Rok 2004 predstavoval pre Slovenskú republiku, okrem iného, z hľadiska právnej úpravy dane z pridanej hodnoty (ďalej len "DPH") významný medzník, a to vďaka vstupu Slovenska do EÚ. Slovenská republika sa vstupom do EÚ zaviazala rešpektovať a podporovať hodnoty, na ktorých je EÚ založená, pričom sa zároveň rozšíril rámec právnych noriem, ktoré sa stali pre SR záväznými.
V oblasti DPH bolo nevyhnutné vykonať transpozíciu v tom čase platnej a účinnej Šiestej smernice Rady 77/388/EHSzo 17. mája 1977 o zosúladení právnych predpisov členských štátov týkajúcich sa daní z obratu - spoločný systém dane z pridanej hodnoty: jednotný základ jej stanovenia (UL L 145, 13.6.1977) v znení v tom čase platných zmien a doplnení. Túto smernicu neskôr nahradila smernica Rady 2006/112/ESz 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (Ú.v. ES L 347, 11.12.2006) v platnom znení (ďalej len "smernica o DPH"), ktorá bližšie upravovala aj pravidlá v oblasti sadzieb DPH, a to s cieľom tieto do istej miery zosúladiť medzi členskými štátmi EÚ.
Ambíciou tohto článku je poskytnúť čitateľovi súhrnný prehľad o vývoji sadzieb DPH od roku 2004, pričom autor v článku nebude osobitne zmieňovať ani hodnotiť, či zavedenie konkrétnej zníženej sadzby DPH na vybranú komoditu (či tovar, či službu) prinieslo sledovaný efekt alebo splnilo stanovený cieľ.
Sadzby DPH
Právna úprava sadzieb DPH v smernici o DPH vychádza z rozdelenia sadzieb DPH na druhy sadzieb, a to na:
-
štandardnú sadzbu DPH a
-
znížené sadzby DPH.
Článok 96 smernice o DPH ustanovuje, cit.: "
Členské štáty uplatňujú štandardnú sadzbu DPH, ktorú určí každý členský štát ako percento zo základu dane a ktorá je rovnaká pre dodanie tovaru a poskytovanie služieb.
" Na základe uvedeného platí, že z hľadiska teoretickej kategorizácie druhov sadzieb dane je štandardná sadzba DPH typom percentuálnej sadzby dane. Čo sa týka výšky štandardnej sadzby DPH, smernica o DPH sa v článku 97 pri jej vymedzení limituje len vo vzťahu k dolnej hranici, teda ustanovuje, že cit.: "
Štandardná sadzba nesmie byť nižšia ako 15 %.
" Členským štátom EÚ je v tejto súvislosti poskytnutá určitá voľnosť z hľadiska určenia výšky štandardnej sadzby DPH. Preto nie je prekvapivé, že výšky štandardných sadzieb DPH sa v jednotlivých členských štátoch EÚ rôznia. Nie je treba zachádzať ani ďaleko v rámci EÚ, ale pokojne možno uviesť štáty susediace so SR. Štandardná sadzba DPH je k 18. februáru 2024 v Poľsku vo výške 23 % zo základu dane, v Českej republike vo výške 21 % zo základu dane, v Rakúsku vo výške 20 % zo základu dane a v Maďarsku zase vo výške 27 % zo základu dane.Pri znížených sadzbách možno rozlišovať dve skupiny. Prvú skupinu tvoria znížené sadzby podľa článku 98 ods. 1 smernice o DPH, ktorých výšku smernica o DPH limituje, podobne ako pri štandardnej sadzbe DPH, len vo vzťahu k dolnej hranici, ktorá nesmie byť nižšia ako 5 % zo základu dane. Druhú skupinu tvoria znížené sadzby podľa článku 98 ods. 2 smernice o DPH, pri ktorých sa povoľuje uplatňovanie menšej výšky ako 5 %. Smernica o DPH však vo vzťahu k obom predmetným skupinám upravuje určité podmienky a obmedzenia, a to najmä čo sa týka komodít (tovarov a služieb), na ktoré možno uplatňovať tieto znížené sadzby DPH. V tejto súvislosti bližšie odkazujem na článok 98 smernice o DPH.
Štandardná sadzba DPH v podmienkach SR
Transpozícia smernice o DPH do slovenského právneho poriadku sa uskutočnila zákonom č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len "zákon o DPH"), ktorý samozrejme obsahoval, a dodnes obsahuje, aj ustanovenia týkajúce sa sadzieb DPH. Venujúc sa už ale nadpisu tejto kapitoly, dovolím si upozorniť, že smernica o DPH používa pojem "štandardná sadzba", pričom zákon o DPH zase pracuje s pojmom "základná sadzba", no v zásade ide o to isté. Na účely slovenskej právnej úpravy budem už ale používať iba pojem "základná sadzba". Základná sadzba DPH nachádzala (a aj dodnes nachádza) svoje normatívne u