2/2000 F.s.
Usmernenie
k zákonu č. 367/1999 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon SNR č.
511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave
územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov
Číslo: 16 458/1999-71
30. decembra 1999
Referent: JUDr. Sabová,
tel.: 07/59583475
Ing. Tóthová,
tel.: 07/59583474
Ministerstvo financií Slovenskej republiky v záujme
zabezpečenia jednotného postupu pri uplatňovaní zákona
č. 367/1999 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon SNR
č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave
územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov, vydáva
usmernenie k jednotlivým ustanoveniam, v ktorom sa uvádzajú zmeny
schválené zákonom č. 367/1999 Z.z. (ďalej len "novela zákona")
a spôsob uplatnenia zmenených, doplnených a spresnených ustanovení
zákona SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách
v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov
(ďalej len "zákon"), ktorý vyplýva z cit. novely zákona.
K § 15
Z hľadiska zachovania rovnakých práv pre všetky daňové
subjekty upravuje novela zákona ustanovenie o daňovej kontrole.
Podľa tejto úpravy sa postup podľa § 15 (daňová kontrola) bude
v plnom rozsahu vzťahovať aj na daňové subjekty, ktoré si uplatnia
osobitný spôsob zdaňovania (ďalej len "paušálna daň").
V odseku 2 sa mení lehota z 15 na 8 dní. Ide o lehotu,
v ktorej je daňový subjekt povinný oznámiť dôvody, pre ktoré
nemôže správca dane začať daňovú kontrolu v termíne uvedenom
v oznámení o začatí kontroly. Zároveň sa mení lehota na začatie
daňovej kontroly, a to z 30 dní od doručenia oznámenia o výkone
daňovej kontroly na 40 dní. Touto zmenou sa rozšírila lehota pre
dohodnutie začatia daňovej kontroly.
V odseku 5 písm. c) sa vypustila časť ustanovenia, podľa
ktorého správca dane v priebehu vykonávania daňovej kontroly
určoval daňovému subjektu lehotu na predkladanie dôkazov
preukazujúcich jeho tvrdenia. Táto úprava bola vykonaná z dôvodu,
že predkladanie dôkazov je právom daňového subjektu, ktoré nemá
byť obmedzované lehotou zo strany správcu dane.
V odseku 10 sa uložila povinnosť správcovi dane doručiť
daňovému subjektu protokol o daňovej kontrole a zároveň sa
umožnilo daňovému subjektu, aby sa k tomuto protokolu písomne
vyjadril, najneskôr v deň jeho prerokovania. Zámerom takéhoto
postupu bolo, aby sa odstránili niektoré problémy pred samotným
prerokovaním protokolu, ako aj skutočnosť, aby sa daňový subjekt
s výsledkami daňovej kontroly vopred oboznámil, prípadne problémy
prekonzultoval s odborníkom, napr. daňovým poradcom.
Nový odsek 17 nadväzuje na nové definovanie daňovej kontroly
a daňového konania.
V záujme zachovania práv daňových subjektov, ako napr. dať sa
zastupovať v daňovej kontrole, nazerať do spisov, a na druhej
strane umožniť správcovi dane využívať niektoré ustanovenia aj pre
daňovú kontrolu, ktoré podľa doterajšieho znenia platia iba pre
daňové konanie, napr. predvolať svedka, povinnosť zachovávať
daňové tajomstvo, pristúpilo sa k využitiu ustanovení prvej časti
zákona, s výnimkou lehôt na rozhodnutie a opatrení proti
nečinnosti (§ 30a), aj na daňovú kontrolu.
K § 15b ods. 1 písm. b)
Týmto ustanovením sa odstraňuje nezrovnalosť, ku ktorej došlo
pri prerokovávaní zákona č. 219/1999 Z.z., ktorá sa dotýka
vykonávania opakovanej daňovej kontroly, ak bola už vykonaná
správcom dane daňová kontrola nadmerného odpočtu.
K § 15c
Doplnením tohto ustanovenia sa zabezpečuje rovnoprávne
postavenie daňovníkov, t.j. aj tých, ktorí si v súlade s osobitným
predpisom uplatnia osobitný spôsob zdanenia (paušálnu daň). Týmto
ustanovením sa určilo, že aj u týchto daňovníkov správca dane bude
vykonávať daňovú kontrolu, prípadne opakovanú daňovú kontrolu, ako
aj vykonávať predbežné opatrenia zo strany správcu dane.
