Metodické usmernenie č. 63/1390/1994 k vyhláške MF SR č. 55/1994 Z.z. z 22. 2. 1994 o spôsobe vedenia evidencie tržieb elektronickou registračnou pokladňou

Schválený:
78/1994 F.s.
Metodické usmernenie
k vyhláške MF SR č. 55/1994 Z.z.
zo dňa 22. februára 1994
o spôsobe vedenia evidencie tržieb elektronickou registračnou pokladnicou
Číslo: 63/1390/1994
Referent: Oravec,
tel. 43 24 28
Významnú časť príjmov štátneho rozpočtu tvoria dane odvádzané podnikateľskou sférou.
Špecifickou oblasťou, ktorá tvorí rozhranie medzi podnikateľskou sférou a sférou konečnej spotreby, je podnikanie v oblasti predaja tovaru v nezmenenom stave (zaužívané pomenovanie "maloobchod") a poskytovanie niektorých služieb.
Súčasná prax ukázala, že práve v tejto oblasti sa stretávame s nedostatočnou evidenciou najmä výšky tržieb, čo následne vedie k daňovým únikom.
Predovšetkým z týchto skutočností vychádzalo ministerstvo financií pri príprave vyhlášky, na základe ktorej každý podnikateľský subjekt, ktorý sa zaoberá predajom tovaru v nezmenenom stave a poskytovaním určených služieb za hotové, bude povinný viesť evidenciu tržieb pomocou elektronickej registračnej pokladnice.
Ministerstvo financií Slovenskej republiky bolo splnomocnené zákonom č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v ústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov upraviť spôsob vedenia evidencie tržieb pre správne stanovenie dane pri predaji tovaru v nezmenenom stave a poskytovaní služieb za hotové pomocou elektronických pokladníc, čo zabezpečilo vydaním vyhlášky MF SR č. 55/1994 Z.z. z 22. februára 1994 o spôsobe vedenia evidencie tržieb elektronickou registračnou pokladnicou (ďalej len vyhláška) publikovanou v Z. z. a ktorá nadobudla účinnosť dňom vyhlásenia. V nej sa stanovujú konkrétne postupy podnikateľských subjektov (daňovníkov) pri samotnom vedení evidencie, ale aj termín, po ktorom subjekt používa elektronickú registračnú pokladnicu. Týmto termínom je 1. január 1995.
Zavedením povinnosti používať moderné elektronické pokladnice pri predaji tovaru v nezmenenom stave a pri poskytovaní určených služieb s výnimkou ambulantného predaja, dôjde ku skvalitneniu predaja, k zjednodušeniu jeho administratívy, ako aj zabezpečeniu vlastného majetku daňového subjektu vyjadreného formou tovaru pred jeho vlastným personálom.
Na strane kupujúceho sa tieto výhody prejavia najmä prehľadnosťou nákupu a možnosťou ľahšej kontroly predávajúceho.
Osobitný význam má povinnosť vedenia evidencie tržieb pomocou elektronickej registračnej pokladnice u platiteľov dane z pridanej hodnoty z dôvodov, že umožní zjednodušenie vedenia evidencie týchto tržieb pre účely stanovenia daňovej povinnosti.
V neposlednom rade jednotná evidencia u veľkej skupiny platiteľov dane zefektívni samotnú správu dane a zvýši ochranu údajov (najmä daňových) pred zneužitím zo strany samotného platiteľa dane. Jednotné vedenie evidencie u pomerne veľkej skupiny podnikateľov - platiteľov dane bude znamenať pre správcu dane aj zjednodušenie procesu kontroly. Zavedenie povinnosti viesť evidenciu tržieb elektronickými zariadeniami (pokladnicami) prinesie zároveň prehľadnosť a lepšiu kontrolovateľnosť nielen u dani z pridanej hodnoty, ale aj u dani z príjmov.
