13/2004 F.s.
Usmernenie
Ministerstva financií Slovenskej republiky
k zákonu č. 366/1999 Z.z. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov a k zákonu
č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov k niektorým problematickým
oblastiam pri posudzovaní vyčíslenia výšky základu dane z príjmov
Číslo: 2634/2004-72
Referenti: Ing. Pohlod,
Ing. Kováčová,
Ing. Kutišová - Luknárová,
Ing. Bieliková,
Ing. Mezeiová,
Faiglová
Telefón: 02/59 58 11 11
Ministerstvo financií Slovenskej republiky v záujme
zabezpečenia jednotného postupu pri uplatňovaní zákona
č. 366/1999 Z.z. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov
(ďalej len "zákon č. 366/1999 Z.z.") a zákona č.
595/2003 Z.z.
o dani z príjmov (ďalej len "zákon o dani z príjmov") pri podaní
daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2003 v nadväznosti
na zákon č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve (ďalej len "zákon
o účtovníctve") a postupy účtovania vydané v súlade so zákonom
o účtovníctve vydáva toto usmernenie:
1. Kurzové rozdiely z ocenenia majetku a záväzkov a základ
dane z príjmov
Súčasťou základu dane podľa § 17 ods. 17 zákona o dani z príjmov nie sú kurzové
rozdiely z ocenenia majetku a záväzkov
účtované do výnosov a nákladov. Podľa § 52 ods. 14 zákona o dani z príjmov sa
§ 17 ods. 17 použije už pri podaní daňového priznania
od 1. januára 2004, t.j. aj na zdaňovacie obdobie roku 2003.
Uvedené ustanovenia nadväzujú na zmeny v účtovníctve s účinnosťou
od 1. januára 2003, konkrétne na zmeny účtovania rozdielov
z precenenia pohľadávok a záväzkov vyjadrených v cudzej mene ku
dňu zostavenia účtovnej závierky (v súlade s postupmi účtovania
pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva boli
tieto rozdiely z ocenenia do 31. decembra 2002 náplňou účtovania
na účtoch 386 a 387). V súlade s uvedeným, do základu dane sa
nezahrnujú rozdiely z ocenenia majetku a záväzkov účtované
výsledkovým spôsobom ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná
závierka, pri ktorých nedošlo k platbe pohľadávky alebo úhrade
záväzku, t.j. rozdiely z precenenia majetku, pri ktorých sa
očakáva úhrada alebo platba. Tieto rozdiely (rozdiel medzi
menovitou hodnotou pohľadávky alebo záväzku, zaúčtovanom pri ich
vzniku a hodnotou po precenení v období, v ktorom dochádza
k inkasu pohľadávky, resp. platbe záväzku) sa zahrnú do základu
dane v zdaňovacom období, v ktorom došlo k inkasu pohľadávky alebo
platbe záväzku.
V súlade s § 24 ods. 2 zákona o účtovníctve a v súlade s
§ 37 ods. 1 zákona č. 366/1999 Z.z. prepočítava účtovná jednotka ku dňu
zostavenia účtovnej závierky kurzom Národnej banky Slovenska
(ďalej len "NBS") aj majetok charakteru peňažných prostriedkov
v cudzej mene v hotovosti (pokladnica) a na bankových účtoch
(vrátane kontokorentných účtov). Rozdiel medzi hodnotou zostatku
takýchto peňažných prostriedkov ku dňu zostavenia účtovnej
závierky vypočítanou kurzom NBS k tomuto dňu a ich hodnotou
zaúčtovanou pri nadobudnutí v súlade s § 24 ods. 2 alebo
3 zákona o účtovníctve sa účtuje tiež ako kurzový rozdiel. Kurzové rozdiely
z precenenia majetku charakteru peňažných prostriedkov v cudzej
mene vykázané z titulu prepočítania ich hodnoty kurzom vyhláseným
NBS ku dňu zostavenia účtovnej závierky sú zahrnované do základu
dane.
2. Zdanenie podielov na zisku, vyrovnacích podielov a podielov
na likvidačnom zostatku
Podľa § 3 ods. 2 písm. c) a
§ 12 ods. 7 písm. c) zákona o dani z príjmov predmetom dane nie je podiel na zisku
vyplácaný po
zdanení obchodnou spoločnosťou alebo družstvom alebo obdobnou
právnickou osobou v zahraničí, vyrovnacie podiely a podiely na
likvidačnom zostatku obchodnej spoločnosti alebo družstva.
Ak plynú podiely na zisku zo zahraničia, nie sú predmetom
dane, ak sú vyplácané spoločnosťou so sídlom v zahraničí, ktorá
vykazuje základ dane na podobnom princípe ako akciové spoločnosti,
spoločnosti s ručením obmedzeným a družstvá, pri ktorých je
vykázaný hospodársky výsledok podľa predpisov príslušnej krajiny
zdanený.
Podľa § 52 ods. 24 zákona o dani z príjmov ustanovenie
§ 3 ods. 2 písm. c) a
§ 12 ods. 7 písm. c), podľa ktorého uvedené
plnenia nie sú zdaňované, sa použije na podiely na zisku
vykázaného za zdaňovacie obdobie po nadobudnutí účinnosti zákona
o dani z príjmov, na vyrovnacie podiely a na podiely na
likvidačnom zostatku, na vyplatenie ktorých vznikol nárok po
nadobudnutí účinnosti tohto zákona, resp. po 31. decembri 2003.
Uvedené sa použije aj na prípady, ak takéto príjmy vyplácajú
subjekty so sídlom alebo bydliskom mimo územia Slovenskej
republiky.
Na základe uvedeného sa nevyplatené podiely na zisku určené na
základe hospodárskeho výsledku vykázaného do konca roka 2003,
vyplácané po 31. decembri 2003 zdania ako súčasť základu dane
príjemcu platnou sadzbou dane podľa § 15 zákona o dani z príjmov.
Podiely na zisku prijaté zo zahraničia zo zisku vykázaného do 31. decembra 2003, vyplatené po 31. decembri 2003 sa rovnako
zahrnujú do základu dane s tým, že daň ktorá bola zrazená
v zahraničí sa vysporiada v zmysle úpravy vyplývajúcej
z príslušnej zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia.
Podiely na zisku, aj keď sú určené na základe hospodárskeho
výsledku vykázaného do konca roka 2003, vyplácané po 31. decembri
2003 daňovníkovi s obmedzenou daňovou povinnosťou, nie sú príjmom
zo zdroja na území Slovenskej republiky podľa § 16 zákona o dani z príjmov, a to už počnúc
nadobudnutím účinnosti tohto zákona.
