Ing. Ingrid Veverková
Počet vyhľadaných dokumentov: 23
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 23
Zoradiť podľa:
Obec je vlastníkom nájomných bytov. Tvorí fond opráv podľa § 18 ods. 2zákona č. 443/2010. Tento fond môže použiť aj na iné výdavky v obci, alebo ich musí použiť len na výdavky čo sa týka oprav a údržby nájomných bytov
Obec predala majetok (dlhodobý) a má z toho kapitálové príjmy (kód zdroja 43). Mala by obec tieto prostriedky (ak má zámer ich minúť v priebehu rozpočtového roka) použiť tiež iba na financovanie kapitálových výdavkov a výdavok účtovať s kódom zdroja 43? Je možné uhradiť z kapitálových príjmov bežné výdavky s kódom zdroja 43? Z pohľadu zákonného ustanovenia uvedeného § 10 ods. 10 zákona č. 583/2004 o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy: "Na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu možno použiť príjmy kapitálového rozpočtu, ak sa vrátia do termínu ich použitia na rozpočtovaný účel, najneskôr však do konca rozpočtového roka." Uvedené ustanovenie nepriamo určuje rozpočtové pravidlo, ktoré hovorí, že z príjmov z predaja kapitálového majetku nie je možné hradiť bežné výdavky. Je uvedené rozpočtové pravidlo platné aj pre tento rok alebo je potrebné aplikovať iné zákonné ustanovenie? Čo sa týka čerpania rezervného fondu na bežné výdavky, tam sa novelou zákona, konkrétne § 21j podmienky zmenili. Menilo sa novelou aj pravidlo o kapitálových príjmoch?
Chcela by som sa informovať na problematiku poskytovania preddavkov podľa § 19 zákona č. 523/2004 Z. z., a to konkrétne: V § 19 ods. 8 sa uvádza „Subjekt verejnej správy môže poskytovať preddavky, ak boli vopred v zmluve o dodávke výkonov a tovarov písomne dohodnuté, a to najviac na obdobie troch mesiacov v závislosti od vecného plnenia dodávok výkonov a tovarov...“. Moja otázka znie, či stačí, ak plnenie (služba je poskytovaná na obdobie jedného roka) začne v lehote do troch mesiacov od poskytnutia preddavku v plnej sume alebo môžem poskytnúť preddavok len na alikvótnu časť z celkovej sumy (teda na obdobie troch mesiacov), ak je plnenie služby nastavené na dlhšiu dobu ako tri mesiace. Taktiež sa chcem opýtať na názor definície preddavku. V publikácii Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy Komentár (Harušťáková, 2016) autorka tvrdí, že poskytnutie vo výške 100 % záväzku pred uskutočnením plnenia nie je preddavkom. V danom prípade vraj nie je následne čo zúčtovať, nakoľko zúčtovacia faktúra je vystavená na 0 € a nemožno teda hovoriť o preddavku. Stotožňujete sa s daným názorom?
V roku 2019 sme zistili chybu pri čerpaní rezervného fondu počas roka 2018.
Z roku 2017 po schválení záverečného účtu v roku 2018 na základe uznesenia obecného zastupiteľstva do rezervného fondu sme mali previesť 100 % zostatku vo výške 6 032,73 €, ktorá predstavovala sumu rezervného fondu pre rok 2018. Naša obec má vytvorený len jeden hlavný účet, účtovne analyticky máme rozdelené ďalšie účty, z ktorých je aj účet rezervného fondu (vedený a označený číslom 221 16). Prevod prostriedkov z hlavného účtu 2214 na účet rezervného fondu sme účtovali dňa 27. 3. 2018, a to:
P. č.
MD
D
Suma v €
Poznámka
1.
261
221.4
6 032,73
Prebytok hospodárenia roku 2017 do rezervného do fondu
2.
221.16
261
6 032,73
Príjem do rezervného fondu
Pri nákupe investičného materiálu – kapitálové výdavky sme účtovali príjem faktúry.
P. č.
MD
D
Suma v €
Poznámka
1.
042
321
2 500
Zaúčtovanie faktúry
2.
321
221.0111.717002.43
-2 500
Úhrada faktúry z bežného účtu
Toto je len príklad pri nákupe tovaru. Tak sme účtovali každý nákup až do vyčerpania celej sumy 6 032,73 €.