Schválená vyhláška je koncipovaná tak, aby umožnila zabezpečiť vedenie evidencie tržieb nielen pre účely správneho stanovenia dane z pridanej hodnoty, ale aj výšky obratu (tržieb) pri predaji tovaru a poskytovaní služieb.
Vyhláška nerieši priamo všetky technické požiadavky pokladníc, stanovuje ich nepriamo len v súvislosti s požiadavkou na evidenciu. Požiadavky na bezpečnosť vyplývajú z platnej ČSN.
Komplexným posúdením typu pokladnice, t.j. či daný typ pokladnice vyhovuje vo vyhláške zakotveným požiadavkám na evidenciu tržieb a zároveň, či vyhovuje aj bezpečnostným požiadavkám, poveril Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky certifikačný orgán, ktorý bude vydávať certifikát na jednotlivé typy pokladníc.
Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky určil, že príslušnou skúšobňou na vydávanie certifikátu je Elektrotechnický výskumný a projektový ústav a.s. Slovak Testing Centrum 101, Trenčianska 19, 018 51 Nová Dubnica.
Subjekt môže používať len taký typ pokladnice, na ktorý bol vydaný certifikát uvedeným orgánom.
Schválené typy pokladníc budú priebežne uverejňované vo Finančnom spravodajcovi.
Z hľadiska samotného uplatňovania vyhlášky je veľmi dôležitá tá skutočnosť, že subjekt pri predaji tovaru v nezmenenom stave a poskytovaní služieb je povinný vydávať kupujúcemu doklad vyhotovený pokladnicou, ktorý musí obsahovať údaje vo vyhláške taxatívne vymenované, pričom kópia tohto dokladu sa musí pokladnicou vytlačiť na kontrolnú pásku (tzv. žurnál pásku). Kontrolná páska sa uchováva v celku po dobu piatich rokov.
Subjekt, ktorý je platiteľom dane z pridanej hodnoty a zároveň uskutočňuje zdaniteľné plnenie s úhradou za hotové, je povinný inému platiteľovi na požiadanie vyhotoviť zjednodušený daňový doklad podľa § 12a zákona č. 222/1992 Zb. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov. Pokiaľ doklad vyhotovený pokladnicou spĺňa náležitosti § 12a citovaného zákona, táto povinnosť je zabezpečená dokladom vyhotoveným pokladnicou.
Vyhláška definuje aj niektoré pojmy, aby bola zachovaná jednoznačnosť legislatívneho predpisu. Ide najmä o tieto:
- ambulantný predaj,
ktorý je v prvej etape vyňatý z povinnosti používať elektronické registračné pokladnice. Pod ním sa rozumie prevádzková jednotka s prechodným stanovišťom ako pojazdná ambulantná predajňa, príležitostný sezónny ambulantný stánok, stánok a kiosk so stálym stanovišťom, nekryté alebo čiastočne kryté priestranstvo vyhradené pre sústredený pravidelný celoročný alebo sezónny predaj, jednoúčelové prevádzkové zariadenie všeobecného významu na predaj poľnohospodárskeho, potravinárskeho i nepotravinárskeho tovaru. Je však potrebné uviesť, že subjekt musí mať takýto spôsob predaja schválený podľa všeobecne platných právnych predpisov;
- pokladnica,
pod ktorou sa rozumie samostatná jednotka elektronického registračného zariadenia určená na spracovanie a registráciu číselných údajov vybavená tlačiarňou na tlačenie pokladničného dokladu (dokladu vyhotoveného pokladňou) a kontrolnej pásky. Číselné údaje sa zadávajú klávesnicou, alebo pomocou elektronických čítačov čiarkového kódu, alebo magnetických a chipových kariet a pod.
