11/2001 F.s.
Usmernenie
podmienkam úľavy na dani podľa § 35a zákona č. 466/2000 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
366/1999 Z.z. o daniach z príjmov
v znení neskorších predpisov
Číslo: 1251/2001-72
Bratislava 19.1.2001
Referent: Ing. Pohlod,
tel.: 07/59 58 34 65
Ministerstvo financií Slovenskej republiky v záujme
zabezpečenia jednotného postupu pri uplatňovaní ustanovenia § 35a zákona č. 466/2000 Z.z.,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon
č. 366/1999 Z.z. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov,
vydáva nasledovné usmernenie na uplatňovanie úľavy podľa § 35a zákona č. 466/2000 Z.z.
(ďalej len "novela zákona"):
A. Okruh daňovníkov, ktorým sa úľava na dani poskytuje
1. Úľava na dani alebo daňový úver (ďalej len "úľava na dani")
sa podľa § 35a ods. 1 novely zákona poskytuje daňovníkovi dane
z príjmov právnických osôb so sídlom na území Slovenskej republiky
a daňovníkovi dane z príjmov fyzických osôb, ak ide o daňovníka,
ktorý nemá na území Slovenskej republiky bydlisko (jeho daňová
povinnosť sa vzťahuje na príjmy plynúce zo zdrojov na území
Slovenskej republiky) a podniká na území Slovenskej republiky
prostredníctvom podniku alebo organizačnej zložky umiestnenej na
území Slovenskej republiky (stála prevádzkareň v zmysle § 22 zákona č. 366/1999 Z.z.).
Vzhľadom na skutočnosť, že predmetom
dane verejnej obchodnej spoločnosti je príjem zdaňovaný osobitnou
sadzbou dane (základ dane je zdanený ako súčasť celkového základu
dane spoločníka), nevzťahuje sa úľava na túto spoločnosť.
Pojem podniku alebo organizačnej zložky podniku nadväzuje na
ustanovenie § 21 Obchodného zákonníka, ktorý stanovuje podmienky
podnikania zahraničnej osoby na území Slovenskej republiky
prostredníctvom podniku alebo organizačnej zložky jej podniku.
Oprávnenie na začatie podnikania je podmienené zápisom do
obchodného registra.
2. Úľava na dani podľa § 35a ods. 1 písm. e) novely zákona sa
poskytne daňovníkovi, ktorý vznikol alebo vznikne v termíne do 31. decembra 2003. V prípade organizačnej zložky zahraničnej osoby
ide o termín zápisu do obchodného registra v uvedenej lehote.
Zákon stanovuje maximálnu lehotu pre vznik daňovníka, ktorý môže
uplatňovať daňovú úľavu. To znamená, že daňovník môže vzniknúť aj
pred nadobudnutím účinnosti novely zákona, t.j. pred 1.1.2001.
Rozhodujúce je, aby tento daňovník vykázal prvýkrát základ dane
a daň počnúc zdaňovacím obdobím roku 2001 (t.j. v predchádzajúcich
zdaňovacích obdobiach mohol vykazovať daňovník stratu alebo nulový
základ dane). Úľava na dani je poskytovaná len takto vzniknutým
daňovníkom, pritom v súlade s odsekom 6 sa tuzemská osoba nesmie
podieľať na imaní daňovníka, uplatňujúceho úľavu na dani
nepeňažným vkladom vrátane vkladu podniku alebo jeho časti.
Zámerom tejto podmienky je skutočnosť, aby nedochádzalo k deleniu
či presunom už existujúcich zdaňovaných aktivít podnikateľov na
spoločnosť, ktorá uplatňuje úľavu na dani. Ak by však išlo
o osobný vklad majetku fyzickej osoby, ktorý nebol používaný na
dosahovanie, zabezpečenie a udržanie zdaňovaného príjmu (nejde
teda o majetok vyčlenený na podnikanie), možno realizovať aj
nepeňažný vklad patriaci tejto osobe.
B. Výška poskytovanej úľavy na dani a počet zdaňovacích
období, na ktoré sa úľava na dani poskytuje
1. Úľava na dani je poskytovaná vo výške 100% dane alebo 50%
dane, ktorá je vykázaná v daňovom priznaní. Daňou vykázanou
v daňovom priznaní sa rozumie vyčíslená daňová povinnosť
daňovníkom v podanom daňovom priznaní podľa § 38 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní
a poplatkov v znení neskorších
predpisov. V prípade podania dodatočného daňového priznania podľa
§ 39 zákona č. 511/1992 Zb. o správe dani a poplatkov v znení
neskorších predpisov, nie je na zvýšenú daň poskytnutá úľava na
dani. Rovnako, ak vyčísli správca dane nedoplatok na dani na
základe nim vykonanej kontroly, na zvýšenú daň, resp. nedoplatok
sa nevzťahuje úľava. Na príjmy, z ktorých sa daň vyberá osobitnou
sadzbou dane uhrádzanou platiteľom (§ 52 zákona č. 366/1999 Z.z.)
a rovnako aj na preddavkovú daň z úrokov a iných výnosov zrážanú
platiteľom [§ 36 ods. 2 písm. c) bod 8 zákona] sa nevzťahuje úľava
na dani.
