84/2000 F.s.
Usmernenie
k zákonu č. 240/2000 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon SNR č.
511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave
územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov
Číslo: 15579/2000-71
11. júla 2000
Referent: Ing. Képešová,
tel.: 07/59583475
JUDr. Sabová,
tel.: 07/59583475
Ministerstvo financií Slovenskej republiky v záujme
zabezpečenia jednotného postupu pri uplatňovaní zákona
č. 240/2000 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon SNR č.
511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných
finančných orgánov v znení neskorších predpisov, vydáva usmernenie
k jednotlivým ustanoveniam, v ktorom sa uvádzajú zmeny schválené
zákonom č. 240/2000 Z.z. (ďalej len "novela zákona") a spôsob
uplatnenia zmenených, doplnených a spresnených ustanovení zákona
č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave
územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov (ďalej
len "zákon"), ako vyplýva z citovanej novely zákona.
K § 14a ods. 11
V súlade s vymedzenou pôsobnosťou územných finančných orgánov
v zákone č. 254/1993 Z.z. o územných finančných orgánoch v znení
neskorších predpisov a z dôvodu dodržania inštančného postupu,
ustanovením bolo zmenené miesto predkladania zápisnice správcu
dane o zničení prepadnutého tovaru z Ministerstva financií
Slovenskej republiky na Ústredné daňové riaditeľstvo Slovenskej
republiky.
K § 15 ods. 14
Nadväzne na novelu zákona o konkurze a vyrovnaní boli upravené
niektoré ustanovenia zákona v oblasti výkonu daňovej kontroly.
V doterajšej úprave použitý pojem "daňový dlžník" bol
nahradený pojmom "daňový subjekt", s cieľom umožniť vykonať daňovú
kontrolu na požiadanie súdu aj v prípade, že daňový subjekt nemá
u správcu dane evidované daňové nedoplatky.
Povinnosť správcu dane, tak daňového úradu ako aj obce,
vykonať daňovú kontrolu u daňového subjektu na požiadanie súdu
v súvislosti s konkurzným konaním a vyrovnacím konaním zostáva
zachovaná. Správca dane vykoná daňovú kontrolu a protokol po
prerokovaní s daňovým subjektom zašle súdu do 60 dní odo dňa
doručenia výzvy súdu.
Do ustanovenia bola doplnená povinnosť pre správcu dane
- daňový úrad vykonať daňovú kontrolu u každého daňového subjektu,
na ktorý bol vyhlásený konkurz alebo ktorému bolo povolené
vyrovnanie. V prípade, že správcom dane je obec, ustanovila sa pre
obec možnosť vykonať daňovú kontrolu u takýchto daňových
subjektov. Po vyhlásení konkurzu alebo po povolení vyrovnania,
daňový úrad je zo zákona povinný vykonať daňovú kontrolu
u daňového subjektu v lehote do 60 dní od vyhlásenia konkurzu
alebo od povolenia vyrovnania. Uvedená lehota sa vzťahuje aj na
obec, ak sa rozhodne využiť možnosť vykonať daňovú kontrolu
u daňového subjektu, na ktorý bol vyhlásený konkurz, alebo ktorému
bolo povolené vyrovnanie. Z vykonaných daňových kontrol správca
dane (daňový úrad aj obec) vypracuje protokol, ktorý musí
obsahovať okrem náležitostí uvedených v zákone aj vyčíslenie
rozdielu dane. Protokol z daňovej kontroly vykonanej po vyhlásení
konkurzu správca dane prerokuje so správcom konkurznej podstaty,
na ktorého prechádzajú všetky práva a povinnosti podľa zákona
o správe daní a poplatkov a príslušných daňových zákonov. Protokol
z daňovej kontroly vykonanej po povolení vyrovnania správca dane
prerokuje s vyrovnacím správcom, príp. daňovým subjektom.
