Povinnosti prevádzkovateľov digitálnych platforiem z hľadiska správy daní

Vydáno: 32 minút čítania

Cieľom legislatívnej úpravy zákona č. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní v z. n. p. (ďalej len „zákon o medzinárodnej spolupráci“) jeho novelou zverejnenou v zákone č. 250/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní v z. n. p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony bolo zvýšenie daňovej transparentnosti a zlepšenie fungovania existujúcich nástrojov medzinárodnej administratívnej spolupráce pri správe daní. Tento cieľ legislatívnej úpravy zákona o medzinárodnej spolupráci sa má dosiahnuť implementáciou smernice Rady (EÚ) 2021/514 z 22. 3. 2021, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ o administratívnej spolupráci v oblasti daní (Ú. v. EÚ L 104, 25. 3. 2021), ktorá je označovaná ako DAC7 (ďalej len „smernica DAC7“).

Podnetom na legislatívnu úpravu tohto zákona rozšírením automatickej výmeny informácii (AVI) ako aj samotnému doplneniu pôvodnej smernice predchádzala podrobná analýza rýchlo sa rozvíjajúcej digitalizácie ekonomiky. Práve v tomto období rozšírená AVI pomôže daňovým správam členských štátov pri správnom vyčíslení zdaniteľných príjmov osôb predávajúcich prostredníctvom digitálnych platforiem bez ich fyzickej prítomnosti. Preto zámerom smernice (EÚ) 2021/514nie je pokryť iba cezhraničné využívanie platforiem, ale získať informácie aj o domácich predávajúcich cez domáce digitálne platformy.
Z dôvodovej správy je zrejmé, že na zabezpečenie tejto AVI sa zavádza povinnosť pre oznamujúcich prevádzkovateľov platforiem zbierať a poskytovať príslušnému orgánu SR (finančnému riaditeľstvu) informácie o predávajúcich podliehajúcich oznamovaniu, ktorí aktívne predávajú tovary a poskytujú služby prostredníctvom platforiem. Ide o platformy ponúkajúce predaj tovaru, prenájom dopravných prostriedkov a nehnuteľného majetku, ako aj poskytovanie rôznych služieb (napr. ubytovacích, dopravných, stravovacích). Vymedzené pravidlá rozšírenej AVI platia nielen v rámci EÚ, ale obdobné pravidlá boli schválené aj na úrovni Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD). Legislatívna úprava zákona o medzinárodnej spolupráci pri správe daní obsahuje aj spresnenia týkajúce sa existujúcich ustanovení smernice 2011/16/EÚ v platnom znení ohľadom výmeny informácií na žiadosť, skupinových žiadostí, ako aj zavedenie inštitútu spoločných kontrol. 
Implementácia smernice EÚ zabezpečí pre finančnú správu významný zdroj informácií o predávajúcich, ktorí dosahujú zdaniteľné príjmy prostredníctvom digitálnych platforiem. 
Z analýzy využitia informácií prostredníctvom AVI medzi členskými štátmi vyplýva, že využitie týchto informácií nie je na takej úrovni ako sa očakávalo. Pri kontrole plnenia daňových povinností daňovníkov, ktorí dosahujú zdaniteľné príjmy prostredníctvom digitálnych platforiem, aj príslušné orgány členských štátov konštatujú, že na účely kontroly priznaných zdaniteľných príjmov dosahovaných prostredníctvom digitálnych platforiem je nedostatok informácií, na základe ktorých by bolo možné overiť, resp. bude možné overiť, či daňovník priznal aj príjmy dosiahnuté cez digitálne platformy. Pozitívny vplyv na štátny rozpočet možno očakávať v rámci preverovania prijatých informácií tak zo zahraničia, ale aj od prevádzkovateľov digitálnych platforiem v SR o slovenských predávajúcich ako aj v rámci dobrovoľného plnenia daňových povinností z tejto oblasti. Finančná správa tak bude mať k dispozícii informácie o príjmoch predávajúcich podnikateľov dosiahnutých cez digitálne platformy a bude aj v ich záujme tieto príjmy aj priznať a zdaniť za príslušné zdaňovacie obdobie. Prijaté informácie bude možné využiť aj na kontrolu priznanej a zaplatenej DPH, ako aj na účely kontroly miestnych daní - dane z nehnuteľností.
Nie menej dôležitým inštitútom, ktorý si vyžiadala prax a doplnil sa do tohto zákona je
zavedenie nového inštitútu za účelom zvýšenia daňovej transparentnosti, ktorým je "spoločná kontrola" vykonávaná v spoluprácu jedného alebo viacerých členských štátov.
Ide o podobný inštitút ako sú simultánne kontroly, ktoré sa vykonávajú u vybraných daňových subjektov po dohode s príslušnými orgánmi členských štátov už niekoľko rokov.
Zavedením AVI oznamovaných prevádzkovateľmi digitálnych platforiem nedochádza k vytvoreniu bariér na trhu. Požiadavka na oznamovanie informácií o predávajúcich a ich príjmoch dosahovaných prostredníctvom platforiem vytvára porovnateľné podmienky s tradičnými podnikateľskými postupmi, pri ktorých má finančná správa prehľad a informácie o príjmoch daňových subjektov - predávajúcich tovary alebo poskytujúcich služby; tieto legislatívne úpravy nevytvárajú špeciálne režimy pre malé a stredné podniky, keďže sa predpokladá, že prevádzkovateľmi platforiem sú veľké subjekty a tiež neovplyvňujú uplatnenie slovenských podnikateľov na zahraničných trhoch vzhľadom na to, že smernicu DAC7 majú povinnosť implementovať všetky členské štáty a pravidlá budú rovnaké vo všetkých členských štátoch.
Na podnikateľské prostredie budú mať vplyv sankcie za nesplnenie povinností prevádzkovateľom platforiem, ktoré zohľadňujú splnenie požiadavky smernice Rady a sú stanovené tak, aby boli primerané, odrádzajúce povinnosti neplniť, ale účinné. Výška sankcií zohľadňuje závažnosť nesplnenej povinnosti, či ide o nesplnenie niektorej z oznamovacích povinností, o nesplnenie registračnej povinnosti alebo neplnenie povinností týkajúcich sa postupov preverovania.
Za nesplnenie oznamovacej povinnosti uloží daňový úrad oznamujúcemu prevádzkovateľovi platformy pokutu do výšky 3 000 €, za nesplnenie registračnej povinnosti pokutu do výšky 5 000 € a za nesplnenie povinností oznamovania informácií príslušnému orgánu SR a nesplnenie postupov preverovania do výšky 10 000 €. Ak nedôjde k splneniu povinností po výzve daňového úradu, pokuty sa uložia aj opakovane.