2. Úľava na dani vo výške 100% dane vykázanej v daňovom
priznaní je poskytovaná na 5 bezprostredne po sebe nasledujúcich
zdaňovacích období počnúc zdaňovacím obdobím, v ktorom daňovník
vykáže prvýkrát základ dane a daň. Na účely výšky čerpanej úľavy
na dani, neznižuje daňová strata vykázaná v predchádzajúcich
zdaňovacích obdobiach základ dane, t.j. ani daň. Nárok na odpočet
straty podľa odseku 4 uplatní daňovník po skončení 5 ročnej doby
čerpania daňového úveru vo výške 100% dane. Ak bude daňovník
pokračovať v ďalšom čerpaní daňového úveru vo výške 50% dane podľa
odseku 9, neuplatňuje už odpočet daňovej straty.
Úľavu na dani vo výške 50% dane počas ďalších 5 zdaňovacích
období, nasledujúcich po období, keď daňovník ukončil čerpanie
daňového úveru vo výške 100% dane, môže daňovník čerpať, ak splní
stanovené podmienky investovania, uvedené v odseku 9. Predĺženie
sa nevzťahuje na daňovníka, ktorý vznikol s cieľom poskytovania
vybraných služieb [(§ 35a ods. 1, písm. c) bod. 2)].
C. Podmienky na uplatnenie úľavy na dani
1. Úľavu na dani uplatňuje daňovník, ktorého hodnota
splateného peňažného vkladu do základného imania v prípade stálej
prevádzkarne hodnota majetku umiestneného na území Slovenskej
republiky, používaného na podnikanie, k 31. decembru roka, za
ktorý prvýkrát uplatní úľavu, je podľa § 35a ods. 1 novely zákona
najmenej
- vo výške 4 500 000 EUR, ak predmetom podnikania je výroba
tovaru, vrátane ďalšieho spracovania alebo kompletizácie
dodaných materiálov a komponentov,
- vo výške 3 000 000 EUR, ak predmet podnikania je výroba
tovaru, vrátane ďalšieho spracovania alebo kompletizácie
dodaných materiálov a komponentov, a zároveň sídlom
a miestom podnikania spoločnosti je územie okresu s mierou
nezamestnanosti prevyšujúcou 10% podľa štatistiky Národného
úradu práce k 31. decembru roka, predchádzajúcemu roku
vzniku spoločnosti alebo stálej prevádzkarne,
- vo výške 2 000 000 EUR, ak predmetom podnikania je
poskytovanie vybraných služieb v oblasti cestovného ruchu
a programových služieb vymedzených v ods. 1 písmene c) bod 2.
Určená výška splateného peňažného vkladu (výška vkladu na
účely splnenia požadovanej podmienky je prepočítavaná na EUR
v čase zápisu vkladu do obchodného registra) alebo hodnota majetku
(§ 6 odsek 1 Obchodného zákonníka) v prípade organizačnej zložky
fyzickej osoby s bydliskom v zahraničí hodnota majetku umiestnená
na území Slovenskej republiky je požadovaná najneskôr v termíne
skončenia prvého zdaňovacieho obdobia, za ktoré daňovník uplatní
úľavu na dani (t.j. podmienka môže byť splnená už aj pred začatím
zdaňovacieho obdobia). Splatenie preukáže daňovník správcovi dane
pri prvom uplatnení úľavy, resp. v termíne pri podaní prvého
priznania, v ktorom uplatní úľavu.
2. V súlade s § 35 ods. 1 písm. b) novely zákona, je
požadovaný podiel splateného vkladu zahraničnej osoby zo zdrojov
v zahraničí na základnom imaní právnickej osoby počas celej doby
uplatňovania úľavy na dani najmenej 60%. To znamená, že zo
stanovených minimálnych limitov peňažného vkladu podľa ods. 1
písm. a) je povinnosťou zahraničnej osoby zo zdrojov v zahraničí
uskutočniť vklad najmenej vo výške 2,7 mil. EUR, 1,8 mil. EUR
a 1,2 mil. EUR. Na zostávajúcej časti povinnej výšky peňažného
vkladu do výšky 4,4 mil. EUR, 3 mil. EUR alebo 2,0 mil. EUR môže
takto participovať aj tuzemská právnická alebo fyzická osoba.