K § 15b ods. 3
Vzhľadom na to, že ustanovenie § 15 ods. 14 sa doplnilo
o povinnosť vykonať daňovú kontrolu správcom dane - daňovým
úradom, ako aj možnosť vykonať daňovú kontrolu správcom dane
- obcou u daňového subjektu, na ktorý bol vyhlásený konkurz, alebo
ktorému bolo povolené vyrovnanie, bolo potrebné rozšíriť toto
ustanovenie o uvedené skutočnosti, t.j. že za opakovanú daňovú
kontrolu sa nepovažuje daňová kontrola vykonaná u daňového
subjektu, na ktorý bol vyhlásený konkurz alebo ktorému bolo
povolené vyrovnanie.
K 15c
Podľa novely zákona o konkurze a vyrovnaní, vyhlásením
konkurzu sa nekončí prevádzkovanie podnikania daňového subjektu.
V ustanovení sa rozširuje okruh subjektov, u ktorých sa bude
vykonávať daňová kontrola alebo opakovaná daňová kontrola o daňový
subjekt, na ktorý bol vyhlásený konkurz alebo povolené vyrovnanie,
ak tento neskončí prevádzkovanie jeho podnikania.
K § 23 ods. 5
Ustanovenie sa doplnilo z dôvodu, že podľa zákona č. 231/1999 Z.z. o štátnej pomoci, poskytnutie napr.
úľavy z penále, pokút, zo
zvýšenia dane a z úrokov je nepriamou formou štátnej pomoci, ktorá
podlieha schváleniu Úradu pre štátnu pomoc. Vzhľadom na uvedené
bolo potrebné sprístupniť daňové tajomstvo pre tento úrad.
K § 33 ods. 2 a 3
Ustanovením sa upravuje postup daňového subjektu pri jeho
výmaze z obchodného registra. Daňový subjekt je povinný vyžiadať
si od správcu dane súhlas k návrhu na výmaz z obchodného registra.
Toto ustanovenie zároveň určuje, na čo správca dane pri vydaní
súhlasu prihliada, a to na daňové nedoplatky a daň, ktorú má
daňový subjekt zaplatiť v lehote splatnosti podľa zákona o správe
daní a poplatkov alebo hmotnoprávnych daňových zákonov.
K § 39 ods. 4
V tomto ustanovení sa určuje, kedy nemožno podať dodatočné
daňové priznanie alebo hlásenie. Daňový subjekt nemôže podať
dodatočné daňové priznanie alebo hlásenie:
1. po doručení oznámenia o výkone daňovej kontroly alebo
opakovanej daňovej kontroly za obdobie, ktoré má byť podľa
oznámenia kontrolované, a to až do jej ukončenia,
2.
a) ak sa začala daňová kontrola:
- bez oznámenia správcu dane alebo
- na žiadosť súdu v súvislosti s konkurzným konaním
a vyrovnacím konaním alebo
- u daňového subjektu, na ktorý bol vyhlásený konkurz
alebo ktorému bolo povolené vyrovnanie alebo
- oprávnenosti vrátenia spotrebných daní alebo
nadmerného odpočtu dane z pridanej hodnoty,
b) ak sa začala opakovaná daňová kontrola, a to po dobu
výkonu daňovej kontroly alebo opakovanej daňovej
kontroly.
K § 58a
Ustanovením bol zjednodušený postup správcu dane pre prípad,
ak daňový subjekt nezaplatil daň alebo neodviedol vybranú alebo
zrazenú daň v zákonnej lehote. Správca dane v týchto prípadoch
môže daňového dlžníka vyzvať aby zaplatil alebo odviedol daň
v náhradnej lehote. Táto lehota nesmie byť kratšia ako 15 dní.
Súčasne ho vo výzve upovedomí o následkoch nezaplatenia alebo
neodvedenia dane (napr., že môže začať daňové exekučné konanie).
Daňový subjekt proti výzve môže do 15 dní od jej doručenia podať
námietku, podanie námietky nemá odkladný účinok. Doručenie takejto
výzvy sa považuje za úkon vykonaný na vyberanie dane, to znamená,
že sa súčasne predlžuje premlčacia lehota na vyberanie a vymáhanie
daňového nedoplatku. Premlčacia šesťročná lehota začína plynúť
znovu po skončení kalendárneho roku, v ktorom bol daňový dlžník
o tomto úkone upovedomený (§ 69 ods. 2). Nedoplatok je možné
vybrať a vymáhať najneskoršie do dvadsiatich rokov po skončení
roka, v ktorom sa stal nedoplatok splatný.