Související dokumenty

Súvisiace články

Môže vzniknúť prevádzkareň na účely dane z pridanej hodnoty z dôvodu využívania zdrojov dcérskej spoločnosti?
Novela zákona o dani z pridanej hodnoty
Daň z pridanej hodnoty pri dovoze tovaru na územie Európskej únie
Uplatňovanie osobitnej úpravy DPH - režim OSS (One Stop Shop) v roku 2022
Intrastat hlásenia v roku 2024
Prevádzkareň v zahraničí a skupinová registrácia
Poskytnutie služby a predaj digitálneho obsahu a produktov výživovým poradcom. Časť 2 - platiteľ DPH
Novinky dane z motorových vozidiel platné pri podaní daňového priznania za rok 2020
Úprava rozhodovania správcu dane v prípade autoremedúry
Postup a spôsob podania pri správe daní po novele
Služby poskytované zriaďovateľom, ktorý je členom DPH skupiny, prevádzkarni v inom členskom štáte EÚ
Zdaňovacie obdobie a podávanie daňových priznaní k DPH
Vývoz tovaru mimo Európskej únie
Režim zdanenia marže pri dodaní budov zakúpených na účely opätovného predaja
Daňová povinnosť u neplatiteľov dane z pridanej hodnoty
Vybrané rozsudky Súdneho dvora Európskej únie v oblasti DPH
Rozsudky Súdneho dvora EÚ v oblasti DPH
Intrastat hlásenia v roku 2024 (II.)
Registrácia platiteľa dane z pridanej hodnoty a dobropisy

Súvisiace otázky a odpovede

Zrušenie s.r.o.
Povinnosti mandátara pri uzatvorení mandantnej zmluvy.
DPH při fakturaci služeb mezi českou a slovenskou s.r.o.
Daňový bonus SZČO
Pobočka zahraničnej súkromnej vysokej školy
Odmena pre konateľa z Českej republiky
Zmena právnej formy z komanditnej spoločnosti na s.r.o.
Zníženie základného imania
Znášanie nákladov v súvislosti so zákonom č. 280/2006 Z. z.
Účtovanie poskytovania stravy vo vlastnom stravovacom zariadení v sústave jednoduchého účtovníctva + DPH
Zmluva o vytvorení a použití umeleckého výkonu
Zlúčenie dvoch s.r.o.
Odpočet daňovej straty po zlúčení spoločností
Predaný byt nadobudnutý cez dedičské konanie - daň a odvody
Dlhodobý prenájom motorového vozidla
Navýšenie základného imania
Vyplatenie podielu na zisku v s.r.o. za rok 2012 a odvody
Odvody a príkazná zmluva
Ukončenie podnikania - živnosti a daňové náležitosti
Predaj výživových doplnkov