republike.

Účasť v programe je dobrovoľná. Cieľom programu a aj cieľom, s ktorým sa stotožňujú prihlásení zamestnávatelia, je zlepšenie starostlivosti o najcennejší a strategický kapitál – ľudské zdroje, keďže zamestnanci sú u zamestnávateľa tvorcami pridanej hodnoty a tá zabezpečuje konkurenčnú výhodu jednotlivým podnikom.

Program „Zodpovedný zamestnávateľ“ hodnotí a oceňuje implementáciu systému riadenia ľudských zdrojov do celkového systému riadenia organizácie. Získané osvedčenie potvrdzuje nielen zavedenie a realizáciu systémového prístupu, ale rovnako aj vysokú celkovú úroveň starostlivosti o zamestnancov, o pracovné podmienky, o zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a dodržiavanie povinností vyplývajúcich z právnych predpisov.

Pri overovaní plnenia požiadaviek programu je overovaná funkčnosť zavedeného systému v rámci procesov a činností realizovaných prihláseným zamestnávateľom. Zároveň sa vychádza aj z výsledkov kontrol, ak boli u zamestnávateľa realizované, a zo stanovísk relevantných orgánov a partnerov (Sociálna poisťovňa, Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, odborová organizácia, Finančná správa a iné). Dôraz je kladený na plnenie požiadaviek neustáleho zlepšovania sa.

Titul „Zodpovedný zamestnávateľ“ udelený Národným inšpektorátom práce je ocenením prístupu zamestnávateľa k človeku, ktorý je v centre jeho pozornosti.

Výhody zapojenia sa do programu:

  • Dobrá povesť v podnikateľskom prostredí – získanie osvedčenia „Zodpovedný zamestnávateľ“ a možnosť využívať logo programu poskytuje potenciálnym obchodným partnerom aj záujemcom o prácu u daného zamestnávateľa základnú informáciu o jeho serióznosti, zodpovednosti a poskytuje základ pre budovanie a rozvoj firmy.
  • Propagácia na webovej stránke a facebooku Národného inšpektorátu práce, na odborných podujatiach konaných pod záštitou Národného inšpektorátu práce počas obdobia platnosti osvedčenia.
  • Zviditeľnenie sa logom ocenenia – programu. 
  • Dobrý pocit z dodržiavania zákonov, pravidiel a morálky – umožňuje pohodlný a bezstresový rozvoj podnikania a pomáha vytvárať priaznivé pracovné prostredie. Odpadá strach z prípadnej kontroly a, predovšetkým, z jej následkov.
  • Spravodlivé a etické podnikateľské prostredie – vo vzťahu ku všetkým účastníkom procesov, kde sa rovnaká zodpovednosť vyžaduje aj od ostatných v záujme vytvorenia zodpovedného trhu, na ktorom nemajú uplatnenie nezákonné praktiky.

Spokojní angažovaní a motivovaní zamestnanci – ako výsledok starostlivosti o pracovné podmienky, pracovné prostredie, ale aj starostlivosti o tímy zamestnancov a jednotlivcov, ktorá uspokojuje všetky typy ich potrieb.

Právny rámec

Program „Zodpovedný zamestnávateľ“ je zameraný predovšetkým na prevenciu – dobrovoľnú, vedomú a kvalitnú starostlivosť o zamestnancov a ich pracovné podmienky. Národný inšpektorát práce ho realizuje ako jednu z preventívnych, osvetových a informačno-publikačných činností v rámci ustanovenia § 6 ods. 1 písm. r) zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Podstatná časť aktivít, ktoré účastník programu realizuje, mu vyplýva z povinností zamestnávateľa upravených právnymi predpismi, ako sú:

  • zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov
  • zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
  • zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Ciele programu

  • podporovať a motivovať zamestnávateľov na Slovensku k zavádzaniu a uplatňovaniu systémového prístupu k riadeniu ľudských zdrojov,
  • rozvíjať spoločenské povedomie, usmerňovať zamestnávateľov, zamestnancov a verejnosť k aktívnemu záujmu o tvorbu, rozvoj a udržiavanie zodpovedajúcej úrovne pracovných podmienok,
  • podporovať u zamestnávateľov celostné a analytické uvažovanie o procese a jeho výsledkoch, o významnej role ľudských zdrojov a o uplatňovaní prvkov riadenia vedúcich k funkčnému, transparentnému, účinnému a ekonomicky efektívnemu spôsobu riadenia so zameraním aj na pracovnú a sociálnu pohodu zamestnancov, ktorého benefitom je aj zlepšenie imidžu a konkurencieschopnosti zamestnávateľa na meniacom sa trhu.

Organizačné zabezpečenie programu „Zodpovedný zamestnávateľ“

Gestorom programu „Zodpovedný zamestnávateľ“ je Národný inšpektorát práce, ktorý udeľuje osvedčenie „Zodpovedný zamestnávateľ“.

Riadiacim orgánom programu je Riadiaca komisia, menovaná generálnym riaditeľom Národného inšpektorátu práce, ktorá na základe výsledkov preverenia kritérií rozhodne o návrhu na udelenie osvedčenia „Zodpovedný zamestnávateľ“.

Koordináciu a administratívu programu zabezpečuje Sekretariát Riadiacej komisie programu.

Článok je krátený a prebrali sme ho z NIP, celý si ho môžete prečítať tu.

 

7. odborná konferencia k pracovnému právu

Sporné otázky odmeňovania zamestnancov

Dátum konania: 23. 10. 2025 od 9.00 h do 15.30 h

Forma uskutočnenia: online cez MS Teams

Odborní garanti:

  • Labour Law Association/Asociácia pracovného práva
  • prof. JUDr. Mgr. Andrea Olšovská, PhD.
  • prof. JUDr. Marek Švec, PhD., LL.M., univ. prof.
  • JUDr. et Mgr. Jozef Toman, PhD.