Dodržanie stanovenej minimálnej výšky vkladu a 60% podielu
základného imania zahraničnej a tuzemskej osoby je požadované na
celé obdobie uplatňovania úľavy, t.j. na 5 rokov alebo aj 10
rokov, ak daňovník uplatní ďalšiu úľavu podľa odseku 9. To
znamená, že určená minimálna výška vkladu a podiel vkladu zapísaný
do obchodného registra musí byť dodržaný na konci každého
zdaňovacieho obdobia, za ktoré je uplatňovaná úľava na dani.
V prípade, ak napr. celková výška vkladu zapísaná do obchodného
registra prevyšuje minimálnu požadovanú sumu podľa ods. 1 písm. a), je rovnako požadovaný podiel participácie zahraničnej osoby
najmenej vo výške 60% z celkovej sumy zapísaného vkladu.
3. Požadovaný podiel tržieb dosiahnutý z vykonávania činností,
s cieľom ktorých daňovník vznikol podľa § 35a ods. 1 písm. d) (výroba tovaru, vrátane
ďalšieho spracovania alebo kompletizácie
dodaných materiálov a komponentov alebo poskytovanie vybraných
služieb), počas doby čerpania daňového úveru musí tvoriť aspoň
60% z celkových tržieb (t.j. ide o tržby účtované na príslušných
účtoch, tak ako vyplýva z účtovníctva, bez prípadných ostatných
výnosov). Uvedený minimálny podiel tržieb je sledovaný za každé
zdaňovacie obdobie, za ktoré daňovník uplatňuje úľavu na dani
(vrátane obdobia, ak daňovník uplatni ďalšiu úľavu vo výške 50%
dane, podľa odseku 9). Ustanovenie § 35a ods. 1 písm. c) bod 1 zákona určuje ako
podmienku na čerpanie daňového úveru vymedzený
predmet podnikania v oblasti výroby tovaru, vrátane ďalšieho
spracovania alebo kompletizácie dodaných materiálov a komponentov
(účtovníctvo používa pojem tovar pre všetko, čo organizácia
nakupuje za účelom predaja). Na účely ustanovenia § 35a sa pod
pojmom "výroba tovaru" rozumie činnosť daňovníka, resp. výroba,
výsledkom ktorej je výrobok, resp. tovar. V uvedenom prípade pre
klasifikáciu pojmu "výroba tovaru" platí obdobný prístup, ako je
uvedené v oznámení Ministerstva financií Slovenskej republiky
č. 5709/2000 - 72, uverejnenom vo Finančnom spravodajcovi
č. 6/2000 - komentár pod bodom 5.
D. Ďalšie zvýhodnenia daňovníka, ktorý uplatňuje úľavu na dani
podľa § 35a, vzťahujúce sa na odpočet straty a na odpisy
1. Daňovník, ktorý čerpá úľavu na dani môže podľa § 35a ods.
4 daňovú stratu, vykázanú za zdaňovacie obdobia bezprostredne
predchádzajúce zdaňovaciemu obdobiu, za ktoré prvýkrát uplatňuje
daňový úver, odpočítať od základu dane rovnomerne počas piatich
zdaňovacích období bezprostredne nasledujúcich po zdaňovacom
období, v ktorom si poslednýkrát uplatnil daňový úver. V tomto
prípade sa na daňovníka nepoužijú ďalšie podmienky ustanovenia
§ 34 o odpočte straty, t.j. nie je limitovaná každoročná výška
odpočítavanej straty, ani jej úhrnná výška. Zvýhodnená možnosť
odpočtu sa použije len na daňovníka, ktorý po skončení čerpania
úľavy vo výške 100% počas obdobia 5 rokov, neuplatňuje ďalšiu
úľavu na dani vo výške 50% dane podľa odseku 9 (v súlade s § 35a
ods. 10 sa na daňovníka, uplatňujúceho úľavu na dani podľa odseku
9, použije v ďalšom období len možnosť zvýhodneného ustanovenia
odseku 8 pojednávajúceho o odpisoch).
2. Daňovník, ktorý čerpá úľavu na dani, vykonáva v súlade
s § 35 ods. 8 novely zákona odpisy rovnako ako daňovník, ktorý
nemá úľavu na dani (hmotný majetok podľa § 30 až 32 a nehmotný
majetok podľa § 26 ods. 8). Môže sa však rozhodnúť, že vymedzený
druh majetku (technologické zariadenia uvedené v prílohe č. 3
zákona, budovy a stavby) nadobudnutý počas obdobia uplatňovania
úľavy na dani (t.j. nemôže ísť o majetok nadobudnutý pred alebo po
skončení obdobia, keď je uplatňovaná úľava na dani) bude odpisovať
zvýhodneným odpisom. Pri obidvoch spôsoboch odpisovania však
nesmie počas obdobia čerpania úľavy prerušiť odpisovanie.