Pri tomto účtovaní sme nerobili hneď zapojenie do finančných operácii z rezervného fondu ale až k 1. 12. 2018 sme jednou sumou spolu zaúčtovali:
P. č.
MD
D
Suma v €
Poznámka
1.
261
221.16
6 032,73
Prevod z účtu rezervného fondu do finančných operácií
2.
221.454001.41.2
261
-6 032,73
Príjem finančných operácií
Na účte 221.16 rezervného fondu zostala suma 0 a na finančných operáciách suma 6 032,73 €.
Chceli by sme sa opýtať, či sme postupovali pri zaúčtovaní správne.
Po skončení roka 2018 sme začali robiť záverečný účet, a tu sme prišli na chybu vo výsledku hospodárenia a zostatku finančných prostriedkov na bankovom účte.
Podľa výkazu Fin 1 – 12 sme zisťovali výsledok hospodárenia:
Bežné príjmy
263 128,52 €
Bežné výdavky
247 237,10 €
Kapitálové príjmy
17 000 €
Kapitálové výdavky
27 154,60 €
Ostatné FO / RF
6 032,73 €
Spolu
286 161,25 €
247 391 €
Rozdiel
11 769,55
Prebytok hospodárenia sme robili bez finančných operácií.
Bežné príjmy
263 128,52 €
Kapitálové príjmy
17 000 €
Bežné výdavky
247 237,10 €
Kapitálové výdavky
27 154,60 €
Spolu
15 891,42
-10 154,60
Čerpanie kapitálových výdavkov bolo vyššie ako kapitálové príjmy, preto sme to dofinancovali čerpaním rezervného fondu a doplatkom z bežných výdavkov, nakoľko sme mali rozpočet celkovo vyrovnaný ale bežné príjmy a bežné výdavky sa nerovnali.
Celkový výsledok hospodárenia nám vychádza po odpočítaní sumy chýbajúcej u kapitálových výdavkov z zostatku bežného rozpočtu:
15 891,42 €
-4 121,55 €
11 769,55 €
Zostatok na účte 30 691,14 €
Po odpočítaní sociálneho fondu -591,25 €
Po odpočítaní depozitného účtu -12 335,50 €
Po pripočítaní zvyšku pokladnice 37,55 €
Zostatok je 17 801,94 a náš výsledok hospodárenia je 11 769,55, čo je rozdiel 6 032,73 €.
Tu je vidieť akoby rezervný fond nebol čerpaný.
Obec v roku 2018 hospodárila s prebytkovým bežným rozpočtom a so schodkovým kapitálovým rozpočtom. Celkové hospodárenie obce bolo prebytkové, obec dosiahla prebytok 5 736,82 €.
Sme nemocnica, príspevková organizácia ŽSK. Naša odborová organizácia chce čerpať sociálny fond formou gastrolístkov, ktoré sa dajú zamestnancom na dni dovolenky. Je to možné, ako túto skutočnosť účtovať? Je toto čerpanie zdanené daňou z príjmu a platia sa odvody?
Účtujem v programe MRP mzdy pre obec nasledujúco: - hrubá mzda 521/331 - odvody zamestnanec 331/336 - odv. zamestnávateľ 524/336 - daň zo mzdy 331/342 - výplata mzdy 331/211. Ako mám presne zaúčtovať hrubú mzdu, úhradu mzdy z pokladnice, úhradu odvodov a dane z účtu s ekonomickou klasifikáciou tak, aby tieto boli zahrnuté do rozpočtovej klasifikácie obce.
Môžu sa nevyčerpané finančné prostriedky na osobné náklady z preneseného výkonu štátnej správy v RO obce/mesta za rok 2017 presunúť do prevádzkových nákladov (po schválení zriaďovateľom) a následne v roku 2018 vyčerpať na prevádzku? Alebo je RO obce/mesta povinná prostriedky na osobné náklady z preneseného výkonu štátnej správy použiť na mzdy a odvody v roku 2017 a nevyčerpané vrátiť do ŠR? RO nevyčerpala finančné prostriedky na mzdy ani na prevádzku v roku 2017.
