39/2005 F.s.
Usmernenie
k zákonu č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné
odpady v znení
neskorších predpisov
Číslo: MF/014047/2005-722
Referent: JUDr. Katarína Krkanová,
tel.: 02/59 58 34 08
Ing. Iveta Ištoková,
tel.: 02/59 58 34 15
Ing. Libuša Klimešová,
tel.: 02/59 58 34 14
Ing. Prinerová Viera,
tel.: 02/59 58 34 16
Ministerstvo financií Slovenskej republiky v záujme
zabezpečenia jednotného postupu pri uplatňovaní zákona
č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za
komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších
predpisov (ďalej len "zákon o miestnych daniach") vydáva toto
usmernenie:
1. Zavedenie a zrušenie miestnej dane, zmena sadzby dane
a určenie podmienok oslobodenia od miestnej dane
Ustanovenie § 98 zákona o miestnych daniach upravuje lehotu na
zavedenie a zrušenie miestnej dane, na určenie zmeny sadzby dane,
ako aj na určenie podmienok oslobodenia iba pri dani
z nehnuteľností, dani za psa, dani za predajné automaty, dani za
nevýherné hracie prístroje, dani za jadrové zariadenie, pri
miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
a pri dani z motorových vozidiel. Pri ostatných druhoch miestnych
daní túto lehotu zákon o miestnych daniach neupravuje.
Citované ustanovenie sa vzťahuje iba na vymenované druhy
miestnych daní. Ostatné druhy miestnych daní (daň za užívanie
verejného priestranstva, daň za ubytovanie a daň za vjazd
a zotrvanie motorovým vozidlom v historickej časti mesta) je možné
zaviesť, zrušiť, zmeniť sadzby dane a určiť podmienky uplatnenia
oslobodenia od dane aj v inej lehote ako k 1. januáru kalendárneho
roka.
2. Daňové povinnosti a skutočnosti, ktoré nastali v období od
1.11.2004 do 31.12.2004
Podľa § 104 ods. 7 zákona o miestnych daniach sa na daňové
povinnosti podľa zákona č. 317/1992 Zb. o dani z nehnuteľností
v znení neskorších predpisov, zákona č. 544/1990 Zb. o miestnych
poplatkoch v znení neskorších predpisov a podľa zákona č. 87/1994 Z.z. o cestnej dani v znení
neskorších predpisov, ktoré vznikli za
zdaňovacie obdobie roku 2004 a skôr, a na skutočnosti, ktoré
nastali do účinnosti tohto zákona, sa vzťahujú doterajšie
predpisy. Citované ustanovenie neupravuje postup podľa doterajších
predpisov pri daňových povinnostiach a skutočnostiach, ktoré
nastali od účinnosti zákona o miestnych daniach (t.j. od
1.11.2004 do zrušenia citovaných zákonov).
Zákony č. 317/1992 Zb. v znení neskorších predpisov,
č. 544/1990 Zb. v znení neskorších predpisov a č.
87/1994 Z.z.
v znení neskorších predpisov boli zrušené s účinnosťou od
1. januára 2005 a od tohto dátumu sa postupuje podľa zákona
č. 582/2004 Z.z. v znení neskorších predpisov, napriek tomu, že
účinnosť nadobudol už 1.11.2004. Doterajšie predpisy sa vzťahujú
nielen na daňové povinnosti a skutočnosti, ktoré vznikli do
účinnosti zákona o miestnych daniach, ale aj na daňové povinnosti
a skutočnosti, ktoré vznikli do 31.12.2004 vrátane.
3. Pozemky, na ktorých sú postavené pozemné komunikácie
Zákon o miestnych daniach vymedzuje v § 6 ods. 2 písm. b) čo
nie je predmetom dane z pozemkov, o.i. nie sú to pozemky, na
ktorých sú postavené pozemné komunikácie. Pojem pozemnej
komunikácie je na účely tohto zákona definovaný v zákone
č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení
neskorších predpisov a tvorí ju cestné teleso a jej súčasti.
Cestné teleso je ohraničené vonkajšími hranami priekop,
rigolov, násypov a zárezov svahov, zárubných a obkladových múrov,
pätou oporných múrov a pri miestnych komunikáciách pol metra za
zvýšenými obrubami chodníkov alebo zelených pásov.