Medzi uvedené elektronické zariadenia možno zahrnúť systémy zostavené z dvoch alebo viacerých samostatných jednotiek ERZ včítane počítačových sietí s PC pokladnicami. PC pokladnice sú elektronické počítače, ktoré vykonávajú činnosť samostatného elektronického registračného zariadenia pomocou aplikačného programového vybavenia. Z hľadiska ochrany údajov pred neoprávnenou manipuláciou budú môcť byť použité len také PC pokladnice s tlačiarňami, na ktoré bude vydaný certifikát;
- úhradou v hotovosti
sa rozumie príjem peňazí v hotovosti, a to bankoviek a mincí platnej meny, platobných kariet, alebo iných platobných prostriedkov nahrádzajúcich peniaze (šeky, kreditné karty a pod.);
- daňový kód pokladnice (ďalej DKP)
je kód pridelený príslušným správcom dane (daňovým úradom) pred uvedením pokladnice do prevádzky. Za jeho číselnú štruktúru zodpovedá Ústredné daňové riaditeľstvo SR, ktoré ho zároveň navrhuje a zabezpečuje jeho jednoznačnosť (vylúčenie možnosti duplicity). DKP je tlačený tlačiarňou pokladnice na hlavnú pásku (doklad vydaný pokladnicou), daňový subjekt ho nesmie meniť bez písomného súhlasu správcu dane zapísaného do knihy tržieb. Každej pokladnici bude pridelený vlastný daňový kód;
- hrubý obrat
je súčet tržieb nablokovaných na pokladnici za sledované obdobie (zmena, deň, mesiac a pod.);
- číselný obrat
je súčet tržieb nablokovaných na pokladnici za sledované obdobie (zmena, deň, mesiac a pod.) znížený o stornované položky, zľavy a záporné položky;
- záporný obrat
je súčet stornovaných položiek napr. za vrátený tovar po vystavení pokladničného dokladu, percentuálnych zliav jednotlivých položiek tovaru alebo služby, resp. celého nablokovaného nákupu a záporných položiek, ktoré tvoria výber hotovosti z pokladne za predzálohované navrátené obaly zo skla (fľaše), príp. iné.
- daňovým identifikačným číslom
subjektu prevádzkujúceho pokladnicu je jeho číslo, ktoré je uvedené na osvedčení o registrácii platiteľa dane a ktoré mu pridelil príslušný správca dane
- doklad vyhotovený pokladnicou
z dôvodov, že povinnosť viesť evidenciu tržieb pomocou elektronických pokladníc sa vzťahuje nielen na platiteľov dane z pridanej hodnoty, ale aj na tie subjekty, ktoré platiteľmi nie sú. Doklad vyhotovený pokladnicou musí spĺňať vyhláškou predpísané minimálne náležitosti. To však neznamená, že nemôže obsahovať u platiteľa dane z pridanej hodnoty všetky náležitosti uvedené v § 12a zákona č. 222/1992 Zb. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov. Tým bude zároveň zjednodušeným daňovým dokladom. Ak nebude spĺňať základné predpísané náležitosti v citovanom zákone, platiteľ dane z pridanej hodnoty bude povinný na požiadanie iného platiteľa dane (podľa zákona o dani z pridanej hodnoty) vyhotoviť zjednodušený daňový doklad ručne.
Minimálne náležitosti dokladu vyhotoveného pokladnicou sú:
a) daňový kód pokladnice, ktorý je vytlačený tlačiarňou pokladnice na doklad,
b) daňové identifikačné číslo, rovnako vytlačené tlačiarňou pokladnice.
Daňový kód pokladnice a daňové identifikačné číslo programuje servisný technik pri uvedení pokladnice do prevádzky,
c) poradové číslo dokladu od poslednej dennej uzávierky, vytlačené tlačiarňou pokladnice,
d) dátum vystavenia dokladu, vytlačený tlačiarňou pokladnice,
e) názov a množstvo tovaru alebo rozsah služby, vytlačený tlačiarňou pokladnice. Za názov sa pokladá aj skrátený názov tovaru, resp. služby,
f) cenu tovaru alebo služby, vytlačenú tlačiarňou pokladnice. Pod cenou sa v tomto prípade rozumie konkrétna cena,
g) celkovú cenu vytlačenú tlačiarňou pokladnice.