Sme RO zriadená obcou-DSS. Obec ako zriaďovateľ prijíma dotáciu z MPSVaR na financovanie soc. služieb a následne nám ju každý mesiac poukazuje na náš výdavkový účet. Môžem dotáciu prijatú po 1.8. použiť na mzdy? Napr. príjmem dotáciu 1. 12. a môžem ju použiť na decembrové výplaty? Dotáciu na daný rok vždy aj použijeme v danom roku.
Sme rozpočtová organizácia DSS zriadená obcou. Úhrady od klientov prijímame na príjmový účet (úhrady spolu za ubytovanie, stravu, odb. činnosti). Celú sumu úhrad prevedieme na konci mesiaca zriaďovateľovi (obec). Obec vráti celú sumu na výdavkový účet. Následne prevediem sumu za stravu na samostatný mimorozpočtový jedálenský účet. Poprosila by som poradiť, či je moje účtovanie správne, hlavne ekonomická klasifikácia. Môžeme viesť stravné od klientov na samostatnom mimorozpočtovom účte (napr., ako sa účtuje školská jedáleň)?
Účtovný predpis MD / D suma, Predpis úhrad klientov 318/602, 1 000. Príjem na príjmový účet-strava, ubytovanie spolu 223-223001 /318, 1 000. Odvod z PÚ zriaďovateľovi 351/223 bez EK, 1 000. Zúčtovanie odvodu príjmov 588/351, 1 000. Príjem na výdavkový od zriaďovateľa 222 bez EK / 354, 000. Presun stravného z výdavkového na jedálenský 261/ 222, 300. Príjem na jedálenský 221-223003/261, 300. Úhrada fa za potraviny z jedálenského účtu 321 221-633011. Mám ponížiť účet príjmový 223-223001 o sumu stravného? Lebo tam už je zahrnutá výška stravného, ktoré potom presúvam na jedálenský účet 221-223003. Prípadne ako mám správne účtovať?
Pokiaľ je obec zriaďovateľom materskej školy, je povinná zabezpečovať čistiace prostriedky?
Domov sociálnych služieb je rozpočtová organizácia zriadená obcou. Na príjmový účet (PÚ) sa prijímajú mesačne úhrady od klientov (všetko spolu -ubytovanie, strava aj réžia) z PÚ sa odvedie celá prijatá suma na obec a tá ju vráti na výdavkový rozpočtový účet (VÚ). Organizácia si potom prevedie stravu aj réžiu na jedálenský účet (JÚ) a réžiu vrátim z JÚ na VÚ.
Ako riešiť predkontácie zaúčtovania aj s rozpočtovými položkami na príjem úhrad od klientov za ubytovanie, stravu a réžiu, na ktorom účte použiť 223003, 641006, 223001, 312007? Organizácia vyberá aj za stravovanie dôchodcov v obci, tam nie je postup jasný, lebo sa vyberajú finančné prostriedky v hotovosti len za stravu a réžiu, a to sa hneď vloží na JÚ a réžia sa prepošle na VÚ.
Malá obec s počtom obyvateľov do 100, má len veľmi malý rozpočet, nemá dostatok príjmov v bežnom rozpočte na vykonanie nevyhnutnej údržby interiéru kultúrneho domu (výmena pôvodnej drevenej podlahy, ktorá sa na viacerých miestach prepadáva, za novú). Môže obecné zastupiteľstvo schváliť použitie týchto prostriedkov v zmysle § 10 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. ako odstránenie havarijného stavu majetku obce alebo ako mimoriadnu udalosť?
Kultúrny dom je jedinou budovou v obci, v ktorej sa konajú všetky spoločenské udalosti, t. j. svadby, pohrebné hostiny, verejné zhromaždenia, a pod., ktoré sa momentálne nemôžu v obci uskutočniť. V prípade, že je možné použitie z rezervného fondu, ako má obec takto použité prostriedky účtovne zatriediť, aby boli v súlade so zákonom č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p.
