78/1994 F.s.
Metodické usmernenie
k vyhláške MF SR č. 55/1994 Z.z.
zo dňa 22. februára 1994
o spôsobe vedenia evidencie tržieb elektronickou registračnou
pokladnicou
Číslo: 63/1390/1994
Referent: Oravec,
tel. 43 24 28
Významnú časť príjmov štátneho rozpočtu tvoria dane odvádzané
podnikateľskou sférou.
Špecifickou oblasťou, ktorá tvorí rozhranie medzi
podnikateľskou sférou a sférou konečnej spotreby, je podnikanie
v oblasti predaja tovaru v nezmenenom stave (zaužívané pomenovanie
"maloobchod") a poskytovanie niektorých služieb.
Súčasná prax ukázala, že práve v tejto oblasti sa stretávame
s nedostatočnou evidenciou najmä výšky tržieb, čo následne vedie
k daňovým únikom.
Predovšetkým z týchto skutočností vychádzalo ministerstvo
financií pri príprave vyhlášky, na základe ktorej každý
podnikateľský subjekt, ktorý sa zaoberá predajom tovaru
v nezmenenom stave a poskytovaním určených služieb za hotové, bude
povinný viesť evidenciu tržieb pomocou elektronickej registračnej
pokladnice.
Ministerstvo financií Slovenskej republiky bolo splnomocnené
zákonom č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách
v ústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov
upraviť spôsob vedenia evidencie tržieb pre správne stanovenie
dane pri predaji tovaru v nezmenenom stave a poskytovaní služieb
za hotové pomocou elektronických pokladníc, čo zabezpečilo vydaním
vyhlášky MF SR č. 55/1994 Z.z. z 22. februára 1994 o spôsobe
vedenia evidencie tržieb elektronickou registračnou pokladnicou
(ďalej len vyhláška) publikovanou v Z. z. a ktorá nadobudla
účinnosť dňom vyhlásenia. V nej sa stanovujú konkrétne postupy
podnikateľských subjektov (daňovníkov) pri samotnom vedení
evidencie, ale aj termín, po ktorom subjekt používa elektronickú
registračnú pokladnicu. Týmto termínom je 1. január 1995.
Zavedením povinnosti používať moderné elektronické pokladnice
pri predaji tovaru v nezmenenom stave a pri poskytovaní určených
služieb s výnimkou ambulantného predaja, dôjde ku skvalitneniu
predaja, k zjednodušeniu jeho administratívy, ako aj zabezpečeniu
vlastného majetku daňového subjektu vyjadreného formou tovaru pred
jeho vlastným personálom.
Na strane kupujúceho sa tieto výhody prejavia najmä
prehľadnosťou nákupu a možnosťou ľahšej kontroly predávajúceho.
Osobitný význam má povinnosť vedenia evidencie tržieb pomocou
elektronickej registračnej pokladnice u platiteľov dane z pridanej
hodnoty z dôvodov, že umožní zjednodušenie vedenia evidencie
týchto tržieb pre účely stanovenia daňovej povinnosti.
V neposlednom rade jednotná evidencia u veľkej skupiny
platiteľov dane zefektívni samotnú správu dane a zvýši ochranu
údajov (najmä daňových) pred zneužitím zo strany samotného
platiteľa dane. Jednotné vedenie evidencie u pomerne veľkej
skupiny podnikateľov - platiteľov dane bude znamenať pre správcu
dane aj zjednodušenie procesu kontroly. Zavedenie povinnosti viesť
evidenciu tržieb elektronickými zariadeniami (pokladnicami) prinesie zároveň prehľadnosť a lepšiu kontrolovateľnosť nielen
u dani z pridanej hodnoty, ale aj u dani z príjmov.
Schválená vyhláška je koncipovaná tak, aby umožnila zabezpečiť
vedenie evidencie tržieb nielen pre účely správneho stanovenia
dane z pridanej hodnoty, ale aj výšky obratu (tržieb) pri predaji
tovaru a poskytovaní služieb.