E. Spôsob uplatnenia úľavy na dani
Nárok na úľavu na dani, podľa § 35a ods. 2 novely zákona,
uplatňuje daňovník každoročne po skončení zdaňovacieho obdobia
v daňovom priznaní, podanom v termíne do 30. júna roku, ktorý
nasleduje po zdaňovacom období, za ktorý si daňovník uplatnil
nárok na daňový úver. Daňovník uplatňujúci úľavu na dani podáva
priznanie namiesto všeobecne platného termínu 31. marec,
v predĺženom termíne o 3 mesiace, a to bez toho, aby o predĺženie
termínu požiadal. Z dôvodu, aby nedochádzalo k prípadným
nedorozumeniam medzi správcom dane, ktorý očakáva priznanie k 31.
marcu, je potrebné oznámiť predĺžený termín podania daňového
priznania z dôvodu uplatnenia úľavy správcovi dane v termíne
riadneho podania daňového priznania.
F. Sankcie za porušenie podmienok
V súlade s § 35a ods. 3 novely zákona, ak daňovník nesplní
podmienky poskytnutia úľavy na dani uvedené v odseku 1, je povinný
zaplatiť daň pripadajúcu na prislúchajúci daňový úver a zaplatiť
penále. Penále sa vypočíta podľa § 55 zákona zo sumy neoprávnene
zadržanej dane počnúc zdaňovacím obdobím, v ktorom boli porušené
podmienky čerpania úľavy na dani. To znamená, že splnenie
podmienok podľa odseku 1 (vymedzenie daňovníka uplatňujúceho
úľavu, povinný minimálny vklad, stanovené percento vkladu
zahraničnej osoby, požadovaný podiel tržieb) je preukazované už
v prvom roku uplatnenia úľavy. Ak napr. daňovník nedodrží povinný
minimálny podiel tržieb z činnosti za účelom ktorej vznikol vo
výške 60% z celkových tržieb alebo stanovený podiel na základnom
imaní, napr. v treťom roku od začatia čerpania úľavy na dani, za
predchádzajúce dve zdaňovacie obdobia nedochádza k úprave daňovej
povinnosti. V ďalších rokoch už však nemôže daňovník čerpať úľavu,
a to aj v prípade, ak by stanovený podiel tržieb bol v neskorších
obdobiach dodržaný, resp. aj prekračovaný. V prípade, ak by
daňovník po nadobudnutí účinnosti novely zákona (t.j. po
1.1.2001) prvýkrát vykázal základ dane a daň, avšak ďalšie
podmienky by splnil až v neskoršom období (napr. podmienky
minimálnej výšky vkladu a stanoveného podielu, minimálny
požadovaný podiel tržieb), môže uplatniť úľavu na dani
v zdaňovacom období, v ktorom splní všetky stanovené podmienky,
avšak doba čerpania úľavy sa kráti o počet kalendárnych rokov, za
ktoré už vykazoval základ dane.
G. Vzťah novej úľavy na dani uplatňovanej od 1.1.2001 podľa
§ 35a a úľavy na dani podľa § 35 zákona č. 366/1999 Z.z.
Úľava na dani podľa pôvodného znenia § 35 ods. 1 zákona č. 366/1999 Z.z. sa použila
na daňovníkov vzniknutých do
31. decembra 2002. Novela zákona č. 466/2000 však vypustila
uvedený termín z predmetného ustanovenia a do prechodných
ustanovení § 58b doplnila odsek 8, podľa ktorého úľavu na dani
podľa podmienok § 35 môže uplatniť naďalej daňovník vzniknutý do
31. decembra 2001. To znamená, že daňovník, ktorý vykáže prvýkrát
základ dane a daň po 1. januári 2001 (ak aj vznik daňovníka bol
pred uvedeným obdobím), pričom jeho vznik je v termíne do
31. januára 2001, sa môže rozhodnúť, podľa ktorého ustanovenia
zákona bude čerpať daňovú úľavu (t.j. § 35 alebo § 35a novely
zákona). Cieľom takto formulovaného ustanovenia bola skutočnosť,
aby daňovníci, ktorí vykonávali opatrenia so zámerom využitia
úľavy podľa § 35 zákona č. 366/1999 Z.z., mali možnosť využiť túto
úľavu aj po nadobudnutí účinnosti novely zákona, ak sa tak
rozhodnú.
Ing. EVA ŠIMKOVÁ, v.r.
generálna riaditeľka sekcie daňovej a colnej