Obec realizovala stavbu „Rekonštrukcia polyfunkčného objektu“, ktorá bola financovaná z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka – EAFRD (kód zdroja 11K1 a 11K2). Podľa projektovej dokumentácie súčasťou stavby, okrem iného, je aj viacúčelová spoločenská miestnosť s kuchyňou a s príslušným zariadením, ktorá pozostáva z miestností - vlastná kuchyňa – príprava a výdaj jedál, umývanie čierneho a bieleho riadu a suchý sklad. Viacúčelová spoločenská miestnosť s kuchyňou má slúžiť občanom obce pri rôznych spoločenských udalostiach, životných jubileách, oslavách, pre spoločenské akcie organizované obcou pre občanov, atď. Bude poskytnutá možnosť občanom prenajatia si týchto priestorov vo výške režijných nákladov. V uvedených priestoroch nebude obec vykonávať podnikateľskú činnosť. Dodávateľ stavby (rekonštrukcie) fakturoval obci okrem stavebných prác uskutočnených na budove, aj veľkokuchynské zariadenie v sume cca 60 000 €, ktorá pozostáva z týchto položiek - sporák, kotol, konvektomat, fritéza, univerzálny robot, umývací stôl, pracovný stôl, stôl výdajný ohrievaný, mlynček na mäso, mäsodoska, nerezové regály, umývačka bieleho riadu, škrabka zemiakov, nástenné hygienické umývadlo, mobilný drez na zeleninu, priestorový digestor, dovoz, montáž a zaškolenie na veľkokuchynské zariadenia. Niektoré položky za jednotkovú cenu prevýšili sumu 1 700 € (napr. sporák, kotol, konvektomat, fritéza, univerzálny robot, umývačka bieleho riadu) a niektoré položky za jednotkovú cenu boli nižšie ako 1 700 € (napr. umývací stôl, pracovný stôl, stôl výdajný ohrievaný, mlynček na mäso, nerezové regály, škrabka zemiakov, nástenné hygienické umývadlo, mobilný drez na zeleninu, priestorový digestor). Celková fakturovaná suma (t. j. stavebné práce uskutočnené na budove + veľkokuchynské zariadenie) bola uhradená z kapitálových výdavkov.
Ako zaradiť predmetnú stavbu „Rekonštrukcia polyfunkčného objektu“ do majetku obce, teda jej stavebnú časť a hlavne veľkokuchynské zariadenie, keďže veľkokuchynské zariadenie nebude slúžiť na podnikateľskú činnosť obce?
Je uvedené veľkokuchynské zariadenie súčasťou stavby (rekonštrukcie), odpisuje sa spolu s uvedenou stavbou a na inventárnej karte sa uvedie spolu so stavbou?
Alebo uvedené veľkokuchynské zariadenie je súborom hnuteľných vecí, odpisuje sa oddelene od stavby, ale ako súbor hnuteľných vecí, t. j. v jednej odpisovej skupine a uvedie sa len na jednu inventárnu kartu ako súbor hnuteľných vecí ?
Alebo jednotlivé komponenty veľkokuchynského zariadenia, ktorých jednotková cena je vyššia ako 1 700 € sú samostatnými hnuteľnými vecami, odpisujú sa oddelene od stavby samostatne a každý komponent bude uvedený na samostatnej inventárnej karte?
Je povinnosťou obce vykonávať predbežnú finančnú kontrolu:
pri vyberaní dane z nehnuteľností a miestnych poplatkov (platobné výmery + príjmové pokladničné doklady + VZN),
pri príjme z prenájmu KD,
pri každom príjme plynúcom z prevádzkovej činnosti obce, čiže každú príjmovú operáciu,
pri všetkých výdavkov ( t. j. náklady na energie, telefón, zakúpenie drobného majetku, mzdy, odmeny, zakúpenie PHL, kancelárskych potrieb, atď.) hradených z vlastných zdrojov obce,
alebo predbežná finančná kontrola sa vykonáva iba pri príjmoch a výdavkoch spojených so získaním dotácie zo štátneho rozpočtu, Európskej únie a jej čerpaním, čiže čerpanie cudzích zdrojov - verejných prostriedkov (prostriedky zo štátneho rozpočtu, EÚ a iné prostriedky zo zahraničia na financovanie prostriedkov na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je SR viazaná a s ktorými hospodária príspevkové organizácie, verejná správa, čiže obec).