Vyhláška nerieši priamo všetky technické požiadavky pokladníc,
stanovuje ich nepriamo len v súvislosti s požiadavkou na
evidenciu. Požiadavky na bezpečnosť vyplývajú z platnej ČSN.
Komplexným posúdením typu pokladnice, t.j. či daný typ
pokladnice vyhovuje vo vyhláške zakotveným požiadavkám na
evidenciu tržieb a zároveň, či vyhovuje aj bezpečnostným
požiadavkám, poveril Úrad pre normalizáciu, metrológiu
a skúšobníctvo Slovenskej republiky certifikačný orgán, ktorý bude
vydávať certifikát na jednotlivé typy pokladníc.
Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej
republiky určil, že príslušnou skúšobňou na vydávanie certifikátu
je Elektrotechnický výskumný a projektový ústav a.s. Slovak
Testing Centrum 101, Trenčianska 19, 018 51 Nová Dubnica.
Subjekt môže používať len taký typ pokladnice, na ktorý bol
vydaný certifikát uvedeným orgánom.
Schválené typy pokladníc budú priebežne uverejňované vo
Finančnom spravodajcovi.
Z hľadiska samotného uplatňovania vyhlášky je veľmi dôležitá
tá skutočnosť, že subjekt pri predaji tovaru v nezmenenom stave
a poskytovaní služieb je povinný vydávať kupujúcemu doklad
vyhotovený pokladnicou, ktorý musí obsahovať údaje vo vyhláške
taxatívne vymenované, pričom kópia tohto dokladu sa musí
pokladnicou vytlačiť na kontrolnú pásku (tzv. žurnál pásku).
Kontrolná páska sa uchováva v celku po dobu piatich rokov.
Subjekt, ktorý je platiteľom dane z pridanej hodnoty a zároveň
uskutočňuje zdaniteľné plnenie s úhradou za hotové, je povinný
inému platiteľovi na požiadanie vyhotoviť zjednodušený daňový
doklad podľa § 12a zákona č. 222/1992 Zb. o dani z pridanej
hodnoty v znení neskorších predpisov. Pokiaľ doklad vyhotovený
pokladnicou spĺňa náležitosti § 12a citovaného zákona, táto
povinnosť je zabezpečená dokladom vyhotoveným pokladnicou.
Vyhláška definuje aj niektoré pojmy, aby bola zachovaná
jednoznačnosť legislatívneho predpisu. Ide najmä o tieto:
- ambulantný predaj,
ktorý je v prvej etape vyňatý z povinnosti používať
elektronické registračné pokladnice. Pod ním sa rozumie
prevádzková jednotka s prechodným stanovišťom ako pojazdná
ambulantná predajňa, príležitostný sezónny ambulantný stánok,
stánok a kiosk so stálym stanovišťom, nekryté alebo čiastočne
kryté priestranstvo vyhradené pre sústredený pravidelný celoročný
alebo sezónny predaj, jednoúčelové prevádzkové zariadenie
všeobecného významu na predaj poľnohospodárskeho, potravinárskeho
i nepotravinárskeho tovaru. Je však potrebné uviesť, že subjekt
musí mať takýto spôsob predaja schválený podľa všeobecne platných
právnych predpisov;
- pokladnica,
pod ktorou sa rozumie samostatná jednotka elektronického
registračného zariadenia určená na spracovanie a registráciu
číselných údajov vybavená tlačiarňou na tlačenie pokladničného
dokladu (dokladu vyhotoveného pokladňou) a kontrolnej pásky.
Číselné údaje sa zadávajú klávesnicou, alebo pomocou
elektronických čítačov čiarkového kódu, alebo magnetických
a chipových kariet a pod.