3. Zdaňovanie výnosov z dlhopisov, štátnych pokladničných
poukážok a problematika vyberania dane zrážkou
Pri štátnych dlhopisoch a štátnych pokladničných poukážkach
vydaných do 31. decembra 2003, výnos ktorých bol zdanený už pri
ich emisii v súlade s podmienkami emisie a ustanovením § 52 ods.1 zákona č. 366/1999 Z.z., sa
pri výplate výnosu po 31. decembri
2003 postupuje podľa § 52 ods. 1 zákona o dani z príjmov, ktorý
nadobúda účinnosť 1. januára 2004. Podľa citovaného ustanovenia
zákona o dani z príjmov na daňové povinnosti za rok 2003
a predchádzajúce roky sa použijú ustanovenia zákona č. 366/1999
Z.z. V súlade s uvedeným, zdaňovaný výnos pri emisii v roku 2003,
aj napriek jeho výplate po 31. decembri 2003, už nepodlieha
zdaneniu.
Podľa § 52 ods. 33 zákona o dani z príjmov pomerná časť
úrokového výnosu z dlhopisov, ktorá nebola zahrnutá do základu
dane z dôvodu uplatnenia § 23 ods. 4 písm. a) zákona č. 366/1999 Z.z. sa zahrnie do
základu dane pri predaji alebo splatnosti
dlhopisu po 31. decembri 2003. Ak pomerná časť úrokového výnosu,
účtovaná do 31. decembra 2003 bola na základe podmienok emisie
k tomuto dátumu aj splatná a daň zrazená pri výplate, poukázaní
alebo pripísaní výnosu v prospech daňovníka, nie je už súčasťou
základu dane v období predaja alebo splatnosti dlhopisu po 31. decembri 2003.
Pri dani vyberanej zrážkou z výnosov z cenných papierov, výnos
z ktorých je splatný k 31. decembru 2003, ktorý banka pripísala
v prospech daňovníka alebo poukázala daňovníkovi do 31. decembra
2003, sa aplikuje ustanovenie § 52 ods. 1 zákona o dani z príjmov,
podľa ktorého sa na daňové povinnosti za rok 2003 použije zákon
č. 366/1999 Z.z. Výnos z cenného papiera vyplatený alebo poukázaný
alebo pripísaný v prospech daňovníka po 31. decembri 2003 sa zdaní
podľa § 43 zákona o dani z príjmov pri jeho výplate, poukázaní
alebo pripísaní v prospech daňovníka sadzbou dane uvedenou v § 15 zákona o dani z príjmov.
4. Daňové výdavky uznané po zaplatení v zdaňovacom období roka
2003
Podľa § 52 ods. 12 zákona o dani z príjmov príjmy a výdavky
(náklady), ktoré sa podľa zákona č. 366/1999 Z.z. zahrnovali do
základu dane po zaplatení a prijatí úhrady, zaúčtované do 31. decembra 2003 do výnosov alebo nákladov daňovníka, sa aj od 1. januára 2004
zahrnú do základu dane (daňových výdavkov alebo
príjmov) v tom zdaňovacom období, kedy budú zaplatené alebo
prijaté aj po 31. decembri 2003.
V súlade s § 52 ods. 1 zákona o dani z príjmov sa do základu
dane za zdaňovacie obdobie roka 2003 zahrnú výdavky (náklady),
ktorých uznanie za daňové výdavky je podmienené zaplatením
v prípade ich zaplatenia v termíne do 31. januára 2004 (ide
o súčasť daňovej povinnosti roku 2003) podľa § 23 ods. 3 písm. c) zákona č. 366/1999 Z.z.
5. Použitie podielu zaplatenej dane
Možnosť použitia podielu zaplatenej dane na osobitné účely
bola ustanovená v zákone č. 366/1999 Z.z. (§ 48 a
§ 51a), pričom
fyzické osoby sa rozhodovali o použití podielu zaplatenej dane vo
výške 1% už v rokoch 2002 a 2003 v prospech nimi určenej
právnickej osoby na zákonom ustanovené účely. Právnické osoby
mohli uvedené ustanovenia využiť až v roku 2004 za zdaňovacie
obdobie roka 2003. Vzhľadom na skutočnosť, že zákon č. 366/1999 Z.z. stráca účinnosť, pričom od 1.
januára 2004 nadobúda účinnosť
zákon o dani z príjmov, je potrebné v roku 2004 vychádzať pri
poukazovaní podielu zaplatenej dane už podľa § 50 a
§ 52 ods. 26 tohto zákona. Z § 52 ods. 26
vyplýva, že pri posudzovaní splnenia
podmienok na poukázanie podielu zaplatenej dane podľa § 50 sa
v roku 2004 použijú naďalej ustanovenia § 48 a
51a zákona č. 366/1999 Z.z.. V súlade s
§ 50 zákona o dani z príjmov, je
podiel zaplatenej dane 2%. Z uvedeného vyplýva, že fyzické osoby
a právnické osoby sa budú môcť v roku 2004 rozhodovať o poukázaní
podielu svojej zaplatenej dane za zdaňovacie obdobie roka 2003 už
vo výške 2%. Podmienky na poukázanie podielu zaplatenej dane za
zdaňovacie obdobie roka 2003 sú naďalej určené v § 48 a
51a zákona č. 366/1999 Z.z., a to na strane prijímateľa, ako aj daňovníka.
Daňovník, ktorý je právnickou osobou, môže podľa § 50 ods. 1 zákona o dani z príjmov
poukázať podiel zaplatenej dane ním
určenému prijímateľovi, pričom táto suma nemôže byť nižšia ako
250 Sk. Ak tento daňovník poukáže podiel zaplatenej dane viacerým
prijímateľom, rovnako poukázaná suma nemôže byť nižšia ako 250 Sk
jednotlivo pre každého prijímateľa.
6. Lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie
roka 2003
V § 49 zákona o dani z príjmov sú ustanovené lehoty na podanie
daňového priznania. Všeobecná lehota je ustanovená tromi mesiacmi
po uplynutí zdaňovacieho obdobia, ak ďalej nie je ustanovené inak.
Lehoty na podanie daňového priznania vyplývajúce z § 49 sa použijú
na daňovníkov, ktorých zdaňovacie obdobie je ukončené dňom 31. decembra 2003 a po uvedenom období. Daňovníci, ktorí ukončili
zdaňovacie obdobie pred 31. decembrom 2003, použijú lehoty na
podanie daňového priznania podľa § 49 zákona o dani z príjmov, ak
termín na podanie daňového priznania je po 31. decembri 2003.
