V tomto čísle časopisu prinášame druhú časť seriálu o daňovej kontrole. Podstatou daňovej kontroly je zistenie alebo preverenie skutočností rozhodujúcich pre správne určenie vzťahu k štátnemu rozpočtu, t. j. pri dani z pridanej hodnoty ide o preverenie priznanej vlastnej daňovej povinnosti alebo deklarovaného nadmerného odpočtu.
Daňová kontrola, ktorá prebieha podľa zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“), má tri etapy, a to:
- začatie,
- priebeh a
- ukončenie,
pričom tieto majú určené pravidlá, ktoré musia byť dodržané tak kontrolovaným daňovým subjektom, ako aj správcom dane. Správca dane preveruje, či kontrolovaný platiteľ DPH dodržal ustanovenia zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“).
Základnými procesnými nástrojmi na získavanie informácií potrebných pri výkone daňovej kontroly sú:
- inštitút svedeckej výpovede,
- miestne zisťovanie,
- dožiadanie a
- súčinnosť tretích osôb.
Začatie daňovej kontroly
Podľa § 46 daňového poriadku sa daňová kontrola vo všeobecnosti, teda nielen kontrola dane z pridanej hodnoty, začína dňom určeným v oznámení správcu dane o začatí daňovej kontroly. Oznámenie musí obsahovať predpísané náležitosti: deň začatia daňovej kontroly, miesto výkonu daňovej kontroly, druh kontrolovanej dane, kontrolované zdaňovacie obdobie alebo kontrolované účtovné obdobie, lehotu na predloženie všetkých dokladov potrebných na vykonanie daňovej kontroly, poučenie o následkoch nepredloženia dokladov. Takýmto následkom nepredloženia dokladov je prechod na určovanie dane podľa pomôcok a pokuta za nesplnenie povinnosti nepeňažnej povahy.
Ak z dôvodov na strane daňového subjektu nemožno daňovú kontrolu začať v deň uvedený v oznámení o daňovej kontrole, je daňový subjekt povinný túto skutočnosť oznámiť správcovi dane do ôsmich dní od doručenia oznámenia a dohodnúť s ním nový termín začatia kontroly, daňová kontrola však nesmie začať neskôr ako 40 dní od doručenia oznámenia o výkone daňovej kontroly.
Daňová kontrola môže byť začatá aj bez oznámenia, a to v prípade, ak o jej vykonanie požiadajú orgány činné v trestnom konaní, alebo ak je dôvodné podozrenie, že účtovné a iné doklady budú pozmenené alebo zničené. V týchto prípadoch je správca dane povinný v deň začatia daňovej kontroly spísať zápisnicu o začatí daňovej kontroly, v ktorej musia byť uvedené zákonom stanovené náležitosti vrátane dôvodu, pre ktorý daňová kontrola začala bez oznámenia.
Zápisnica o začatí daňovej kontroly sa spisuje aj v prípade, ak sa vykonáva daňová kontrola na zistenie oprávnenosti nároku na vrátenie nadmerného odpočtu alebo jeho časti. Ak správca dane nemôže spísať zápisnicu o začatí daňovej kontroly, daňová kontrola je začatá v deň uvedený v oznámení o daňovej kontrole, ktoré kontrolór zašle daňovému subjektu.
Priebeh daňovej kontroly
Ak kontrolór v priebehu daňovej kontroly zistí skutočnosti odôvodňujúce vykonanie daňovej kontroly aj iného zdaňovacieho obdobia alebo účtovného obdobia alebo inej dane, ktoré neboli uvedené v zápisnici o začatí daňovej kontroly alebo v oznámení o daňovej kontrole, správca dane je oprávnený rozšíriť výkon daňovej kontroly aj o iné zdaňovacie obdobie, túto skutočnosť je správca dane povinný písomne oznámiť bez zbytočného odkladu kontrolovanému daňovému subjektu. Rozšírená daňová kontrola sa nepovažuje za novú kontrolu, teda správca dane nespisuje novú zápisnicu o začatí daňovej kontroly.
Dôkazné bremeno – pochybnosti o predložených dokladoch
Správca dane, ako vyplýva z ustanovenia § 24 daňového poriadku, dokazovanie vedie, zabezpečuje jeho výkon, určuje rozsah dokazovania, spôsob vykonania a získania jednotlivých dôkazov. Je na zvážení správcu dane, či považuje niektorú skutočnosť za preukázanú, alebo navrhne vykonať ďalšie dokazovanie.
V prípade, ak vzniknú pochybnosti o správnosti, pravdivosti alebo úplnosti d