Medzi uvedené elektronické zariadenia možno zahrnúť systémy
zostavené z dvoch alebo viacerých samostatných jednotiek ERZ
včítane počítačových sietí s PC pokladnicami. PC pokladnice sú
elektronické počítače, ktoré vykonávajú činnosť samostatného
elektronického registračného zariadenia pomocou aplikačného
programového vybavenia. Z hľadiska ochrany údajov pred
neoprávnenou manipuláciou budú môcť byť použité len také PC
pokladnice s tlačiarňami, na ktoré bude vydaný certifikát;
- úhradou v hotovosti
sa rozumie príjem peňazí v hotovosti, a to bankoviek a mincí
platnej meny, platobných kariet, alebo iných platobných
prostriedkov nahrádzajúcich peniaze (šeky, kreditné karty a pod.);
- daňový kód pokladnice (ďalej DKP)
je kód pridelený príslušným správcom dane (daňovým úradom) pred uvedením pokladnice do prevádzky. Za jeho číselnú štruktúru zodpovedá Ústredné
daňové riaditeľstvo SR, ktoré ho zároveň
navrhuje a zabezpečuje jeho jednoznačnosť (vylúčenie možnosti
duplicity). DKP je tlačený tlačiarňou pokladnice na hlavnú pásku
(doklad vydaný pokladnicou), daňový subjekt ho nesmie meniť bez
písomného súhlasu správcu dane zapísaného do knihy tržieb. Každej
pokladnici bude pridelený vlastný daňový kód;
- hrubý obrat
je súčet tržieb nablokovaných na pokladnici za sledované
obdobie (zmena, deň, mesiac a pod.);
- číselný obrat
je súčet tržieb nablokovaných na pokladnici za sledované
obdobie (zmena, deň, mesiac a pod.) znížený o stornované položky,
zľavy a záporné položky;
- záporný obrat
je súčet stornovaných položiek napr. za vrátený tovar po
vystavení pokladničného dokladu, percentuálnych zliav jednotlivých
položiek tovaru alebo služby, resp. celého nablokovaného nákupu
a záporných položiek, ktoré tvoria výber hotovosti z pokladne za
predzálohované navrátené obaly zo skla (fľaše), príp. iné.
- daňovým identifikačným číslom
subjektu prevádzkujúceho pokladnicu je jeho číslo, ktoré je
uvedené na osvedčení o registrácii platiteľa dane a ktoré mu
pridelil príslušný správca dane
- doklad vyhotovený pokladnicou
z dôvodov, že povinnosť viesť evidenciu tržieb pomocou
elektronických pokladníc sa vzťahuje nielen na platiteľov dane
z pridanej hodnoty, ale aj na tie subjekty, ktoré platiteľmi nie
sú. Doklad vyhotovený pokladnicou musí spĺňať vyhláškou predpísané
minimálne náležitosti. To však neznamená, že nemôže obsahovať
u platiteľa dane z pridanej hodnoty všetky náležitosti uvedené
v § 12a zákona č. 222/1992 Zb. o dani z pridanej hodnoty v znení
neskorších predpisov. Tým bude zároveň zjednodušeným daňovým
dokladom. Ak nebude spĺňať základné predpísané náležitosti
v citovanom zákone, platiteľ dane z pridanej hodnoty bude povinný
na požiadanie iného platiteľa dane (podľa zákona o dani z pridanej
hodnoty) vyhotoviť zjednodušený daňový doklad ručne.
Minimálne náležitosti dokladu vyhotoveného pokladnicou sú:
a) daňový kód pokladnice, ktorý je vytlačený tlačiarňou
pokladnice na doklad,
b) daňové identifikačné číslo, rovnako vytlačené tlačiarňou
pokladnice.
Daňový kód pokladnice a daňové identifikačné číslo programuje
servisný technik pri uvedení pokladnice do prevádzky,
c) poradové číslo dokladu od poslednej dennej uzávierky,
vytlačené tlačiarňou pokladnice,
d) dátum vystavenia dokladu, vytlačený tlačiarňou pokladnice,
e) názov a množstvo tovaru alebo rozsah služby, vytlačený
tlačiarňou pokladnice. Za názov sa pokladá aj skrátený názov
tovaru, resp. služby,
f) cenu tovaru alebo služby, vytlačenú tlačiarňou pokladnice. Pod
cenou sa v tomto prípade rozumie konkrétna cena,
g) celkovú cenu vytlačenú tlačiarňou pokladnice.