Celkovou cenou sa rozumie cena, ktorú má kupujúci zaplatiť za celkový rozsah plnenia (napr. celková cena nákupu tovaru alebo celková cena služby);
- kontrolná páska
je páska, na ktorú sa nezávisle na obsluhe zaznamenáva obsah každého tlačového výstupu tlačeného na hlavnú pásku mimo firemného loga (názov firmy, adresa, DIČ, DKP a pod.) a každý úkon obsluhy alebo servisného technika. Tlač Kontrolná páska sa do jej zapísania uchováva v pokladnici. Potom ju subjekt archivuje po dobu piatich rokov a na požiadanie predkladá správcovi dane pri daňovej kontrole;
- kniha pokladnice
je kniha, ktorá sa považuje za neoddeliteľnú súčasť každej pokladnice. Má vzostupne číslované strany, je nerozoberateľná, obsahuje identifikačné a servisné údaje. Vzor knihy je uvedený v prílohe č. 1 vyhlášky;
- páska dennej a mesačnej uzávierky
je páska, na ktorú sa zaznamenávajú údaje dennej a mesačnej uzávierky. Tieto pásky sa vlepujú do denných a mesačných výkazov obratov.
Povinnosť viesť evidenciu tržieb pomocou elektronickej registračnej pokladnice sa vzťahuje iba na niektoré služby. Ich okruh je určený priamo vo vyhláške a ide o tieto služby:
903 1 výkony verejného stravovania reštauračné
903 4 výkony verejného stravovania v zariadeniach rekreačných
903 9 výkony verejného stravovania ostatné
917 22 opravy a údržba automobilov osobných a ich účelových modifikácií
968 1 služby holičské, kadernícke a kozmetické
968 2 služby pre hygienu osobnú
968 3 služby fotografické
968 4 služby práčovní, čistiarní a farbiarní.
Pre subjekt vyplývajú povinnosti na samotnú evidenciu z tej časti vyhlášky, ktorá ich taxatívne určuje. Vychádza sa pritom zo skutočnosti, že subjekt vedie evidenciu tržieb na základe dennej a mesačnej uzávierky, ktorú vyhotovuje pokladnica pomocou denného a mesačného výkazu obratov a to za každú pokladnicu osobitne.
Súčasťou požiadavky na vedenie evidencie je aj uchovávanie pások dennej a mesačnej uzávierky, ktoré sa do výkazov vlepujú a ktoré obsahujú minimálne údaje pre platiteľa dane z pridanej hodnoty, ale aj pre neplatiteľa. U platiteľa sú to tieto údaje:
a) daňový kód pokladnice a daňové identifikačné číslo, ktoré sú vytlačené na pásku dennej a mesačnej uzávierky tlačiarňou pokladnice,
b) priebežný počet vydaných zostáv dennej uzávierky,
c) dátum vyhotovenia,
d) poradové číslo dokladu od poslednej dennej uzávierky,
e) kumulovaný súčet hrubého obratu, ktorý je súčtom kladných súm neblokovaných na pokladnici,
f) kumulovaný súčet záporného obratu, ktorý pozostáva zo súčtu stornovaných položiek, množstvových zliav a záporných položiek,
g) kumulovaný súčet čistého obratu je súčtom kladných a záporných položiek nablokovaných na pokladnici,
h) denný a mesačný súčet čistého obratu. Tieto súčty musia byť členené podľa jednotlivých sadzieb dane z pridanej hodnoty,
ch) denný a mesačný súčet dane z pridanej hodnoty v členení podľa jednotlivých sadzieb dane z pridanej hodnoty.