4. Určenie sadzby dane zo stavieb pri stavbách slúžiacich na
administratívu a ich zaradenie podľa § 10 ods. 1
Podľa zákona o miestnych daniach je daňovníkom dane zo stavieb
aj správca stavby vo vlastníctve štátu (napr. krajské úrady, súdy,
prokuratúry a pod.). Pretože správca stavby vo vlastníctve štátu
je daňovníkom dane zo stavieb, je povinný podať daňové priznanie
k dani z nehnuteľností aj za stavby, ktorými sú administratívne
budovy, v priznaní uviesť všetky skutočnosti rozhodujúce na
výpočet dane a daň si sám vypočítať. Jednou z podstatných
náležitostí výpočtu dane je správne zaradenie stavby do predmetu
dane v nadväznosti na členenie stavieb podľa účelu jej využitia.
Predmet dane zo stavieb v členení podľa účelu využitia stavby
vymedzuje § 10 ods. 1 písm. a) až g) zákona o miestnych daniach.
Výšku sadzby dane určuje správca dane v závislosti od účelu
využitia stavby podľa miestnych podmienok v obci všeobecne
záväzným nariadením.
Administratívna budova celospoločenského významu, v ktorej sa
nevykonáva podnikateľská činnosť a nebola ani postavená za účelom
vykonávania podnikateľskej činnosti a je spravidla vo vlastníctve
štátu, sa zaradí podľa § 10 ods. 1 písm. g) zákona o miestnych daniach ako ostatná
stavba.
5. Zdaňovanie polyfunkčnej stavby iba čiastočne skolaudovanej
Podľa § 10 ods. 2 zákona o miestnych daniach predmetom dane zo
stavieb sú stavby, ktoré spĺňajú súčasne niekoľko podmienok.
Jednou z podmienok, aby posudzovaná stavba bola predmetom dane
podľa citovaného ustanovenia, je, že na ňu bolo vydané kolaudačné
rozhodnutie a v prípade, že nie je vydané kolaudačné rozhodnutie,
predmetom dane sú stavby alebo ich časti, ktoré sa skutočne
užívajú.
V prípade rozostavanej stavby, ktorá nie je skolaudovaná,
resp. iba čiastočne skolaudovaná, sa na príslušné zdaňovacie
obdobie stavba nebude zdaňovať daňou zo stavieb, ale zdaní sa len
pozemok ako stavebný pozemok až do právoplatného kolaudačného
rozhodnutia na celú stavbu. V prípade, že celá stavba sa skutočne
užíva, ale nebola skolaudovaná, stavba sa má zdaňovať daňou zo
stavieb (podľa príslušného účelu využitia) a priľahlý pozemok ako
stavebný pozemok až do právoplatnosti kolaudačného rozhodnutia.
6. Daňovník dane z bytov
Podľa § 13 ods. 1 zákona o miestnych daniach daňovníkom dane
z bytov je vlastník bytu alebo nebytového priestoru. Vlastníctvo
k bytu alebo nebytovému priestoru v bytovom dome sa nadobúda na
základe právoplatného rozhodnutia o povolení vkladu do katastra
nehnuteľností.
Z hľadiska dane z nehnuteľností je potrebné vznik daňovej
povinnosti dane z bytov posudzovať až od právoplatnosti
rozhodnutia o povolení vkladu do katastra nehnuteľností.
7. Daňovník dane z motorových vozidiel
Podľa § 85 zákona je daňovníkom dane z motorových vozidiel
držiteľ vozidla zapísaný v dokladoch vozidla a užívateľ vozidla je
daňovníkom len v zákonom ustanovených prípadoch (§ 85 písm. b),
c) zákona). Predmetom dane z motorových vozidiel je podľa
§ 84 zákona
vozidlo, ktoré má pridelené evidenčné číslo, osobitné evidenčné
číslo alebo zvláštne evidenčné číslo v Slovenskej republike,
vozidlo dovezené do Slovenskej republiky, ktoré nie je považované
za vozidlo v medzinárodnej premávke a držiteľ vozidla nemá trvalý
pobyt v Slovenskej republike, patrí do kategórie vozidiel
M, N a O a používa sa na podnikanie alebo v súvislosti
s podnikaním.
Za podnikanie sa však podľa § 2 zákona č. 513/1991 Zb.
Obchodný zákonník nepovažuje použitie vozidla, v dokladoch ktorého
je ako držiteľ zapísaný zamestnanec, ktorý je vyslaný
zamestnávateľom na služobnú - pracovnú cestu. V tomto prípade
daňovníkom dane z motorových vozidiel nie je ani zamestnávateľ,
lebo nie je držiteľom motorového vozidla zapísaným v dokladoch
vozidla.
Ing. Adrián Belánik, v.r.
generálny riaditeľ sekcie daňovej a colnej