K § 19 ods. 1
Novelou zákona sa rieši doručenie písomností do vlastných rúk
adresátom, ktorí sa doručeniu vyhýbajú, v mieste doručenia sa
nezdržujú, hoci pri plnení registračnej povinnosti oznámili túto
adresu ako svoj trvalý pobyt, miesto podnikania alebo sídlo. Rieši
tiež situáciu, ak neexistuje osoba oprávnená prijímať za právnickú
osobu písomnosti, alebo ak sa osoby, ktoré sú oprávnené za
právnickú osobu konať, v sídle spoločnosti nezdržujú. V týchto
prípadoch môže správca dane doručiť písomnosť verejnou vyhláškou.
K § 23 ods. 7 písm. b)
Z tohto ustanovenia sa vypúšťa odsek 1, čím sa umožnilo
zverejňovať všetky poskytnuté úľavy, t.j. Ministerstvom financií
SR, ale aj Ústredným daňovým riaditeľstvom SR a daňovými úradmi.
K § 29 ods. 6
V tomto ustanovení sa spresňujú oprávnenia správcu dane pri
určovaní daňovej povinnosti použitím pomôcok.
K § 30 ods. 6
V tomto ustanovení sa upravuje pôsobnosť správcu dane v tom
smere, že po oznámení daňového subjektu správcovi dane o uplatnení
paušálnej dane a po jej zaplatení vydá správca dane daňovému
subjektu potvrdenie o zaplatení paušálnej dane na bežné zdaňovacie
obdobie. Po podaní dodatočného daňového priznania k paušálnej dani
správca dane vydá dodatočný platobný výmer. Ide o obdobný postup
ako po vykonaní daňovej kontroly alebo opakovanej daňovej
kontroly.
K § 38 ods. 17
Doplneným odsekom sa upravuje lehota pre podávanie daňového
priznania v prípadoch, ak sa daňovník zrušuje s likvidáciou alebo
vyhlásením konkurzu, alebo daňovníkovi bolo povolené vyrovnanie
alebo potvrdené nútené vyrovnanie. Taktiež je ustanovené, že
v tejto lehote sa musí daň i zaplatiť.
K § 39 ods. 3
Ustanovenie sa spresňuje tak, že podať dodatočné daňové
priznanie alebo hlásenie, na základe ktorého dochádza k zníženiu
základu dane možno len v tých prípadoch, ak dôvodom sú
skutočnosti, ktoré neboli predmetom daňovej kontroly alebo
opakovanej daňovej kontroly, t.j. nedotýkajú sa tých dokladov,
ktoré sú uvedené v protokole o daňovej kontrole (resp. opakovanej
daňovej kontrole) v súpise kontrolovaných dokladov.
K § 44 ods. 5 a 6
Tieto ustanovenia nadväzujú na nový zákon o dani z príjmov,
konkrétne na zavedenie paušálnej dane. V týchto ustanoveniach sa
definuje, že doručené potvrdenie o zaplatení paušálnej dane na
bežné zdaňovacie obdobie sa považuje za vyrubenie dane. Taktiež sa
doplnil postup správcu dane pri vyrubení tejto dane, a to
platobným výmerom alebo dodatočným platobným výmerom po vykonanej
daňovej kontrole alebo opakovanej daňovej kontrole. Ide
o uplatňovanie všeobecného princípu, platného pre všetky druhy
daní.
K § 48 ods. 3
Novelou sa doplnilo toto ustanovenie tak, aby v odvolacom
konaní bolo možné použiť aj ustanovenia prvej časti tohto zákona,
čo doteraz platný zákon neustanovoval.