Pre subjekt, ktorý nie je platiteľom dane z pridanej hodnoty, páska dennej a mesačnej uzávierky vytlačená pokladnicou obsahuje redukované údaje, a to:
a) daňový kód pokladnice,
b) daňové identifikačné číslo,
c) priebežný počet vydaných zostáv dennej uzávierky,
d) dátum vyhotovenia,
e) poradové číslo dokladu od poslednej dennej uzávierky,
f) kumulovaný súčet hrubého obratu, ako u platiteľa dane z pridanej hodnoty,
g) kumulovaný súčet záporného obratu v členení na súčet storno položiek, zliav a záporných položiek, ako u platiteľa dane z pridanej hodnoty,
h) kumulovaný súčet čistého obratu, ako u platiteľa dane z pridanej hodnoty,
ch) denný a mesačný súčet čistého obratu celkom.
Dennú uzávierku vyhotovuje subjekt denne, v priebehu dňa však môže vykonať aj denné uzávierky za jednotlivé zmeny v tomto dni. Dennou uzávierkou sa rozumie uzávierka, po ktorej zostávajú pracovné registre vynulované.
Mesačnú uzávierku vyhotovuje subjekt raz za mesiac, a to k prvému dňu nasledujúceho mesiaca.
Platitelia dane z pridanej hodnoty vo výkaze obratov zaznamenávajú aspoň údaje uvedené v odseku 2 vyhlášky MF SR č. 55/1994 Z.z. o spôsobe vedenia evidencie tržieb elektronickou registračnou pokladnicou, a to tieto:
a) daňový kód pokladnice a daňové identifikačné číslo
b) priebežný počet vydaných zostáv dennej uzávierky,
c) dátum vyhotovenia,
d) poradové číslo dokladu od poslednej dennej uzávierky,
e) kumulovaný súčet hrubého obratu,
f) kumulovaný súčet záporného obratu,
g) kumulovaný súčet čistého obratu,
h) denný a mesačný súčet čistého obratu v členení podľa jednotlivých sadzieb dane z pridanej hodnoty,
ch) denný a mesačný súčet dane z pridanej hodnoty v členení podľa jednotlivých sadzieb dane z pridanej hodnoty.
Subjekt, ktorý nie je platiteľom dane z pridanej hodnoty, vo výkaze zaznamenáva aspoň údaje uvedené v odseku 3 vyhlášky MF SR č. 55/1994 Z.z. o spôsobe vedenia evidencie tržieb elektronickou registračnou pokladnicou, a to:
a) daňový kód pokladnice,
b) daňové identifikačné číslo,
c) priebežný počet vydaných zostáv dennej uzávierky,
d) dátum vyhotovenia,
e) poradové číslo dokladu od poslednej dennej uzávierky,
f) kumulovaný súčet hrubého obratu,
g) kumulovaný súčet záporného obratu,
h) kumulovaný súčet čistého obratu,
ch) denný a mesačný súčet čistého obratu celkom.
Súčasťou vyhlášky sú samotné vzory knihy pokladnice a výkazov obratov, ktoré sú uvedené v prílohách č. 1 až 4.
Je dôležité si uvedomiť, že kniha pokladnice, výkaz a kontrolná páska sa uchovávajú po dobu 5 rokov.
Samotný proces zavedenia vyhlášky do praxe sa bude realizovať za súčinnosti troch subjektov, a to:
- samotného podnikateľského subjektu (teda subjektu, na ktorého sa vyhláška vzťahuje a ktorý má v súčasnosti v užívaní pokladnice),
- dovozcov, resp. výrobcov pokladníc,
- správcu dane a štátnej skúšobne.
V prvej etape bude potrebné, aby všetky typy pokladníc prešli testovacím centrom, aby boli vydané certifikáty, teda doklady o tom, či daný typ pokladnice vyhovuje, resp. nevyhovuje schválenej vyhláške a príslušnej technickej norme.
V druhej etape bude potrebná úzka súčinnosť správcu dane a subjektu vlastniaceho pokladnicu, dovozcov a výrobcov zameraná na prípravu uvedenia pokladníc do praxe.