K 59 ods. 4
Úpravou tohto ustanovenia sa jednoznačne stanovil deň, od
ktorého je povolený odklad alebo zaplatenie dane v splátkach
účinný. Týmto dňom je deň doručenia rozhodnutia o povolení odkladu
alebo zaplatenia dane v splátkach. Možnosť povoliť odklad alebo
zaplatiť daň v splátkach v lehote do jedného roka od splatnosti
dane sa rozšírila aj na dane a doplatky daní vyrubené správcom
dane. Pre povolenie odkladu alebo zaplatenia dane v splátkach, za
deň splatnosti podľa príslušných hmotnoprávnych daňových zákonov
a zákona o správe daní a poplatkov sa považuje:
- posledný deň lehoty na zaplatenie dane priznanej daňovým
subjektom v daňovom priznaní,
- posledný deň lehoty na zaplatenie dane priznanej daňovým
subjektom v dodatočnom daňovom priznaní,
- posledný deň lehoty na zaplatenie dane určenej správcom dane
v platobnom výmere,
- posledný deň lehoty na zaplatenie dane určenej správcom dane
v dodatočnom platobnom výmere,
- pri rozhodnutiach, ktorými bola uložená pokuta, deň
vykonateľnosti rozhodnutia.
K § 61 ods. 6
Doplnením tohto ustanovenia sa rieši oddelená evidencia
daňových nedoplatkov tých daňových subjektov, na ktoré bol
vyhlásený konkurz alebo ktorým bolo povolené vyrovnanie.
K § 65 ods. 3 až 6
Doplnením ustanovení sa rieši odpis a zánik daňových
nedoplatkov. Správca dane je oprávnený odpísať daňové nedoplatky,
ktoré súčasne zanikajú zo zákona v týchto prípadoch:
- ku dňu zániku daňového subjektu,
- po právoplatnom skončení likvidácie dedičstva alebo,
- ak dedičstvo, ktoré nenadobudol žiadny dedič pripadlo štátu.
Rozhodnutie o odpísaní daňového nedoplatku je právoplatné dňom
jeho vydania. Daňový subjekt zaniká, preto rozhodnutie sa mu
nedoručuje. Vzhľadom na uvedené, nie je možné podať proti nemu ani
opravný prostriedok.
Ak však zániku daňového subjektu predchádza jeho zrušenie bez
likvidácie, daňové nedoplatky alebo ich časť správca dane
neodpíše. Za takto zaniknutý daňový subjekt povinnosť uhradiť
daňový nedoplatok prechádza na jeho právneho nástupcu.
K § 65a
Toto ustanovenie rieši odpísanie daňovej pohľadávky
v konkurznom konaní a vyrovnacom konaní. Správca dane odpíše
daňovú pohľadávku (definovaná v § 95 ods. 1) alebo jej časť na
základe právoplatného uznesenia súdu o potvrdení vyrovnania za
podmienky, že daňový dlžník splnil svoje povinnosti uvedené
v uznesení súdu úplne a včas.
Správca dane odpíše daňovú pohľadávku alebo jej časť aj na
základe právoplatného uznesenia súdu o zrušení konkurzu po splnení
rozvrhového uznesenia alebo na základe právoplatného rozhodnutia
súdu o zrušení konkurzu z dôvodu, že majetok daňového subjektu
nepostačuje na úhradu výdavkov a odmeny správcu konkurznej
podstaty alebo na základe právoplatného uznesenia súdu
o zamietnutí návrhu na vyhlásenie konkurzu pre nedostatok majetku
alebo na základe právoplatného uznesenia súdu o zrušení konkurzu
po splnení núteného vyrovnania.
Ak po ukončení konkurzného konania daňovému subjektu zostane
majetok, správca dane odpíše daňovú pohľadávku alebo jej časť až
po jeho zániku, t.j. po jeho vymazaní z obchodného registra. Ak
zániku daňového subjektu predchádza zrušenie subjektu bez
likvidácie, správca dane daňovú pohľadávku neodpíše.