Vzhľadom na skutočnosť, že v súlade s § 38 zákona SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov
a o zmenách v sústave územných
finančných orgánov v znení neskorších predpisov pri zániku
daňovníka bez likvidácie podáva daňovník alebo jeho právny
nástupca daňové priznanie za obdobie ku dňu jeho zániku (pričom
podľa § 49 ods. 6 zákona o dani z príjmov je daňové priznanie
podávané za zdaňovacie obdobie, ktoré sa končí dňom zrušenia
daňovníka), na daňovníkov, ktorí zanikli bez likvidácie do 31. decembra 2003, ktorých zdaňovacie obdobie je ukončené dňom
zániku, sa použije lehota na podanie daňového priznania
vyplývajúca zo zákona o dani z príjmov, počítaná odo dňa zániku
daňovníka.
7. Tvorba rezerv na nevyfakturované dodávky a služby,
nevyčerpané dovolenky a na vyplácanie prémií a odmien
v zdaňovacom období roka 2003
Na základe § 52 ods. 34 zákona o dani z príjmov sa tvorba
rezerv na nevyfakturované dodávky a služby, nevyčerpané dovolenky
a na vyplácanie prémií a odmien uzná za daňové výdavky
v zdaňovacom období roka 2003. V uvedenom prípade ide o tvorbu
rezerv k nákladom na nevyfakturované práce a dodávky, ak sú tieto
náklady uznané za daňové výdavky. Podmienkou na účely uznania
tejto rezervy nie je zaplatenie nákladu, aj ak ide o rezervu
tvorenú k nákladom vymedzeným v § 24 ods. 3 zákona č. 366/1999 Z.z.
Súčasťou rezervy na nevyčerpané dovolenky a na prémie a odmeny
sú aj náklady sociálneho zabezpečenia účtované v súlade
s príslušnými ustanoveniami postupov účtovania.
8. Definícia finančného prenájmu
Podľa § 2 písm. s) zákona o dani z príjmov sa finančným
prenájmom rozumie nájom majetku s dojednaným právom kúpy
prenajatej veci, pričom nájomca počas trvania nájmu odpisuje
majetok podľa § 26 ods. 8 tohto zákona.
Ak nájomca majetok neodpisuje z dôvodu, že ide o fyzickú
osobu, ktorá nevykazuje daňové výdavky (fyzická osoba, ktorá
nepoužíva vec na zabezpečenie, dosahovanie a udržanie zdaňovaných
príjmov), prenajímateľ postupuje pri vykazovaní základu dane
rovnakým spôsobom, ako v prípade majetku odpisovaným nájomcom.
9. Odpočet daňovej straty
Podľa § 30 ods. 1 zákona o dani z príjmov od základu dane
možno odpočítať daňovú stratu počas najviac piatich bezprostredne
po sebe nasledujúcich zdaňovacích období, a to počnúc zdaňovacím
obdobím bezprostredne nasledujúcim po zdaňovacom období, za ktoré
bola táto daňová strata vykázaná.
Podľa § 52 ods. 8 zákona o dani z príjmov sa ustanovenie
§ 30
o odpočte straty použije na straty, ktoré môže daňovník od základu
dane odpočítavať prvýkrát po nadobudnutí účinnosti zákona o dani
z príjmov, aj keď boli vykázané pred nadobudnutím účinnosti tohto
zákona, pričom podľa uvedeného ustanovenia daňovník, ktorý
znižoval alebo mohol znižovať základ dane o stratu vykázanú pred
nadobudnutím účinnosti zákona o dani z príjmov, pokračuje v jej
odpočte podľa doterajších predpisov. Na základe uvedeného sa
strata vykázaná za jednotlivé zdaňovacie obdobie môže odpočítavať
od základu dane počas najviac piatich bezprostredne po sebe
nasledujúcich zdaňovacích období. Ak daňovník odpočítava stratu
podľa podmienok zákona č. 366/1999 Z.z., môže súčasne odpočítavať
aj stratu podľa podmienok zákona o dani z príjmov.
Ak napríklad daňovník vykazoval nepretržite stratu od roku
1999 do konca roka 2003, môže naposledy stratu z roka 1999
odpočítať v zdaňovacom období roka 2004. Ak by však napr.
v zdaňovacom období roka 2003 vykázal základ dane, platia pre
odpočítavanie straty od základu dane podmienky ustanovené v zákone
č. 366/1999 Z.z. (táto strata mohla byť odpočítavaná od základu
dane, vykázanom v roku 2003).
10. Platenie preddavkov na daň z príjmov fyzickej osoby
Podľa § 52 ods. 29 zákona o dani z príjmov sa v roku 2004 do
začatia preddavkového obdobia, t.j. do 31. marca 2004 (ak nie je
predĺžená lehota na podanie daňového priznania za rok 2003) budú
platiť preddavky na daň vypočítané z poslednej známej daňovej
povinnosti podľa § 40 zákona č. 366/1999 Z.z. Podľa
§ 34 zákona o dani z príjmov je povinný platiť preddavky na daň daňovník,
ktorého posledná známa daňová povinnosť presiahla 20 000 Sk,
pričom z uvedeného sa vychádza už aj pri platení preddavkov na daň
do vzniku preddavkového obdobia, t.j. do 31. marca 2004.
Preddavky na daň, ktoré sa platia v priebehu preddavkového
obdobia v roku 2004, ktorým je obdobie od prvého dňa nasledujúceho
po uplynutí lehoty na podanie daňového priznania za predchádzajúce
zdaňovacie obdobie do posledného dňa lehoty na podanie daňového
priznania v nasledujúcom zdaňovacom období (t.j. od 1. apríla
2004 do 31. marca 2005, ak nie je predĺžená lehota na podanie
daňového priznania), sa platia z poslednej známej daňovej
povinnosti. Pri výpočte tejto poslednej známej daňovej povinnosti,
sa podľa § 34 ods. 5 zákona o dani z príjmov základ dane
vypočítaný v daňovom priznaní za rok 2003 (základ dane vypočítaný
pred znížením o nezdaniteľné časti základu dane podľa § 12 zákona č. 366/1999 Z.z.) zníži o
nezdaniteľné časti základu dane podľa
§ 11 zákona o dani z príjmov platné v zdaňovacom období, na ktoré
sú platené preddavky na daň a použije sa sadzba dane podľa § 15 zákona o dani z príjmov, platná
v zdaňovacom období, na ktoré sú
platené preddavky. Takto vypočítaná daň sa v roku 2004 zníži len
o zápočet dane zaplatenej v zahraničí a o preddavkovo vybranú daň
z úrokov, ktorá bola na účely určenia preddavkov na daň rovnako
považovaná za preddavok v súlade s § 36 ods. 2 písm. c) bod 8 zákona č. 366/1999 Z.z.
O daňový bonus, výška ktorého je
ustanovená až od 1. januára 2004 v zákone o dani z príjmov, nie je
možné upraviť sumu dane pre stanovenie preddavku na daň. Na
určenie poslednej známej daňovej povinnosti pre platenie
preddavkov na daň, sa daň zníži o daňový bonus po prvýkrát až
v roku 2005.