Celkovou cenou sa rozumie cena, ktorú má kupujúci zaplatiť za
celkový rozsah plnenia (napr. celková cena nákupu tovaru alebo
celková cena služby);
- kontrolná páska
je páska, na ktorú sa nezávisle na obsluhe zaznamenáva obsah
každého tlačového výstupu tlačeného na hlavnú pásku mimo firemného
loga (názov firmy, adresa, DIČ, DKP a pod.) a každý úkon obsluhy
alebo servisného technika. Tlač Kontrolná páska sa do jej
zapísania uchováva v pokladnici. Potom ju subjekt archivuje po
dobu piatich rokov a na požiadanie predkladá správcovi dane pri
daňovej kontrole;
- kniha pokladnice
je kniha, ktorá sa považuje za neoddeliteľnú súčasť každej
pokladnice. Má vzostupne číslované strany, je nerozoberateľná,
obsahuje identifikačné a servisné údaje. Vzor knihy je uvedený
v prílohe č. 1 vyhlášky;
- páska dennej a mesačnej uzávierky
je páska, na ktorú sa zaznamenávajú údaje dennej a mesačnej
uzávierky. Tieto pásky sa vlepujú do denných a mesačných výkazov
obratov.
Povinnosť viesť evidenciu tržieb pomocou elektronickej
registračnej pokladnice sa vzťahuje iba na niektoré služby. Ich
okruh je určený priamo vo vyhláške a ide o tieto služby:
903 1 výkony verejného stravovania reštauračné
903 4 výkony verejného stravovania v zariadeniach rekreačných
903 9 výkony verejného stravovania ostatné
917 22 opravy a údržba automobilov osobných a ich účelových
modifikácií
968 1 služby holičské, kadernícke a kozmetické
968 2 služby pre hygienu osobnú
968 3 služby fotografické
968 4 služby práčovní, čistiarní a farbiarní.
Pre subjekt vyplývajú povinnosti na samotnú evidenciu z tej
časti vyhlášky, ktorá ich taxatívne určuje. Vychádza sa pritom zo
skutočnosti, že subjekt vedie evidenciu tržieb na základe dennej
a mesačnej uzávierky, ktorú vyhotovuje pokladnica pomocou denného
a mesačného výkazu obratov a to za každú pokladnicu osobitne.
Súčasťou požiadavky na vedenie evidencie je aj uchovávanie
pások dennej a mesačnej uzávierky, ktoré sa do výkazov vlepujú
a ktoré obsahujú minimálne údaje pre platiteľa dane z pridanej
hodnoty, ale aj pre neplatiteľa. U platiteľa sú to tieto údaje:
a) daňový kód pokladnice a daňové identifikačné číslo, ktoré sú
vytlačené na pásku dennej a mesačnej uzávierky tlačiarňou
pokladnice,
b) priebežný počet vydaných zostáv dennej uzávierky,
c) dátum vyhotovenia,
d) poradové číslo dokladu od poslednej dennej uzávierky,
e) kumulovaný súčet hrubého obratu, ktorý je súčtom kladných súm
neblokovaných na pokladnici,
f) kumulovaný súčet záporného obratu, ktorý pozostáva zo súčtu
stornovaných položiek, množstvových zliav a záporných
položiek,
g) kumulovaný súčet čistého obratu je súčtom kladných a záporných
položiek nablokovaných na pokladnici,
h) denný a mesačný súčet čistého obratu. Tieto súčty musia byť
členené podľa jednotlivých sadzieb dane z pridanej hodnoty,
ch) denný a mesačný súčet dane z pridanej hodnoty v členení podľa
jednotlivých sadzieb dane z pridanej hodnoty.
