Online nakupovanie sa stalo súčasťou každodenného života, pričom narastajúca popularita internetového obchodu zvyšuje aj potrebu posilnenia ochrany práv spotrebiteľov v online prostredí. Za účelom zabezpečenia tejto ochrany, nová legislatíva týkajúca sa ochrany spotrebiteľa, zákon č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., prichádza s podstatnými inováciami týkajúcimi sa internetových nákupov a stanovuje sa jeho účinnosť od 1. júla 2024, čím nahradí existujúce normy a odstráni ich doterajšiu fragmentáciu.
Nové pravidlá pre obchodníkov
Aktuálna právna úprava, zahrnujúca zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov a zákon č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., bude nahradená novým návrhom legislatívy. Tento krok zaistí konsolidáciu a zrozumiteľnosť rozdrobených právnych regulácií. Zároveň vyžaduje, aby obchodníci, teraz redefinovaní ako predajcovia alebo dodávateľov, prispôsobili svoje Všeobecné obchodné podmienky a Reklamačné poriadky v súlade s nadchádzajúcim zákonom o ochrane spotrebiteľa.
Online trh nie je e-shop
Online trh je služba umožňujúca spotrebiteľom uzatvárať zmluvy na diaľku s viacerými obchodníkmi alebo inými spotrebiteľmi prostredníctvom webovej stránky alebo aplikácie. Nejde teda o e-shop, na ktorom predajca ponúka len vlastné výrobky, resp. uzatvára zmluvy so spotrebiteľmi vo svojom mene. Online trhom sú len webstránky, ktoré ponúkajú predaj viacerým iným obchodníkom alebo fyzickým osobám. Príkladmi sú Kaufland Online trhovisko, Allegro či populárny Vinted.
Prevádzkovatelia online trhov budú musieť zabezpečiť informovanie spotrebiteľa tom, či osoba, ktorá ponúka produkt na online trhu je obchodník alebo fyzická osoba. V prípade, že ide o fyzickú osobu, musia poskytnúť spotrebiteľovi poučenie, že sa na zmluvu nebudú vzťahovať právne predpisy na ochranu spotrebiteľa. Tie sa vzťahujú len na predaj a dodanie produktov (tovarov a služieb) obchodníkom spotrebiteľovi.
Okrem toho musia spotrebiteľov informovať o hlavných parametroch, ktoré určujú poradie produktov vo výsledku vyhľadávania v online rozhraní a jasne označiť platenú reklamu, ak ponúkajú zvýhodnenú pozíciu vo vyhľadávaní za poplatok.
Ak napríklad online trh umožňuje zaplatiť si „zvýhodnenú“ pozíciu v rámci výsledkov vyhľadávania, musí byť táto platená reklama pre spotrebiteľa zrejmá, napr. označená ako „Premium“ alebo „Sponzoring“ a pod.
Koniec falošným recenziám
Nový zákon sa zameriava aj na spotrebiteľské recenzie. Obchodníci musia po novom uviesť, akým spôsobom zabezpečujú, že hodnotenia produktov pochádzajú od spotrebiteľov, ktorí produkt skutočne kúpili alebo použili. Týmto sa má zamedziť klamaniu spotrebiteľa o kvalite ponúkaných produktov „falošnou“ recenziou, ktorá nepochádza z reálnej skúsenosti, ale je len „nálepkou“ pre zvýšenie šancí na predaj produktu bez reálneho obsahu.
Obchodníci, ktorí v rámci svojich e-shopov poskytujú možnosť uviesť recenzie, budú po novom musieť uviesť spôsob, akým zabezpečujú, že tieto recenzie naozaj pochádzajú od ostatných spotrebiteľov, prípadne musia uviesť, že takúto kontrolu nerobia.
Nepravdivé tvrdenia o overovaní recenzií, manipulácia s hodnoteniami či poskytovanie falošných recenzií, vrátane skresľovania spotrebiteľského hodnotenia alebo odporúčania na sociálnych sieťach s cieľom propagovať produkty, sa budú považovať za nekalú obchodnú praktiku, ktorú bude sankcionovať Slovenská obchodná inšpekcia.
Osobitná zmluva pre digitálne služby
Zákon zavádza aj nový zmluvný typ - spotrebiteľskú zmluvu s digitálnym plnením. Pôjde o osobitné zmluvy, ktorých predmetom bude dodanie digitálneho obsahu alebo digitálnej služby, napr. rôzny software, on-demand streamovacie platformy a pod.
Digitálne plnenie bude musieť spĺňať všeobecné a dohodnuté požiadavky, medzi ktoré patria napríklad zákonom novodefinované:
- funkčnosť,
- kompatibilita a
- interoperabilita.
Obchodník zároveň musí spotrebiteľa upovedomiť o aktualizáciách digitálneho plnenia, vrátane bezpečnostných aktualizácií, a zabezpečiť ich dodanie.
Väčšie pokuty
Za nedodržanie nových pravidiel hrozia obchodníkom väčšie pokuty. Maximálna výška sa bude odvíjať od obratu obchodníka za predchádzajúce účtovné obdobie.
Napríklad v prípade porušenia rôznych informačných povinností obchodníka už nebude pokuta v maximálnej výške 66 400 € (opakované porušenie – 166 000 €), ale vo výške od 200 € do 2 % obratu, najviac 200 000 €.
Novinkou je aj možnosť vyhnúť sa sankciám vďaka tzv. inštitútu dobrovoľného opatrenia, keď obchodník písomne vyhlási dobrovoľné ukončenie porušovania zákona a vykoná nápravu smerom k poškodeným zákazníkom (ak to povaha porušenia pripúšťa).
Slovenská obchodná inšpekcia má možnosť na základe vyhodnotenia opatrení odložiť konanie a upustiť od pokuty, ak sa predpokladá náprava a súlad s právom. Návrh na dobrovoľné opatrenie musí byť podaný v určenej lehote pred začatím konania. Týmto spôsobom môžu obchodníci predísť pokute.