Preddavky na daň vypočítané podľa § 40 zákona č. 366/1999 Z.z. (aj podľa
§ 34 zákona o dani z príjmov) sa zaokrúhľujú už aj
v roku 2004 podľa § 47 zákona o dani z príjmov na celé koruny
nadol.
Daňovník, ktorý v roku 2003 zaplatil paušálnu daň a poberal
len príjmy zdaňované paušálnou daňou, nie je povinný platiť
preddavky v období od 1. januára 2004 do začatia preddavkového
obdobia v roku 2005. Vzhľadom na to, že tento daňovník podá daňové
priznanie až v roku 2005 (za zdaňovacie obdobie roka 2004),
nevzniká mu v roku 2004 ani povinnosť platiť preddavky na daň, to
znamená, že do lehoty na podanie daňového priznania za rok 2004
nebude platiť preddavky na daň, ak na jeho žiadosť správca dane
neurčí ich platenie. Rovnako postupuje aj daňovník, ktorý
a) okrem príjmov zdaňovaných paušálnou daňou poberal v roku 2003
aj príjmy zo závislej činnosti (z ktorých zráža preddavok na
daň zamestnávateľ), alebo ktorý
b) okrem príjmov zdaňovaných paušálnou daňou poberal v roku 2003
aj príjmy uvedené v § 8 až 10 zákona č. 366/1999 Z.z.
nepresahujúce 100 000 Sk (príjmy z kapitálového majetku,
príjmy z prenájmu, ostatné príjmy), pretože daňová povinnosť
z týchto príjmov by nepresiahla 20 000 Sk.
Ak daňovník okrem príjmov zdaňovaných paušálnou daňou poberal
v roku 2003 aj príjmy zo závislej činnosti a tiež aj príjmy
uvedené v § 8 až 10 zákona č. 366/1999 Z.z. nepresahujúce 100 000
Sk, je povinný po uplynutí zdaňovacieho obdobia roka 2003 podať
daňové priznanie, v ktorom uvedie príjmy podľa § 6 a
§ 8 až 10 zákona č. 366/1999 Z.z. Do lehoty na podanie daňového priznania
nie je povinný platiť preddavky na daň. Po lehote na podanie
daňového priznania uplatní postup podľa § 34 zákona o dani z príjmov (platí preddavky na
daň, ak jeho daňová povinnosť za rok
2003 presiahla 20 000 Sk a ak čiastkový základ dane z príjmov zo
závislej činnosti tvorí 50% a menej z celkového základu dane).
11. Platenie preddavkov na daň z príjmov právnickej osoby
Preddavky na daň z príjmov na zdaňovacie obdobie roku 2004 sa
platia podľa podmienok ustanovených v § 42 zákona o dani z príjmov.
Podľa § 42 ods. 6 zákona o dani z príjmov daňou za
predchádzajúce zdaňovacie obdobie sa rozumie daň vypočítaná zo
základu dane uvedeného v daňovom priznaní, podanom za zdaňovacie
obdobie bezprostredne predchádzajúce zdaňovaciemu obdobiu, na
ktoré sú platené preddavky na daň pri použití sadzby dane podľa
§ 15 zákona o dani z príjmov, platnej v zdaňovacom období, na
ktoré sú platené preddavky na daň, znížená o zápočet dane
zaplatenej v zahraničí a o daň vybranú podľa § 43 zákona o dani z príjmov odpočítavanú ako
preddavok na daň.
Vzhľadom na uvedené, daň za predchádzajúce zdaňovacie obdobie
(t.j. aj za rok 2003), treba na účely platenia preddavkov
prepočítať zo sumy vykázaného základu dane roku 2003 19% sadzbou
dane. Uvedené prepočítanie sa nevzťahuje na preddavky platené do
lehoty na podanie daňového priznania podľa výšky poslednej známej
dane, t.j. dane určenej na základe poslednej známej daňovej
povinnosti uvedenej v daňovom priznaní podanom za zdaňovacie
obdobie pred predchádzajúcim zdaňovacím obdobím (pri platení
preddavkov na daň na zdaňovacie obdobie roka 2004 ide o daň
vykázanú za zdaňovacie obdobie roka 2002). Preddavky na daň
platené po 1. januári 2004 sú zaokrúhľované podľa § 47 zákona o dani z príjmov.
12. Ostatné pracovnoprávne nároky zamestnancov v rozsahu danom
pracovnoprávnymi predpismi - odstupné a odchodné [§ 24 ods. 2 písm. i) bod 5 zákona č. 366/1999 Z.z. a § 19 ods. 2 písm. c) bod 5 zákona o
dani z príjmov]
Podľa § 76 Zákonníka práce s účinnosťou od 1. apríla 2002
patrí zamestnancovi za ustanovených podmienok odstupné najmenej vo
výške dvojnásobku jeho priemerného mesačného zárobku. Podľa § 231 Zákonníka práce v
kolektívnej zmluve je možná aj výhodnejšia
úprava vzťahu zamestnanca so zamestnávateľom, ako vyplýva priamo
zo Zákonníka práce, pričom takéto vyššie plnenia sú považované za
nárok zamestnanca z pracovného pomeru. Podľa
§ 24 ods. 2 písm. i) piateho bodu zákona č. 366/1999 Z.z. alebo
§ 19 ods. 2 písm. c) piateho bodu zákona o dani z príjmov sa za daňové výdavky považujú
aj mzdové a ostatné pracovnoprávne nároky zamestnancov v rozsahu
ustanovenom pracovnoprávnymi predpismi.
Vzhľadom na uvedené, aj vyššie odstupné ako dvojnásobok
priemerného mesačného zárobku, podľa výšky uvedenej v kolektívnej
zmluve (v prípade družstva podľa uznesenia členskej schôdze
v súlade s § 231 Zákonníka práce) alebo pracovnej zmluve, je
uznané za daňový výdavok (bez podmienky zaplatenia) za predpokladu
dodržania ustanovenia § 24 ods. 1 zákona č. 366/1999 Z.z. alebo
§ 19 zákona o dani z príjmov, podľa ktorého výdavok (náklad) sa
považuje za daňový výdavok, len ak bezprostredne súvisí
s dosiahnutím, zabezpečením a udržaním príjmov. Vyplácaná výška
odstupného je príjmom fyzickej osoby podľa § 6 ods. 1 písm. a) zákona č. 366/1999 Z.z.
alebo § 5 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov. Obdobný postup sa uplatní aj pri
odchodnom podľa § 76 ods. 6 Zákonníka práce.