Pre subjekt, ktorý nie je platiteľom dane z pridanej hodnoty,
páska dennej a mesačnej uzávierky vytlačená pokladnicou obsahuje
redukované údaje, a to:
a) daňový kód pokladnice,
b) daňové identifikačné číslo,
c) priebežný počet vydaných zostáv dennej uzávierky,
d) dátum vyhotovenia,
e) poradové číslo dokladu od poslednej dennej uzávierky,
f) kumulovaný súčet hrubého obratu, ako u platiteľa dane
z pridanej hodnoty,
g) kumulovaný súčet záporného obratu v členení na súčet storno
položiek, zliav a záporných položiek, ako u platiteľa dane
z pridanej hodnoty,
h) kumulovaný súčet čistého obratu, ako u platiteľa dane
z pridanej hodnoty,
ch) denný a mesačný súčet čistého obratu celkom.
Dennú uzávierku vyhotovuje subjekt denne, v priebehu dňa však
môže vykonať aj denné uzávierky za jednotlivé zmeny v tomto dni.
Dennou uzávierkou sa rozumie uzávierka, po ktorej zostávajú
pracovné registre vynulované.
Mesačnú uzávierku vyhotovuje subjekt raz za mesiac, a to
k prvému dňu nasledujúceho mesiaca.
Platitelia dane z pridanej hodnoty vo výkaze obratov
zaznamenávajú aspoň údaje uvedené v odseku 2 vyhlášky MF SR č.
55/1994 Z.z. o spôsobe vedenia evidencie tržieb elektronickou
registračnou pokladnicou, a to tieto:
a) daňový kód pokladnice a daňové identifikačné číslo
b) priebežný počet vydaných zostáv dennej uzávierky,
c) dátum vyhotovenia,
d) poradové číslo dokladu od poslednej dennej uzávierky,
e) kumulovaný súčet hrubého obratu,
f) kumulovaný súčet záporného obratu,
g) kumulovaný súčet čistého obratu,
h) denný a mesačný súčet čistého obratu v členení podľa
jednotlivých sadzieb dane z pridanej hodnoty,
ch) denný a mesačný súčet dane z pridanej hodnoty v členení podľa
jednotlivých sadzieb dane z pridanej hodnoty.
Subjekt, ktorý nie je platiteľom dane z pridanej hodnoty, vo
výkaze zaznamenáva aspoň údaje uvedené v odseku 3 vyhlášky MF SR
č. 55/1994 Z.z. o spôsobe vedenia evidencie tržieb elektronickou
registračnou pokladnicou, a to:
a) daňový kód pokladnice,
b) daňové identifikačné číslo,
c) priebežný počet vydaných zostáv dennej uzávierky,
d) dátum vyhotovenia,
e) poradové číslo dokladu od poslednej dennej uzávierky,
f) kumulovaný súčet hrubého obratu,
g) kumulovaný súčet záporného obratu,
h) kumulovaný súčet čistého obratu,
ch) denný a mesačný súčet čistého obratu celkom.
Súčasťou vyhlášky sú samotné vzory knihy pokladnice a výkazov
obratov, ktoré sú uvedené v prílohách č. 1 až 4.
Je dôležité si uvedomiť, že kniha pokladnice, výkaz
a kontrolná páska sa uchovávajú po dobu 5 rokov.
Samotný proces zavedenia vyhlášky do praxe sa bude realizovať
za súčinnosti troch subjektov, a to:
- samotného podnikateľského subjektu (teda subjektu, na ktorého
sa vyhláška vzťahuje a ktorý má v súčasnosti v užívaní
pokladnice),
- dovozcov, resp. výrobcov pokladníc,
- správcu dane a štátnej skúšobne.
V prvej etape bude potrebné, aby všetky typy pokladníc prešli
testovacím centrom, aby boli vydané certifikáty, teda doklady
o tom, či daný typ pokladnice vyhovuje, resp. nevyhovuje
schválenej vyhláške a príslušnej technickej norme.
V druhej etape bude potrebná úzka súčinnosť správcu dane
a subjektu vlastniaceho pokladnicu, dovozcov a výrobcov zameraná
na prípravu uvedenia pokladníc do praxe.
Preto je potrebné, aby sa už dnes podnikateľské subjekty, na
ktoré sa vzťahuje schválená vyhláška začali o ňu intenzívne
zaujímať. Rovnako to platí na dovozcov a výrobcov.