K § 59 ods. 1, 2 a 5
Od účinnosti tejto novely môže povoliť odklad platenia dane
alebo jej zaplatenie v splátkach pre všetky dane príslušný správca
dane, a to daňový úrad alebo obec. Daňový úrad nemôže povoliť
odklad platenia dane alebo jej zaplatenie v splátkach na preddavok
na daň. Možnosť poskytnutia odkladu dane alebo jej zaplatenia
v splátkach sa vzťahuje aj na daňový nedoplatok. Novela umožňuje
správcovi dane, ak povolí odklad platenia dane alebo jej
zaplatenie v splátkach, zabezpečiť dlžnú sumu okrem zabezpečenia
podľa § 71 tohto zákona, aj podľa ustanovení
§ 544 až 587 Občianskeho zákonníka. Vzhľadom na to, že správca dane môže
povoliť odklad platenia dane alebo jej zaplatenie v splátkach,
odsek 5 sa upravil tak, že aj daňový subjekt bude povinný zaplatiť
z odloženej sumy úrok vo výške určenej týmto zákonom.
K § 62
V nadväznosti na § 48 zákona č. 366/1999 Z.z. o dani z príjmov
v tomto ustanovení sa určuje postup správcu dane a daňového
subjektu pri uplatnení možnosti použiť časť zaplatenej dane na
verejnoprospešný účel, t.j. na vzdelávanie, zdravotnú
starostlivosť, sociálnu starostlivosť, telovýchovu, šport
a ochranu životného prostredia. Takýto postup môže uplatniť daňový
subjekt podnikateľ, ako aj daňovník poberajúci iba príjmy zo
závislej činnosti a funkčných požitkov prostredníctvom platiteľa
dane, t.j. zamestnávateľa, ktorý mu vykonáva ročné zúčtovanie dane
a ktorý je povinný toto vyhlásenie spolu s potvrdeným ročným
zúčtovaním o výške zaplatenej dane zaslať správcovi dane podľa
trvalého pobytu daňovníka. Daňový subjekt podnikateľ vyhlásenie
podáva súčasne s daňovým priznaním. Výška sumy, ktorá môže byť
použitá na verejnoprospešný účel, nemôže prekročiť 1% zo
zaplatenej dane. Toto ustanovenie nadobudne účinnosť 1.1.2002.
K § 71 ods. 1, 2 a 10
V tomto ustanovení sa zosúladili pojmy daňová pohľadávka
s daňovým subjektom a daňový nedoplatok s daňovým dlžníkom pri
zabezpečení veci a pohľadávky daňového subjektu alebo daňového
dlžníka záložným právom. Nadväzne na uvedené sa doplnilo toto
ustanovenie o ods. 10, ktorý umožňuje zabezpečiť daňovú pohľadávku
rovnakým spôsobom ako daňový nedoplatok.
K § 73 ods. 11
Z dôvodu ochrany iných veriteľov sa upravil postup správcu
dane tak, aby v prípade, že po použití výťažku z daňovej exekúcie
zostane zvyšok, nebol tento vrátený priamo daňovému dlžníkovi, ale
aby sa mohol použiť na uspokojenie nároku iných veriteľov. Postup
správcu dane pri uspokojovaní záložných veriteľov je upravený
v § 93 ods. 6. Novela upravuje lehotu na zánik záložných práv.
K § 74 ods. 2
Novelou sa upravilo ustanovenie tak, aby taxatívne vymedzovalo
obsah výkazu daňových nedoplatkov, ktorý zostavuje správca dane
z údajov evidencie dani.
K § 76 ods. 3 písm. c)
V tomto ustanovení sa rozširuje možnosť doručovania daňovej
exekučnej výzvy verejnou vyhláškou aj na právnické osoby.
K § 77 ods. 3
Novelou tohto ustanovenia sa daňový exekučný príkaz doručuje
aj osobám - veriteľom, ktorí majú na majetok daňového dlžníka
zriadené záložné právo. Tieto osoby sú povinné do 15 dní od
doručenia daňového exekučného príkazu oznámiť správcovi dane výšku
pohľadávky a dátum jej vzniku. Správca dane môže daňový exekučný
príkaz doručiť len tým osobám, ktoré daňový dlžník oznámi
správcovi dane najneskôr pri súpise veci, prípadne ktoré oznámi do
8 dní odo dňa doručenia daňovej exekučnej výzvy, ak nie je
prítomný pri súpise vecí. Ak si daňový dlžník nesplní povinnosti
uvedené v tomto ustanovení, zodpovedá za spôsobené škody.
K § 83c ods. 5
Upravil sa postup poddlžníka, ktorý je platiteľom dane
z pridanej hodnoty, pri poukázaní splatného záväzku na účet
správcu dane.