13. Rezervy uznané za daňové výdavky [§ 24 ods. 2 písm. h) zákona č. 366/1999 Z.z.]
Podľa § 24 ods. 1 zákona č. 366/1999 Z.z. podmienkou na
uznanie daňového výdavku je jeho účtovanie v nákladoch podľa
platných účtovných predpisov. V súlade s § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve, podrobnosti o
rámcových účtových osnovách, vrátane
zásad pre tvorbu a použitie rezerv, ustanoví Ministerstvo financií
SR v opatrení uverejnenom v Zbierke zákonov. V súlade s postupmi
účtovania, rezervu na opravu hmotného majetku tvorenú podľa § 7 zákona č. 368/1999 Z.z. o
rezervách a opravných položkách na
zistenie základu dane nie je možné vytvárať, pričom v súlade
s postupmi účtovania sa uvedené ustanovenie použije až od 1. januára 2004. Vzhľadom na uvedené do 31. decembra 2003
(v zdaňovacom období roka 2003) bolo možné pokračovať aj v tvorbe
rezervy na opravu hmotného majetku uznanej za daňový výdavok aj
podľa doterajších platných predpisov s výnimkou, ak bol rok 2003
prvým rokom tvorby rezervy, keď sa tvorba tejto rezervy neuzná za
daňový výdavok v nadväznosti na podmienku minimálnej tvorby
rezervy v dĺžke dvoch rokov podľa zákona č. 368/1999 Z.z.
Z ostatných rezerv uvedených v § 19 ods. 8 postupov účtovania pre
podvojné účtovníctvo sú uznaným daňovým výdavkom len rezervy,
ktorých tvorbu umožňuje zákon č. 368/1999 Z.z.
Daňovníci, ktorí účtujú v sústave jednoduchého účtovníctva,
mohli však podľa § 10 postupov účtovania pre jednoduché
účtovníctvo účtovať o tvorbe, čerpaní a zrušení rezerv podľa
zákona č. 368/1999 Z.z. v rámci uzávierkových účtovných operácií.
Zákon o dani z príjmov od 1. januára 2004 neumožňuje tvorbu
rezervy na opravu hmotného majetku. Postup pri rozpustení
a čerpaní rezervy od 1. januára 2004 je riešený v § 52 ods. 9 zákona o dani z príjmov.
Zostatok rezerv, tvorba ktorých bola
uznaná za daňový výdavok, sa zahrnie do základu dane postupne
počas obdobia uvedeného v citovanom ustanovení, a to vo výške
plánovaného čerpania rezerv určeného rozpočtom, na základe ktorého
bola rezerva tvorená, bez ohľadu na skutočnú realizáciu opráv.
14. Odpisy opravnej položky k nadobudnutému majetku [§ 25
ods. 1 písm. v) bod 2 zákona č. 366/1999 Z.z.]
Opravná položka k nadobudnutému majetku (účet 097), o ktorej
bolo účtované do 31. decembra 2002, sa na účely vyčíslenia základu
dane doodpisuje v súlade s postupmi účtovania.
Goodwill účtovaný na účte 015 z titulu kúpy podniku alebo jeho
časti po 1. januári 2003 je odpisovaný v súlade s postupmi
účtovania platnými od 1. januára 2003, pričom tieto odpisy sú
súčasťou základu dane. Odpisy goodwillu alebo badwillu
zaúčtovaného z titulu precenenia majetku v obchodných
spoločnostiach v súlade s § 27 ods. 1 písm. d) zákona o účtovníctve nie sú
zahrnované do základu dane podľa § 17 ods. 18 zákona o dani z príjmov. Obdobne do
základu dane
nevstupuje zúčtovaný goodwill alebo badwill u nadobúdateľa
v prípade vkladu podniku. Podľa § 52 ods. 14 zákona o dani z príjmov sa tento postup
uplatní aj v roku 2003.
15. Vymedzenie odpisovaného majetku
Zostatok účtu 028 - Drobný hmotný investičný majetok, ktorý sa
podľa postupov účtovania preúčtoval z tohto účtu na účet 022
- Samostatné hnuteľné veci a súbory hnuteľných vecí, sa odpisuje
v súlade so zvoleným účtovným odpisovým plánom a takto stanovené
a zaúčtované odpisy sú podľa § 23 ods. 2 a
§ 24 ods. 1 zákona č. 366/1999 Z.z. aj uznaným daňovým výdavkom. Rovnako sa postupuje
aj v tom prípade, ak daňovník podľa interného účtovného rozvrhu sa
rozhodne ponechať účet 028. Pri nehmotnom majetku je postup pri
odpisovaní v súlade s účtovnými predpismi.
Hmotný majetok ktorého ocenenie je 30 000 Sk a nižšie, ktorého
doba použiteľnosti je dlhšia ako jeden rok, zaradený do dlhodobého
hmotného majetku, je aj po 31. decembri 2003 do daňových výdavkov
zahrnovaný v súlade s účtovníctvom.
16. Preinvestovanie sumy na obstaranie hmotného investičného
majetku pri znížení dane a preinvestovaní sumy
pripadajúcej na daňovú stratu (§ 13 ods. 3 a § 34 ods. 2
zákona č. 366/1999 Z.z.)
V nadväznosti na členenie majetku, ustanovené postupmi
účtovania, sa podmienka preinvestovania sumy na obstaranie
hmotného investičného majetku podľa § 13 ods. 3 a
§ 34 ods. 2 zákona č. 366/1999 Z.z. považuje za splnenú aj vtedy, ak daňovník
obstará dlhodobý hmotný majetok podľa § 5 ods. 2 písm. a) a odseku
5 postupov účtovania pre jednoduché účtovníctvo a § 13 ods. 1
písm. b) a odseku 6 postupov účtovania pre podvojné účtovníctvo.
17. Odpis marketingových štúdií (§ 26 ods. 7 a 8 zákona
č. 366/1999 Z.z.)
Pri posudzovaní marketingových štúdií sa aj v roku 2003
postupuje podľa § 26 ods. 7 zákona č. 366/1999 Z.z., ktorým je
vymedzený nehmotný majetok na účely tohto zákona. Podľa § 37
ods. 17 postupov účtovania pre podvojné účtovníctvo sa za nehmotný
majetok nepovažujú marketingové štúdie a získanie noriem, ktoré sú
nehmotným majetkom podľa § 26 ods. 7 zákona č. 366/1999 Z.z.
V roku 2003 sa podľa § 86 ods. 1 písm. i) postupov účtovania pre
podvojné účtovníctvo pokračuje spôsobom platným pre rok 2002. Od 1. januára 2004 nie je uvedený majetok zaradený medzi odpisovaný
nehmotný majetok (§ 22 ods. 7 zákona o dani z príjmov).