Preto je potrebné, aby sa už dnes podnikateľské subjekty, na ktoré sa vzťahuje schválená vyhláška začali o ňu intenzívne zaujímať. Rovnako to platí na dovozcov a výrobcov.
Svoje písomné dotazy je potrebné adresovať na
- Ústredné daňové riaditeľstvo Slovenskej republiky v Banskej Bystrici vo veci zavedenia pokladníc do praxe,
- Slovak Testing Centrum 101 Nová Dubnica vo veci technickej časti vydávania certifikátov.
Výklad schválenej vyhlášky je kompetentné podávať Ministerstvo financií Slovenskej republiky, odbor nepriamych daní a poplatkov.
Ďalej je potrebné, aby všetky zainteresované subjekty sledovali periodikum Finančný spravodajca vydávaný Ministerstvom financií Slovenskej republiky.
EVPÚ a.s., Štátna skúšobňa SKTC 101 v Novej Dubnici je orgánom, povereným Úradom pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR vykonávaním skúšok elektrickej bezpečnosti a preverovaním funkcií elektrických registračných pokladníc.
 
Príloha č. 1 k Metodickému usmerneniu č. 1390/94
Metodický pokyn pri vydávaní certifikátov
SKTC 101 vykoná tieto skúšky na základe technických podmienok stanovených normou ČSN 369060 a vyhlášky Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 55/1994 Z.z. o spôsobe vedenia evidencie tržieb elektronickou registračnou pokladnicou a ich konkrétnym rozpracovaním pre jednotlivé druhy elektronických registračných zariadení v skratke ERZ (klasické pokladnice, POS-point of sale pokladnice, osobné počítače používané ako pokladnice, inteligentné fiscalne tlačiarne a pod.)
Nakoľko daňový subjekt, ktorého predmetom podnikania je predaj tovaru v nezmenenom stave, je povinný od 1. januára 1995 používať na účely registrácie iba také ERZ, na ktoré bol vydaný certifikát, každý výrobca, prípadne dovozca ERZ, musí preto požiadať o vydanie certifikátu na každý typ ERZ, ktoré chce predávať na území Slovenskej republiky. Prihlášku ku schvaľovaniu je možné zaslať buď poštou na adresu SKTC 101, alebo vyplniť 2 x priamo na mieste.
Žiadosť okrem prihlášky musí predložiť aj príslušný vzor ERZ spolu so základnou dokumentáciou:
- výkres hlavných zostáv,
- schémy zapojenia,
- špecifikáciu prvkov,
- návod na obsluhu v slovenskom (českom) jazyku,
- servisný manuál,
- prípadne protokoly o typových skúškach,
- atesty a certifikáty vydané v zahraničí.
Okrem tejto základnej dokumentácie musí žiadateľ predložiť aj jednoznačné prehlásenie zoznamu vlastných, resp. zmluvne zabezpečených servisných stredísk (min. 15) so zárukou, že zaručí vykonanie servisného zásahu do 36 hodín po obdržaný výzvy a že zaručí servis min. do 5-tich rokov pozáručného servisu.
Na základe týchto dokladov bude žiadateľovi vystavená predbežná faktúra, po uhradení ktorej začne plynúť 2-3 mesačná lehota, počas ktorej sa vykonajú všetky skúšky požadované ČSN 369060 a vyhláškou č. 55/1994 Z.z. V priebehu tejto doby budú všetky nedostatky, zistené pri skúškach, oznámené písomne žiadateľovi, aby tieto mohli byť včas, odstránené a uvedené do súladu s technickými požiadavkami vyžadovanými od ERZ.
Na základe úspešných technických skúšok, po predložení všetkých potrebných dokladov a zaplatení poplatkov vydá SKTC 101 certifikát pre konkrétny typ ERZ a konkrétneho dovozu.
SKTC 101 bude pravidelne oznamovať zoznamy schválených typov ERZ a dovozcov Ústredného daňového úradu v Banskej Bystrici, ktoré bude uverejňovať vo svojich pravidelných vestníkoch.