K § 84b ods. 1
Z hľadiska zabezpečenia komplexného súpisu majetku daňového
dlžníka sa vypustila prvá veta. Takýmto postupom sa súpis
hnuteľných vecí vykonáva aj na veci, na ktoré bolo zriadené
záložné právo.
K § 84k ods. 9
Podľa novely tohto ustanovenia vydá správca dane vydražiteľovi
potvrdenie o udelení príklepu. V prípade, ak je daňový dlžník
platiteľom dane z pridanej hodnoty, toto potvrdenie o udelení
príklepu pre vydražiteľa hnuteľnej veci, ktorý je platiteľom dane
z pridanej hodnoty, sa považuje za daňový doklad na uplatnenie
odpočtu dane z pridanej hodnoty. Doklad vyhotovený správcom dane
sa považuje za doklad vyhotovený platiteľom dane z pridanej
hodnoty.
K § 84m ods. 7
Pri predaji hnuteľnej veci na základe ponuky vydáva správca
dane nadobúdateľovi po zaplatení potvrdenie o predaji na základe
ponuky. Pre použitie tohto potvrdenia platí usmernenie ako pri
§ 84k ods. 9.
K § 87l ods. 3
Novelou zákona sa ustanovuje rovnaký postup ako pri dražbe
hnuteľných vecí (§ 84k ods. 9) aj pri dražbe nehnuteľnosti, okrem
prípadov, ak je predaj nehnuteľnosti oslobodený od dane z pridanej
hodnoty.
K § 87n ods. 10
Novelou zákona sa ustanovuje rovnaký postup ako pri predaji
hnuteľných vecí na základe ponuky (§ 84m ods. 7) aj pri prechode
vlastníckeho práva k nehnuteľnosti na základe ponuky, okrem
prípadov, ak je prechod vlastníckeho práva k nehnuteľnosti na
základe ponuky oslobodený od dane z pridanej hodnoty.
K § 93
V nadväznosti na úpravu ustanovení §§ 83c ods. 5, 84k ods. 9,
84m ods. 7, 87l ods. 3 a § 87n ods. 10 toto ustanovenie rieši
vrátenie dražobných zábezpek neúspešných dražiteľov a úhradu dane
z pridanej hodnoty správcom dane. Zároveň ustanovuje povinnosť pre
daňového dlžníka, aby si upravil vlastnú daňovú povinnosť o sumu
uhradenej dane z pridanej hodnoty.
V tomto ustanovení sa upravuje postup správcu dane v prípade,
ak po úhrade všetkých daňových nedoplatkov, ktoré eviduje správca
dane, po úhrade splatného preddavku na daň a úhrade daňového
nedoplatku iného správcu dane vznikne zvyšok výťažku. Správca dane
je povinný takýto výťažok použiť na uspokojenie práv iných
veriteľov, a to podľa poradia, v akom vznikli záložné práva na
predmet daňovej exekúcie. O takomto postupe správca dane je
povinný spísať zápisnicu, alebo vyhotoviť úradný záznam. Ak i po
uspokojení veriteľov vznikne zvyšok výťažku, ktorý nemožno ďalej
použiť, správca dane ho do 30 dni po vzniku výťažku vráti na účet
daňového dlžníka, avšak iba vtedy, ak je väčší ako 50 Sk.
K Čl.II
Predkladaná novela zákona je už pätnástou, a preto bolo
navrhnuté splnomocniť predsedu Národnej rady SR, aby vyhlásil
úplné znenie zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb.
o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných
finančných orgánov v znení neskorších predpisov.
K Čl.III
Zákon SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov
a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení
neskorších predpisov je procesný zákon, ktorý upravuje konanie vo
veciach daní a poplatkov. Vzhľadom na uvedené, ako aj na to, že sa
zavádza nový druh dane, tzv. paušálna daň, bolo potrebné, aby sa
celá správa daní pripravila na nabehnutie tejto dane od 1.1.2000,
vrátane zabezpečenia daňového informačného systému, v ktorom bolo
treba upraviť programové vybavenie tak, aby spracovanie tejto dane
bolo bezproblémové. Z týchto dôvodov novela zákona nadobudla
účinnosť dňom vyhlásenia, a to 29.12.1999.
Ing. EVA ŠIMKOVÁ, v.r.
generálna riaditeľka sekcie daňovej a colnej