Ustanovenie § 52 ods. 28 zákona o dani z príjmov upravuje
ďalší postup zahŕňania zostatkovej hodnoty marketingovej štúdie do
základu dane. Marketingové štúdie, o ktorých daňovník začal
účtovať v roku 2003 na účet nákladov na ostatné služby, sú daňovým
výdavkom v súlade s účtovníctvom.
18. Výška vstupnej ceny majetku [§ 29 ods. 1 písm. a) zákona
č. 366/1999 Z.z. a § 25 ods. 1 písm. a) zákona o dani
z príjmov]
Podľa § 34 postupov účtovania pre podvojné účtovníctvo od 1. januára 2003 súčasťou obstarávacej ceny majetku nie sú kurzové
rozdiely a úroky, ktoré súvisia s obstaraním dlhodobého majetku.
Uvedené platí aj na účely určenia vstupnej ceny podľa
§ 29 ods. 1 písm. a) zákona č. 366/1999 Z.z. Súčasťou obstarávacej (vstupnej) ceny sú len
úroky a kurzové rozdiely, ktoré vznikli do času
uvedenia investície do užívania a najneskôr do 31. decembra 2002.
Po tomto termíne sa úroky súvisiace s obstaraním dlhodobého
majetku zahŕňajú do daňových výdavkov.
19. Zmena doby odpisovania k 1. januáru 2003 z 8 na 6 rokov
a tvorba rezervy
K 1. januáru 2003 nadobudli účinnosť ustanovenia zákona
č. 561/2001 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
366/1999 Z.z.,
podľa ktorého sa skrátili doby odpisovania majetku. Konkrétne
hmotný majetok patriaci do 2. odpisovej skupiny sa od roku 2003
odpisuje 6 rokov. Podľa zákona č. 368/1999 Z.z. možno rezervy na
opravu hmotného majetku vytvárať na majetok, ktorého doba
odpisovania podľa zákona č. 366/1999 Z.z. je osem a viac rokov. Na
základe uvedenej zmeny tvorba rezervy (v účtovníctve) na opravu
hmotného majetku zaradeného do 2. odpisovej skupiny v roku 2003 už
nie je daňovo uznaným výdavkom. Vzhľadom na uvedené sa rezerva
tvorená do 31. decembra 2002 nebude rušiť, ale jej tvorba v roku
2003 nebude daňovo uznaným výdavkom.
Ak daňovník začal tvoriť rezervu na majetok, zaradený do 2.
odpisovej skupiny v roku 2002 môže uplatniť postup podľa
§ 7 ods. 5 (prvá veta) zákona č. 368/1999 Z.z., t.j. rozpustiť sumu
rezervy vytvorenej v zdaňovacom období roku 2002 do základu dane
najneskôr do konca zdaňovacieho obdobia roka 2003 alebo v súlade
s § 52 ods. 9 zákona o dani z príjmov, podľa ktorého spôsob
čerpania rezerv podľa predmetného odseku sa použije aj na rezervy
na opravu hmotného majetku zaradeného v odpisovej skupine 2, pri
ktorých tvorba nebola uznaná za daňový výdavok už v roku 2003,
rozpustenie a čerpanie tejto rezervy sa vykoná rovnako do 31. decembra 2008.
20. Uplatňovanie výdavkov (nákladov), na úhradu ktorých boli
poskytnuté príjmy oslobodené od dane - granty [§ 4 ods. 2
písm. v) a § 19 ods. 1 písm. i) zákona č. 366/1999 Z.z.]
Podľa § 4 ods. 2 písm. v) a
§ 19 ods. 1 písm. i) zákona č. 366/1999 Z.z. sa za príjmy oslobodené od dane pokladajú
aj
finančné prostriedky plynúce z grantov poskytovaných na základe
medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná
(ďalej len "granty"). Na účely vyčíslenia základu dane
v súvislosti s poskytovanými finančnými prostriedkami, ktoré plynú
z grantov a uplatňovaním výdavkov (nákladov), na ktorých úhradu
boli granty poskytnuté, sa aplikujú ustanovenia § 24 ods. 2 písm. w),
§ 27 ods. 2 písm. f) a
§ 25 ods. 1 písm. i) zákona č. 366/1999 Z.z. takto:
Podľa § 24 ods. 2 písm. w) zákona č. 366/1999 Z.z. sú daňovými
výdavkami aj tie výdavky (vrátane odpisov), na úhradu ktorých boli
poskytnuté dotácie, podpory a príspevky zo štátneho rozpočtu,
z rozpočtov obcí, zo štátnych fondov a z Národného úradu práce, ak
sú tieto dotácie, podpory a príspevky zahrnované do príjmov. Ak
tieto dotácie, podpory a príspevky nie sú zahrnované do príjmov,
je majetok obstaraný z uvedených zdrojov vylúčený z odpisovania
podľa § 27 ods. 2 písm. f) zákona č. 366/1999 Z.z. Vzhľadom na to,
že v citovaných ustanoveniach nie sú osobitne uvedené výdavky na
úhradu ktorých boli poskytnuté granty, možno v prípade grantov
poskytnutých na investičné účely aplikovať ustanovenie
§ 27 ods. 2 písm. f) zákona č. 366/1999 Z.z. len vtedy, ak pôjde
o prostriedky Európskych spoločenstiev a iné prostriedky zo
zahraničia na financovanie projektov na základe medzinárodných
zmlúv (granty), ktoré sú podľa § 9 ods. 3 zákona č. 303/1995 Z.z.
o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov považované
za prostriedky rozpočtovej kapitoly a táto ich poskytuje
podnikateľským subjektom ako dotácie, podpory alebo príspevky
(rozpočtovou kapitolou sa rozumie rozpočet každého ministerstva,
ďalšieho ústredného orgánu a ďalších organizácií v súlade s
§ 2 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách). Ak granty poskytnuté na
investičné účely nespĺňajú uvedenú podmienku, resp. nie sú
súčasťou rozpočtovej kapitoly, nie sú vylučované z odpisov.
V prípadoch grantov použitých na prevádzkové účely je potrebné
aplikovať § 25 ods. 1 písm. i) zákona č. 366/1999 Z.z., podľa
ktorého daňovými výdavkami nie sú v roku 2003 výdavky (náklady) vynaložené na príjmy oslobodené od dane alebo príjmy nezahŕňané do
základu dane.
Počnúc 1. januárom 2004 pri platnosti zákona o dani z príjmov,
sú prijaté granty súčasťou základu dane a rovnako aj výdavky k nim
prislúchajúce sú uznané za daňové výdavky. Ak je príjemcom grantu
daňovník nezaložený alebo nezriadený na podnikanie, prijatý grant
nie je predmetom dane.
21. Predaj osobných dopravných prostriedkov s limitovaným
nájomným v roku 2003 [§ 24 ods. 3 písm. f) bod 1 a § 23
ods. 20 zákona č. 366/1999 Z.z.]