Daňový nedoplatok odpísaním daňovej pohľadávky zaniká. Správca
dane o odpísaní daňovej pohľadávky vydá rozhodnutie, ktoré
nadobúda právoplatnosť dňom jeho vydania. Vzhľadom na to, že
daňový subjekt zaniká, rozhodnutie o odpísaní pohľadávky sa mu
nedoručuje, a preto nie je voči tomuto rozhodnutiu možné podať ani
opravný prostriedok.
K § 66 ods. 3
Novela zákona rozširuje možnosť pre daňový subjekt požiadať
o platenie preddavkov na daň aj z iných dôvodov ako je uvedené
v osobitnom zákone - zákone o daniach z príjmov. Táto možnosť sa
vzťahuje aj na správcu dane, ktorý môže z vlastného podnetu určiť
platenie preddavkov na daň aj z iných dôvodov, ako je uvedené
v osobitnom zákone.
Platenie preddavkov na daň, spôsob a výpočet výšky preddavku
upravuje zákon č. 366/1999 Z.z. o daniach z príjmov v § 40 - pre
fyzické osoby a v § 50 - pre právnické osoby. V týchto
ustanoveniach sú uvedené prípady, kedy správca dane môže platenie
preddavkov na daň určiť inak. Neriešia však prípady, keď
v priebehu zdaňovacieho obdobia nastanú okolnosti, ktoré sú hodné
osobitného zreteľa a daňový subjekt nie je schopný plniť si svoju
povinnosť zo zákona v lehote a výške ním určenej. V týchto
prípadoch môže správca dane, po posúdení finančnej analýzy
a ekonomickej situácie predloženej daňovým subjektom, určiť
platenie preddavkov z iných dôvodov ako sú uvedené v osobitnom
zákone (zákone o daniach z príjmov), a to na základe žiadosti
daňového subjektu. Platenie preddavkov na daň aj z iných dôvodov,
ako sú uvedené v osobitnom zákone, môže správca dane určiť aj
z vlastného podnetu.
K § 71 a ods. 1
Nadväzne na zákon o konkurze a vyrovnaní sa v odseku 1 určuje,
že v čase od vyhlásenia konkurzu do jeho zrušenia alebo v čase od
povolenia vyrovnania do potvrdenia vyrovnania, sa neuplatňuje
prednostné záložné právo zriadené správcom dane na zabezpečenie
daňovej pohľadávky pred vyhlásením konkurzu alebo povolením
vyrovnania.
K § 84m ods. 7
V tomto ustanovení ide o významové a funkčné spresnenie textu.
K § 93 ods. 1 a 2
V § 93 ods. 1 sa upravuje postup správcu dane s nakladaním
dražobnej zábezpeky vydražiteľa, ktorá bola poukázaná na daňový
exekučný účet tak, že z týchto prostriedkov uhradí správca dane
daň z pridanej hodnoty za platiteľa dane z pridanej hodnoty.
V odseku 2 sa upravuje rozsah finančných prostriedkov
poukazovaných na daňový exekučný účet, ktoré je možné použiť ako
výťažok na úhradu exekučných nákladov, hotových výdavkov a na
pokrytie daňového nedoplatku. Celková výška výťažku sa znižuje
o daň z pridanej hodnoty uhradenej správcom dane za platiteľa dane
z pridanej hodnoty podľa odseku 1.
K ôsmej časti
V zákone sa zavádza nová časť - osobitné ustanovenia pre
konkurzné konanie a vyrovnacie konanie. Táto časť rieši
prihlasovanie daňových pohľadávok (§ 95) a účinky vyhlásenia
konkurzu a povolenia vyrovnania (§ 95a).
K § 95
V odseku 1 je definovaný pojem "daňová pohľadávka" Za daňovú
pohľadávku sa považuje nezaplatená suma dane, povinnosť zaplatenia
ktorej vznikla na základe tohto zákona alebo hmotnoprávnych
daňových zákonov, ako aj pohľadávka, ktorá nebola priznaná daňovým
subjektom alebo vyrubená správcom dane. Pokuty, penále, úroky
a zvýšenie dane (v novele je pre ne zavedená legislatívna skratka
"sankcia"), sa považujú za daňovú pohľadávku len vtedy, ak mohli
byť správcom dane vyrubené do vyhlásenia konkurzu alebo povolenia
vyrovnania.
