Daňové povinnosti influencerov v digitálnom prostredí

Vydané: 1 minúta čítania

Finančná správa upozorňuje, že aj príjmy influencerov, bez ohľadu na formu peňažnú alebo nepeňažnú, podliehajú zdaneniu podobnému tradičnému podnikaniu.

Aktivity zahŕňajú reklamné spolupráce, barterové výmeny, predaj vlastných produktov – „merch“ atď. Rozhodujúci pre daňové priznanie je typ ich činnosti a výška príjmu. Originálna tvorba patrí pod autorské právo. Založenie živnosti v tomto prípade nie je povinné, avšak príjem podlieha dani z príjmov. V prípade, že však influencer zdieľa cudzie diela alebo propaguje produkty bez vlastnej tvorivej činnosti, môže mu vzniknúť povinnosť registrácie ako samostatne zárobkovo činnej osoby. Pre rok 2024 nastavená hranica zdaniteľných príjmov pre podanie daňového priznania je viac ako 2 823,24 eur, pričom pre rok 2025 sa zvýši na 2 876,90 eur.

Rovnako platí, že ak hodnota dodaných tovarov alebo služieb bez dane presiahne 50 000 eur v priebehu kalendárneho roka, vzniká povinnosť podať žiadosť o registráciu na DPH do 5 pracovných dní odo dňa, kedy bol obrat prekročený. Ak obrat presiahne 62 500 eur, influencer sa stáva platiteľom DPH okamihom dodania tovaru alebo služby, ktorým bola táto hranica prekročená.