Pri predaji osobných dopravných prostriedkov s limitovaným
nájomným podľa § 24 ods. 3 písm. f) bod 1 zákona č. 366/1999 Z.z.
po nadobudnutí účinnosti zákona č. 473/2002 Z.z. sa do základu
dane zahrnie časť predajnej ceny, ktorá zodpovedá pomeru
ustanoveného limitu podľa zákona č. 473/2002 Z.z. (950 000 Sk) k celkovému zaplatenému nájomnému.
Pri predaji týchto osobných dopravných prostriedkov po
nadobudnutí účinnosti zákona č. 595/2003 Z.z. sa do základu dane
zahrnie predajná cena a do daňových výdavkov sa zahrnie suma
nájomného, presahujúca limitovanú sumu nájomného uplatneného do 31. decembra 2003.
22. Určenie výšky zostatkovej ceny osobných dopravných
prostriedkov s limitovanou vstupnou cenou v roku 2003
a ich predaj po 1. januári 2004
Pri použití rovnomerného spôsobu odpisovania osobného
dopravného prostriedku s limitovanou vstupnou cenou podľa
§ 24 ods. 2 písm. a) bod 1 zákona č. 366/1999 Z.z. predaného po
nadobudnutí účinnosti zákona č. 473/2002 Z.z., obstaraného pred
účinnosťou tohto zákona, sa do daňových výdavkov zahrnie
zostatková cena vypočítaná ako rozdiel medzi limitovanou vstupnou
cenou 800 000 Sk a sumou odpisov uplatnených v daňových výdavkoch
podľa § 24 zákona č. 366/1999 Z.z. (na uplatnenie odpisov po
nadobudnutí účinnosti zákona č. 473/2002 Z.z. vydalo Ministerstvo
financií Slovenskej republiky usmernenie vo Finančnom
spravodajcovi č. 13 pod por. č. 60 bod 3).
Pri použití zrýchleného spôsobu odpisovania sa z dôvodu
techniky výpočtu odpisov v nadväznosti na zámer, aby do
nadobudnutia účinnosti zákona č. 473/2002 Z.z. v daňových
výdavkoch bol uplatnený odpis vypočítaný najviac z limitovanej
vstupnej ceny 450 000 Sk, nemôže sa pri výpočte zostatkovej ceny
z nového limitu uplatniť zníženie tohto limitu o uplatnený odpis
do 31. decembra 2002. Pri výpočte sa preto uplatní zostatková cena
vypočítaná z limitu vstupnej ceny 800 000 Sk počas celej doby
odpisovania. Tento postup sa uplatní aj na účely zistenia
zostatkovej ceny pri predaji takéhoto dopravného prostriedku.
Pri predaji osobných dopravných prostriedkov s limitovanou
vstupnou cenou, ak k predaju dôjde po 31. decembri 2003, sa do
daňových výdavkov zahrnie zostatková cena vypočítaná
z obstarávacej ceny určenej a evidovanej v účtovníctve
(neznižovanej o uplatnený limit). Zároveň do príjmov sa zahrnie
dosiahnutá suma príjmov z predaja.
23. Odpisovanie televíznych prijímačov a rozhlasových
prijímačov a prístrojov pre záznam a reprodukciu zvuku
alebo obrazu (kód KP 32.3)
Pri tomto hmotnom majetku, ktorý bol obstaraný v rokoch 2000
- 2003, odpisy vypočítané od doby uvedenia do užívania až do 31. decembra 2003 podľa
§ 25 ods. 2 písm. b) zákona č. 366/1999 Z.z. neboli uznaným daňovým výdavkom. Od 1.
januára 2004 však
daňovník pri výpočte a uplatňovaní odpisov pokračuje ako v ďalších
rokoch odpisovania a odpisy sú podľa zákona o dani z príjmov
uznaným daňovým výdavkom. Odpisy, ktoré daňovník nemohol zahrnúť
do základu dane do 31. decembra 2003, nemôže do základu dane
zahrnúť ani po 31. decembri 2003.
24. Odpisovanie nehnuteľností, pri ktorých sa vlastnícke právo
nadobúda povolením vkladu do katastra nehnuteľností
a hnuteľného majetku, pri ktorom je v kúpnej zmluve
dohodnutá výhrada prechodu vlastníckych práv až zaplatením
kúpnej ceny
Do konca roku 2002 postup pri začatí odpisovania hmotného
majetku bol v zákone č. 366/1999 Z.z. zosúladený s postupmi
účtovania a tento hmotný majetok sa mohol zaúčtovať a odpisovať až
po prechode vlastníckych práv z predávajúceho na kupujúceho. Od
roku 2003 po zmene postupov účtovania je dňom uskutočnenia
účtovného prípadu deň splnenia dodávky alebo deň prevzatia
nehnuteľnosti kupujúcim (nadobúdateľom), ak do nadobudnutia
vlastníckeho práva kupujúci majetok užíva, pričom týmto dňom je
možné majetok zaúčtovať na príslušnom účte a začať odpisovať.
Vzhľadom na skutočnosť, že podľa zákona č. 366/1999 Z.z. sa
odpisuje majetok, ktorý je evidovaný (účtovaný) v majetku
daňovníka a ktorý je vo vlastníctve daňovníka, bude na účely
vyčíslenia základu dane z príjmov akceptovaný postup, pri ktorom
sú splnené obidve tieto podmienky.
25. Odpis nedobytných pohľadávok podľa § 24 ods. 2 písm. s) bod 7 zákona č. 366/1999 Z.z.
Podľa § 52 odsek 19 zákona o dani z príjmov má daňovník
možnosť aj po účinnosti tohto zákona vykonať trvalý odpis
pohľadávky, splatnosť ktorej nastala do 31. decembra 2002, ktorá
je uznaná za daňový výdavok podľa podmienok ustanovenia
§ 24 ods. 2 písm. s) siedmeho bodu zákona č. 366/1999 Z.z. Odpis
pohľadávky do daňových výdavkov je možné vykonať, ak sa o trvalom
upustení od vymáhania nepremlčanej pohľadávky účtovalo
v účtovníctve daňovníka počnúc 1. januárom 2003, pričom od
splatnosti pohľadávky uplynie doba najmenej 24 mesiacov. Ak
k zaúčtovaniu odpisu pohľadávky do účtovných nákladov počnúc 1. januárom 2003 došlo pred ustanovenou lehotou 24 mesiacov,
zahrnie sa odpis pohľadávky do daňových výdavkov prvýkrát
v období, v ktorom uplynie doba 24 mesiacov od splatnosti
pohľadávky. Ak ide o odpis postúpenej pohľadávky, zahrnie dlžník
po uzatvorení písomnej dohody alebo doručení oznámenia o trvalom
upustení od vymáhania pohľadávky, odpustenú sumu záväzku do
základu dane počas štyroch zdaňovacích období vo výške 25%
menovitej hodnoty pohľadávky. Postupník zahrnie do daňových
výdavkov cenu obstarania pohľadávky (resp. obstarávaciu cenu) rovnako postupne vo výške 25% jej menovitej hodnoty v jednom
zdaňovacom období, najviac do výšky ceny obstarania najviac počas
štyroch bezprostredne nasledujúcich zdaňovacích období. Odpis
pohľadávky do daňových výdavkov na základe oznámenia doručeného do
dňa skončenia zdaňovacieho obdobia je možné vykonať len v prípade,
ak oznámenie bolo dlžníkovi preukázateľne doručené tak, aby mohol
zaúčtovať výnos z odpusteného záväzku v zdaňovacom období,
v ktorom bolo oznámenie doručené.