Odsek 2 definuje na účely konkurzného konania a vyrovnacieho
konania pojem "daňový záväzok" ako sumu dane, na vrátenie ktorej
má daňový subjekt nárok, a to aj v prípade, ak si tento nárok
neuplatnil.
Odsek 3 vymedzuje, čo sa považuje za daňovú pohľadávku
vzniknutú pred vyhlásením konkurzu alebo povolením vyrovnania. Pri
daniach sú to tie daňové pohľadávky, kde vznikla daňová povinnosť
podľa hmotnoprávnych daňových zákonov pred vyhlásením konkurzu
alebo pred povolením vyrovnania, vrátane dane za zdaňovacie
obdobie ukončené dňom, ktorý predchádza dňu vyhlásenia konkurzu
alebo povolenia vyrovnania. Pri sankciách sú to tie daňové
pohľadávky, ktoré vyrubil správca dane do vyhlásenia konkurzu
alebo povolenia vyrovnania. Ak sankcia nebola do vyhlásenia
konkurzu alebo povolenia vyrovnania vyrubená a hmotnoprávny daňový
zákon ustanovuje jej najvyššiu prípustnú výšku, považuje sa za
daňovú pohľadávku najviac polovica jej najvyššej prípustnej výšky.
Odsek 4 ustanovuje, že pri daňových záväzkoch sa postupuje
primerane podľa odseku 3.
Odsek 5 určuje, že daňové pohľadávky alebo daňové záväzky,
ktoré nie je možné podľa odsekov 3 a 4 považovať za daňové záväzky
alebo daňové pohľadávky vzniknuté pred vyhlásením konkurzu alebo
pred povolením vyrovnania, sa považujú za daňové pohľadávky alebo
daňové záväzky vzniknuté po vyhlásení konkurzu alebo povolení
vyrovnania.
Podľa odseku 6 si môže správca dane uplatňovať v konkurznom
konaní tie daňové pohľadávky, ktoré sa považujú za daňové
pohľadávky vzniknuté pred vyhlásením konkurzu, aj keď neboli do
vyhlásenia konkurzu vyrubené. Rovnako si správca uplatní
v konkurznom konaní daňové pohľadávky, ktoré vzniknú na základe
daňovej kontroly vykonanej podľa § 15 ods. 14 zákona. Takýmto
istým spôsobom postupuje správca dane, ak uplatňuje daňové
pohľadávky vo vyrovnacom konaní (odsek 7).
Správca dane po vyhlásení konkurzu alebo povolení vyrovnania
prihlási daňové pohľadávky určené podľa odsekov 1, 3, 6 a 7
v lehote a spôsobom ustanoveným v zákone o konkurze a vyrovnaní.
V konkurznom konaní a vyrovnacom konaní ako veriteľ vystupuje
v mene správcu dane poverený zamestnanec správcu dane alebo
Ústredného daňového riaditeľstva SR.
K § 95a
Ustanovenie podrobne upravuje postup správcu dane, ak bol na
daňový subjekt vyhlásený konkurz alebo povolené vyrovnanie. Odsek
1 určuje, že správca dane nemôže voči daňovému subjektu, na ktorý
bol vyhlásený konkurz alebo ktorému súd povolil vyrovnanie, v čase
od vyhlásenia konkurzu do jeho zrušenia alebo po povolení
vyrovnania začať daňové konanie, vrátane daňového exekučného
konania. Rovnako sa zo zákona prerušujú na obdobie od vyhlásenia
konkurzu do jeho zrušenia alebo od povolenia vyrovnania do
potvrdenia vyrovnania všetky daňové konania vrátane daňového
exekučného konania. Pre úplnosť je potrebné uviesť, že sa vzťahuje
aj na daňové exekučné konanie začaté podľa predpisov platných do
31.8.1999.