Svoje písomné dotazy je potrebné adresovať na
- Ústredné daňové riaditeľstvo Slovenskej republiky v Banskej
Bystrici vo veci zavedenia pokladníc do praxe,
- Slovak Testing Centrum 101 Nová Dubnica vo veci technickej
časti vydávania certifikátov.
Výklad schválenej vyhlášky je kompetentné podávať Ministerstvo
financií Slovenskej republiky, odbor nepriamych daní a poplatkov.
Ďalej je potrebné, aby všetky zainteresované subjekty
sledovali periodikum Finančný spravodajca vydávaný Ministerstvom
financií Slovenskej republiky.
EVPÚ a.s., Štátna skúšobňa SKTC 101 v Novej Dubnici je
orgánom, povereným Úradom pre normalizáciu, metrológiu
a skúšobníctvo SR vykonávaním skúšok elektrickej bezpečnosti
a preverovaním funkcií elektrických registračných pokladníc.
Príloha č. 1 k Metodickému usmerneniu č. 1390/94
Metodický pokyn pri vydávaní certifikátov
SKTC 101 vykoná tieto skúšky na základe technických podmienok
stanovených normou ČSN 369060 a vyhlášky Ministerstva financií
Slovenskej republiky č. 55/1994 Z.z. o spôsobe vedenia evidencie
tržieb elektronickou registračnou pokladnicou a ich konkrétnym
rozpracovaním pre jednotlivé druhy elektronických registračných
zariadení v skratke ERZ (klasické pokladnice, POS-point of sale
pokladnice, osobné počítače používané ako pokladnice, inteligentné
fiscalne tlačiarne a pod.)
Nakoľko daňový subjekt, ktorého predmetom podnikania je predaj
tovaru v nezmenenom stave, je povinný od 1. januára 1995 používať
na účely registrácie iba také ERZ, na ktoré bol vydaný certifikát,
každý výrobca, prípadne dovozca ERZ, musí preto požiadať o vydanie
certifikátu na každý typ ERZ, ktoré chce predávať na území
Slovenskej republiky. Prihlášku ku schvaľovaniu je možné zaslať
buď poštou na adresu SKTC 101, alebo vyplniť 2 x priamo na mieste.
Žiadosť okrem prihlášky musí predložiť aj príslušný vzor ERZ
spolu so základnou dokumentáciou:
- výkres hlavných zostáv,
- schémy zapojenia,
- špecifikáciu prvkov,
- návod na obsluhu v slovenskom (českom) jazyku,
- servisný manuál,
- prípadne protokoly o typových skúškach,
- atesty a certifikáty vydané v zahraničí.
Okrem tejto základnej dokumentácie musí žiadateľ predložiť aj
jednoznačné prehlásenie zoznamu vlastných, resp. zmluvne
zabezpečených servisných stredísk (min. 15) so zárukou, že zaručí
vykonanie servisného zásahu do 36 hodín po obdržaný výzvy a že
zaručí servis min. do 5-tich rokov pozáručného servisu.
Na základe týchto dokladov bude žiadateľovi vystavená
predbežná faktúra, po uhradení ktorej začne plynúť 2-3 mesačná
lehota, počas ktorej sa vykonajú všetky skúšky požadované ČSN
369060 a vyhláškou č. 55/1994 Z.z. V priebehu tejto doby budú
všetky nedostatky, zistené pri skúškach, oznámené písomne
žiadateľovi, aby tieto mohli byť včas, odstránené a uvedené do
súladu s technickými požiadavkami vyžadovanými od ERZ.
Na základe úspešných technických skúšok, po predložení
všetkých potrebných dokladov a zaplatení poplatkov vydá SKTC 101
certifikát pre konkrétny typ ERZ a konkrétneho dovozu.
SKTC 101 bude pravidelne oznamovať zoznamy schválených typov
ERZ a dovozcov Ústredného daňového úradu v Banskej Bystrici, ktoré
bude uverejňovať vo svojich pravidelných vestníkoch.