V súlade s § 24 ods. 2 písm. r) štvrtým bodom zákona č. 366/1999 Z.z. pri postúpení
pohľadávky sa jej hodnota uzná do
výšky účtovanej v nákladoch, ak postupovaná pohľadávka spĺňa
podmienky § 24 ods. 2 písm. s) siedmeho bodu. V uvedenom prípade
sa nevyžaduje splnenie podmienky uvedenej v § 24 ods. 2 písm. s) siedmom bode, podľa
ktorej veriteľ a dlžník majú uzatvorenú
písomnú zmluvu o trvalom upustení od vymáhania pohľadávky alebo
dlžníkovi bolo doručené oznámenie o trvalom upustení od jej
vymáhania (rovnako pri postúpení pohľadávky dlžník neuplatní
postup podľa § 23 ods. 27 zákona č. 366/1999 Z.z.).
26. Uplatnenie daňového bonusu pri príjmoch zo závislej
činnosti
Podľa § 35 ods. 5 zákona o dani z príjmov zamestnávateľ, ktorý
je platiteľom dane, zníži preddavok na daň o sumu daňového bonusu
zamestnancovi, ktorý u neho podal vyhlásenie podľa § 36 ods. 6 zákona o dani z príjmov, ak
úhrn zdaniteľných príjmov zo závislej
činnosti vyplatených týmto zamestnávateľom v príslušnom
kalendárnom mesiaci je u tohto zamestnanca aspoň vo výške polovice
minimálnej mzdy. Výška minimálnej mzdy je ustanovená v § 2 ods. 1 zákona č. 90/1996 Z.z. o
minimálnej mzde v znení neskorších
predpisov. Na účely uplatnenia daňového bonusu sa u tohto
zamestnanca sleduje výška príjmu dosiahnutého za príslušný
kalendárny mesiac, a to aj v prípade, ak je mzda určená za každú
odpracovanú hodinu. Podľa nariadenia vlády SR č. 400/2003 Z.z. je
s účinnosťou od 1. októbra 2003 ustanovená výška minimálnej mzdy
6 080 Sk za mesiac. Ak zamestnanec dosiahne príjem zo závislej
činnosti aspoň vo výške 3 040 Sk za príslušný kalendárny mesiac,
má nárok na uplatnenie daňového bonusu na vyživované dieťa
(uvedené sumy sa uplatnia do obdobia platnosti citovaného
nariadenia vlády). Zamestnanci, uvedení v § 2 ods. 1 písm. c) a
d) zákona č. 90/1996 Z.z. v znení neskorších predpisov (napr.
požívateľ čiastočného invalidného dôchodku alebo invalidného
dôchodku), majú nárok na uplatnenie daňového bonusu na vyživované
dieťa, ak ich príjem v príslušnom kalendárnom mesiaci dosiahne
aspoň 75%, resp. 50% polovice uvedenej sumy minimálnej mzdy (do
obdobia, kým nedôjde k zmene jej výšky).
27. Cestovné náhrady poskytované v súvislosti s výkonom
závislej činnosti
Predmetom dane podľa § 5 ods. 5 písm. a) zákona o dani z príjmov nie je cestovná
náhrada poskytovaná v súvislosti
s výkonom závislej činnosti do výšky, na ktorú vznikne
zamestnancovi nárok podľa osobitných predpisov. To znamená, že ak
napr. podľa § 14 zákona č. 283/2002 Z.z. o cestovných náhradách
zamestnávateľ poskytne zamestnancovi pri zahraničnej pracovnej
ceste popri náhrade preukázaných potrebných vedľajších výdavkov
vreckové v inej ako slovenskej mene vo výške od 5% do 40%
stravného ustanoveného podľa § 13 ods. 4 zákona o cestovných náhradách, nie je
poskytnuté vreckové vo výške zodpovedajúcej
uvedenému limitu predmetom dane. Vreckové, ktoré prevyšuje 40%
stravného ustanoveného podľa § 13 ods. 4 zákona o cestovných náhradách, je u zamestnanca
predmetom dane.
28. Hodnota stravy poskytovanej zamestnávateľom zamestnancovi
Podľa § 5 ods. 7 písm. b) je od dane z príjmov oslobodená
hodnota stravy poskytovaná zamestnávateľom zamestnancovi na
spotrebu na pracovisku alebo v rámci stravovania zabezpečovaného
prostredníctvom iných subjektov. Výška hodnoty stravy, ktorú
zamestnávateľ poskytuje zamestnancovi napríklad podľa § 152 Zákonníka práce, nie je na
účely oslobodenia u zamestnanca
limitovaná týmto predpisom; u zamestnávateľa je však daňovým
výdavkom len do výšky, ktorú je zamestnávateľ povinný poskytnúť
podľa osobitných predpisov.
29. Poistné a príspevky, ktoré je povinný platiť daňovník
s príjmami podľa § 5 alebo § 6 zákona o dani z príjmov
Poistné podľa zákona č. 461/2003 Z.z. o sociálnom poistení
v znení neskorších predpisov, ktoré je povinná platiť dobrovoľne
poistená osoba s príjmami podľa § 5 alebo
§ 6 zákona o dani z príjmov, sa pri zisťovaní základu dane (čiastkového základu
dane) z príjmov podľa § 5 zákona o dani z príjmov odpočítava od
zdaniteľných príjmov a pri zisťovaní základu dane (čiastkového
základu dane) podľa § 6 zákona o dani z príjmov sa zahŕňa do
daňových výdavkov podľa § 19 zákona o dani z príjmov. Rovnako sa
postupuje aj u daňovníka, ktorý uplatňuje postup podľa § 6 ods. 9
a 10 zákona o dani z príjmov.
Ing. Branislav Ďurajka, v.r.
generálny riaditeľ sekcie daňovej a colnej