Správca dane môže začať daňové konanie v čase od vyhlásenia
konkurzu do zrušenia konkurzu alebo po povolení vyrovnania len na
výzvu súdu, s výnimkou daňového exekučného konania, ktoré nie je
možné začať, ani v ňom pokračovať.
Odsek 3 ustanovuje, že v čase od vyhlásenia konkurzu do jeho
zrušenia nie je možné začať daňové konanie na daňové pohľadávky
vzniknuté po vyhlásení konkurzu. V tomto období správca dane
nemôže ani vyrubovať sankcie. Rovnako nemôže správca dane, v čase
od povolenia vyrovnania, vyrubovať tie sankcie, ktoré by bolo
možné považovať za daňové pohľadávky vzniknuté pred povolením
vyrovnania.
V odseku 4 sa v nadväznosti na zákon o konkurze a vyrovnaní
upravuje, že všetky ešte nesplatné daňové pohľadávky, ktoré
vznikli pred vyhlásením konkurzu, sa vyhlásením konkurzu stávajú
splatnými. Zároveň toto ustanovenie rieši aj spočívanie lehôt
v čase od vyhlásenia konkurzu do jeho zrušenia tak, že lehoty
ustanovené pre premlčanie alebo zánik daňových pohľadávok
a záväzkov v tomto období neplynú.
Novela zákona upravuje postavenie správcu konkurznej podstaty.
Správca konkurznej podstaty sa na obdobie od vyhlásenia konkurzu
do zrušenia konkurzu stáva účastníkom daňového konania namiesto
daňového subjektu. Všetky daňové doklady, daňové priznania a iné
písomnosti, ktoré vystaví správca konkurznej podstaty a ktoré majú
význam pre určenie práv a povinností daňového subjektu alebo iných
osôb sa považujú za doklady vystavené daňovým subjektom.
Podľa odseku 6 je v čase od vyhlásenia konkurzu do zrušenia
konkurzu vylúčené započítanie daňových pohľadávok a daňových
záväzkov a použitie ustanovenia § 63 ods. 2,
3, 4 prvá veta a
ods. 8 zákona. Ustanovenie zároveň určuje, že odpočítanie dane na
vstupe od dane na výstupe pri dani z pridanej hodnoty sa
nepovažuje za započítanie daňových pohľadávok a záväzkov.
Novela zákona v odseku 7 rieši následky potvrdenia vyrovnania.
Zo zákona zanikajú daňové pohľadávky alebo ich časti, ktoré daňový
subjekt na základe schváleného vyrovnacieho plánu nemusí plniť.
Rovnako zanikajú všetky daňové pohľadávky vzniknuté pred povolením
vyrovnania, ktoré nebolo možné uspokojiť. Súčasne zanikajú aj
sankcie alebo ich časti, ktoré neboli považované za daňové
pohľadávky podľa § 95 ods. 1 a vzťahujú sa na pohľadávky vzniknuté
pred povolením vyrovnania. Tieto daňové pohľadávky a sankcie nie
je možné dodatočne vyrubiť ani po skončení vyrovnania.
Ak daňový subjekt nesplní vyrovnanie, môže správca dane,
počnúc dňom právoplatnosti uznesenia súdu, ktorým bolo potvrdené
nesplnenie vyrovnania, začať daňové konanie alebo pokračovať
v prerušenom daňovom konaní. V tomto prípade nepostupuje správca
dane podľa odseku 7 a daňové pohľadávky nezaniknú.
K § 101
Ustanovenie jednoznačne určuje, že na daňové konanie sa
nevzťahuje zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní. Správca dane
môže v daňovom konaní postupovať len v súlade s týmto zákonom
(zákon č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov).
K § 110b
Zámerom tohto ustanovenia je umožniť daňovým dlžníkom uhradiť
čiastočne alebo úplne daňový nedoplatok formou prevodu dlhopisu
Fondu národného majetku Slovenskej republiky na účet Ústredného
daňového riaditeľstva Slovenskej republiky, vedený v stredisku
cenných papierov. Hodnota jedného dlhopisu bola stanovená novelou
zákona na sumu 13 740 Sk.