Máme v obci súkromnú umeleckú školu a súkromné centrum voľného času a poskytujeme im dotáciu na žiaka tak, ako v základnej škole ako zriaďovateľ dotujeme školskú jedáleň, školskú družinu a materskú školu. Súkromná umelecká škola aj centrum voľného času majú formu občianskeho združenia. Platí pre nich zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v z. n. p.? Ak áno, v cit. zákone je uvedené, že musia v účtovníctve viesť oddelene výnosy a náklady spojené s všeobecne prospešnými službami, výnosy a náklady spojené s podnikateľskou činnosťou a výnosy a náklady spojené so správou neziskovej organizácie. Ak im dáme na budúci rok vo VZN podmienku, že chceme, aby prostriedky z dotácie našej obce v účtovníctve analyticky členili, neprekročíme tým našu právomoc pri tvorbe VZN? Táto inštitúcia pôsobí aj v iných obciach, ktoré im tiež dávajú dotáciu. Chcem u nich ako hlavný kontrolór vykonať kontrolu, v rámci, ktorej plánujem skontrolovať použitie peňažných prostriedkov, ktoré získali od našej obce a zistiť, či vyčerpali, resp. nevyčerpali celú našu dotáciu.
Obec v rámci programu „Leader“ dostane dotáciu na revitalizáciu parku. V kapitálových výdavkoch sú zaradené nasledovné položky:
Majetok
Počet kusov
Cena za kus v eurách
Cena celkovo v eurách
Parkové lavičky
3
240
720
Smetný kôš
1
80
80
Pieskovisko
1
180
180
Dvojhojdačka
1
600
600
Spolu
1 580
Mám pochybnosti o účtovaní týchto položiek ako o kapitálových výdavkoch. V smernici je stanovené, že majetok v hodnote od 500 eur do 1699 eur sa účtuje ako drobný dlhodobý majetok. Podľa toho by sa ako kapitálový výdavok účtovala len dvojhojdačka v hodnote 600 eur. Alebo existuje možnosť, že tieto položky sa budú brať ako celok, sústava vecí – obecný mobiliár, a všetko dokopy ako kapitálový výdavok v hodnote 1580 eur?
1. Podľa § 28 ods. 5 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, za pobyt dieťaťa v materskej škole prispieva zákonný zástupca na čiastočnú úhradu výdavkov materskej školy príspevok, ktorého výška je určená všeobecne záväzným nariadením obce – zriaďovateľa.
V súlade so zákonom o účtovníctve, kto má byť na príjmovom pokladničnom doklade označený ako účastník účtovnej operácie (t. j. „prijaté od koho") v týchto prípadoch:
príspevok uhradí v hotovosti do pokladnice materskej školy rodič dieťaťa; na príjmovom pokladničnom doklade má byť uvedené meno a priezvisko rodiča dieťaťa alebo meno a priezvisko dieťaťa, za ktoré sa príspevok platí?
príspevok v hotovosti do pokladnice materskej školy prinesie (uhradí) dieťa; na príjmovom pokladničnom doklade má byť uvedené meno a priezvisko dieťaťa alebo meno a priezvisko rodiča?
2. V prípade uskutočnenia nákupu materiálu, resp. služby v hotovosti, kto má byť správne v zmysle zákona o účtovníctve označený na výdavkovom pokladničnom doklade ako účastník účtovnej operácie (t. j. „vyplatené komu"), má to byť zamestnanec účtovnej jednotky, ktorý nákup reálne uskutočnil alebo organizácia, ktorá je uvedená na doklade z registračnej pokladnice?
Ako sa vykazuje poistná udalosť na príjmovej a výdavkovej strane v rozpočte obce v prípade, keď poisťovňa vykazuje poistné plnenie priamo dodávateľovi. Treba v tomto prípade vykazovať plnenie príjmovej strany rozpočtu cez položku ekonomickej klasifikácie 292006 - Z náhrad z poistného plnenia a na výdavkovej strane rozpočtu vykázať čerpanie na položke ekonomickej klasifikácie 635xxx - Rutinná a štandardná údržba?
Aký je správny postup v účtovníctve obce pri zaúčtovaní zakúpených troch licencií na e-learningové vzdelávanie (1 licencia = 900 €), a na ktorú podpoložku ekonomickej klasifikácie sa má zatriediť výdavok za zakúpenie tejto licencie?
Aký je postup pri zaúčtovaní zálohovej faktúry v obci za on-line prístup na internetový portál na príslušný rok, a následne aj faktúru za vyúčtovanie preddavku, a na ktorú podpoložku ekonomickej klasifikácie sa má zatriediť výdavok za nákup on-line prístupu na internetový portál?