Daňový dlžník je oprávnený túto formu úhrady využiť tak, aby
najneskôr do 31. decembra 2000 bol uskutočnený prevod dlhopisu na
účet Ústredného daňového riaditeľstva Slovenskej republiky, vedený
v stredisku cenných papierov. Dlhopismi môže daňový dlžník uhradiť
svoje daňové nedoplatky podľa stavu evidovaného na príslušnom
daňovom úrade k termínu 31. decembra 1999. Za deň úhrady daňového
nedoplatku použitím dlhopisu sa považuje deň, ktorý nasleduje po
dni, kedy dlhopis bol pripísaný na účet Ústredného daňového
riaditeľstva Slovenskej republiky, vedený v stredisku cenných
papierov. Daňový dlžník môže dlhopisom uhradiť daňové nedoplatky
na týchto daniach:
- dane daňovej sústavy platnej do 31.12.1992 (napr. odvod zo
zisku, odvod z objemu miezd, dôchodková daň, daň z objemu
miezd, daň z obratu a pod.),
- daň z príjmov fyzických osôb,
- daň z príjmov právnických osôb,
- daň z pridanej hodnoty,
- daň z dedičstva, daň z darovania, daň z prevodu a prechodu
nehnuteľností,
- spotrebné dane podľa jednotlivých druhov.
Pre použitie dlhopisov na čiastočnú alebo úplnú úhradu
daňového nedoplatku zákon ustanovuje aj ďalšie podmienky, ktoré
musia byť splnené:
- suma daňového nedoplatku nesmie byť nižšia ako 13 740 Sk,
- na dlhopise neviazne záložné právo, alebo nie je pozastavený
výkon práva nakladať s týmto dlhopisom,
- daňový úrad nezačal daňové exekučné konanie alebo vymáhanie
daňového nedoplatku podľa tohto zákona platného do
31.8.1999 a Občianskeho súdneho poriadku.
Daňový dlžník môže použiť na úhradu daňových nedoplatkov aj
viac ako jeden dlhopis za podmienky, že celková hodnota všetkých
dlhopisov neprevýši výšku daňového nedoplatku.
Pre uplatnenie možnosti uhradiť daňový nedoplatok dlhopisom je
ďalej potrebné, aby daňový dlžník písomne požiadal daňový úrad
o vydanie potvrdenia o použití dlhopisu alebo dlhopisov na
čiastočnú alebo úplnú úhradu daňového nedoplatku. V žiadosti
uvedie:
- počet dlhopisov, ktoré chce použiť na úhradu daňového
nedoplatku,
- druh dane a výšku daňového nedoplatku.
Žiadosť podlieha správnemu poplatku vo výške 100 Sk podľa
položky č. 143 písm. b) zákona NR SR č. 145/1995 Z.z. o správnych
poplatkoch v znení neskorších predpisov.
Na základe uvedenej žiadosti a po splnení vyššie uvedených
podmienok daňový úrad je povinný daňovému dlžníkovi vydať
potvrdenie o použití dlhopisu na úplnú alebo čiastočnú úhradu
daňového nedoplatku, ktoré obsahuje najmä:
- druh dane, na ktorej sa zníži daňový nedoplatok,
- sumu daňového nedoplatku, na ktorý sa použije dlhopis a tomu
zodpovedajúci počet dlhopisov.
Daňový dlžník zároveň s potvrdením obdrží od daňového úradu aj
informácie o ďalšom postupe pri prevode dlhopisu.
Zníženie alebo úhrada daňových nedoplatkov sa vykoná ku dňu
nasledujúcemu po dni pripísania dlhopisu na účet Ústredného
daňového riaditeľstva Slovenskej republiky, vedeného v stredisku
cenných papierov.
Na postup pri prevode dlhopisu sa vzťahuje zákon č. 600/1992 Zb. o cenných papieroch v znení
neskorších predpisov.
K Čl.II
Novela zákona je v poradí už šestnástou, a preto sa
splnomocňuje predseda Národnej rady, aby vyhlásil úplné znenie
zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní
a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov
v znení neskorších predpisov.
K Čl.III
Novela zákona nadobúda účinnosť 1.8.2000.
Ing. EVA ŠIMKOVÁ, v.r.
generálna riaditeľka sekcie daňovej a colnej