Dňa 1. augusta 2024 vstúpil do platnosti zákon č. 177/2024 Z. z., ktorý novelizuje zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla (ďalej len „zákon o PZP“). Kľúčovou zmenou je nová definícia pojmu „motorové vozidlo“ v rámci právneho rámca PZP. MF SR vydalo usmernenie s cieľom zabezpečiť jednotnosť pri aplikácii nových pravidiel obsiahnutých v § 2 písm. a) týkajúceho sa spomínaného zákona.
Zákon o PZP transponuje do právneho poriadku SR ustanovenia smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2118 z 24. novembra 2021, ktorou sa mení smernica 2009/103/ES o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a o kontrole plnenia povinnosti poistenia takejto zodpovednosti.
Okruh subjektov, ktoré sú povinné uzavrieť PZP sa v zásade nemení.
Zákon o PZP neuvádza žiadne konkrétne typy motorových vozidiel (kolobežky, bicykle a pod.). Zákon uvádza len určité parametre, a to:
- konštrukčnú rýchlosť
- prevádzkovú hmotnosť vozidla.
Na základe uvedených parametrov sa určí, či vzniká povinnosť uzavrieť PZP. Táto povinnosť vzniká bez ohľadu na zaradenie motorových vozidiel do jednotlivých kategórií.
PZP je typovo neutrálne a závisí výhradne na splnení zákonom stanovených parametrov.
V súčasnosti sa v cestnej premávke pohybuje viacero MV, ktoré spĺňajú stanovené parametre pre uzavretie PZP, avšak ich používanie v cestnej premávke nie je v súlade s predpismi upravujúcimi prevádzku vozidiel v cestnej premávke napr. „elektrokolobežky“ so sedadlom alebo „elektrokolobežky“ s pomocným motorčekom s rýchlosťou prevyšujúcou 25 km/h.
PZP nie je naviazané na oprávnenie prevádzkovať príslušné MV v cestnej premávke, takže aj takéto MV musí mať uzavreté PZP.
Definícia motorového vozidla
Zákon o PZP v § 2 písm. a) definuje motorové vozidlo, ktoré má byť poistené, takto:
Motorovým vozidlom je:
- samostatné nekoľajové vozidlo s vlastným mechanickým pohonom s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou viac ako 25 km/h alebo prevádzkovou hmotnosťou viac ako 25 kg a najväčšou konštrukčnou rýchlosťou viac ako 14 km/h,
- prípojné vozidlo, ktoré sa používa s vozidlom podľa predošlého bodu, bez ohľadu na to, či je pripojené alebo odpojené.
Za prevádzkovú hmotnosť na účely zákona o PZP sa považuje hmotnosť samotného motorového vozidla (čistá hmotnosť vozidla), čiže hmotnosť, do ktorej sa nepočíta hmotnosť vodiča ani hmotnosť batožiny. Až po splnení uvedených parametrov musí mať vozidlo uzatvorené PZP.
Elektrobicykle
Z hľadiska prevádzky vozidla v cestnej premávke je potrebné rozlíšiť medzi tromi druhmi elektrobicyklov:
- Bicykel s pomocným motorčekom (tzv. EPAC).
- Bicykel s pohonným systémom.
- Bicykel ako malý motocykel.
Bicykel s pomocným motorčekom (tzv. EPAC)
Z hľadiska prevádzky vozidla v cestnej premávke bicykel s pomocným motorčekom (tzv. EPAC) patrí medzi vozidlá kategórie V – ostatné vozidlá, ktoré nepodliehajú schváleniu na prevádzku v cestnej premávke.
Z technických parametrov k bicyklu vyplýva, že pomocný motorček funguje iba počas krútenia pedálmi a automaticky sa jeho podpora preruší pri dosiahnutí rýchlosti 25 km/h.
Bicykel s pomocným motorčekom teda nemá vlastný pohon, ale je závislý od ľudskej sily. Z tohto dôvodu pre bicykel s pomocným motorčekom nie je potrebné PZP.
Pri bicykloch s pomocným motorčekom od 1. augusta 2024 nenastala v súvislosti s PZP žiadna zmena.
Bicykel s pohonným systémom
Z hľadiska prevádzky vozidla v cestnej premávke bicykel s pohonným systémom patrí medzi vozidlá kategórie L1e-A, ktoré podliehajú schváleniu na prevádzku v cestnej premávke podľa nariadenia (EÚ) 168/2013.
Bicykel s pohonným systémom možno v cestnej premávke používať len vtedy, keď je opatrený evidenčným číslom.
Pohonný systém daného bicykla funguje iba počas krútenia pedálmi a preruší sa automaticky pri dosiahnutí rýchlosti 25 km/h.
Bicykel s pohonným systémom teda nemá vlastný pohon, ale je závislý od ľudskej sily. Z tohto dôvodu pre bicykel s pohonným systémom nie je potrebné PZP.
Pri bicykloch s pohonným systémom od 1. augusta 2024 nenastala v súvislosti s PZP žiadna zmena.
Bicykel ako malý motocykel
Bicykel, ktorý nie je možné zaradiť do predchádzajúcich dvoch kategórií (napríklad má vyššiu rýchlosť ako 25 km/h) patrí medzi vozidlá kategórie L1e-B (malé motocykle), ktoré podliehajú schváleniu na prevádzku v cestnej premávke podľa nariadenia (EÚ) 168/2013.
Každý malý motocykel možno v cestnej premávke používať, len keď je opatrený evidenčným číslom.
Na výrobnom štítku malého motocykla musí byť, okrem VIN čísla (výrobného čísla), uvedená kategória L1e-B a tiež aj číslo schválenia podľa nariadenia (EÚ) 168/2013. Taktiež sa uvádza aj najväčšia rýchlosť a výkon pohonného systému.
Pri malom motocykli aj v prípade bicykla už pohon nie je závislý od ľudskej sily, preto, ak sú splnené parametre pre PZP, vozidlo musí mať PZP. Vzhľadom na to, že takýto malý motocykel podlieha evidencii (má evidenčné číslo), PZP sa uzatvorí na základe údajov uvedených v osvedčení o evidencii časť I a časť II.
Pri malých motocykloch od 1. augusta 2024 nenastala v súvislosti s PZP žiadna zmena, keďže aj predtým malé motocykle museli mať PZP.
Elektrokolobežky
Z hľadiska prevádzky vozidla v cestnej premávke kolobežky s pomocným motorčekom patria medzi vozidlá kategórie V – ostatné vozidlá, ktoré nepodliehajú schváleniu na prevádzku v cestnej premávke.
V cestnej premávke sa ale môžu používať len vtedy, ak plnia technické požiadavky, ktoré sú ustanovené § 32 vyhlášky č. 134/2018 Z. z., podľa ktorej kolobežka s pomocným motorčekom je nemotorové vozidlo zachovávajúce pôvodný charakter kolobežky, pričom:
- na pohon okrem ľudskej sily slúži aj elektrický pomocný motorček, ktorý neumožňuje vyvinúť rýchlosť vyššiu ako 25 km/h a
- nie je vybavené sedadlom.
Kolobežka s pomocným motorčekom na rozdiel od elektrobicyklov majú vlastný pohon, pretože ich pomocný motorček funguje aj bez potreby ľudskej sily.
Pri elektrokolobežkách od 1. augusta 2024 v zásade nenastala zmena a PZP nepotrebujú.
Jediná zmena týkajúca sa elektrokolobežiek je v tom prípade, ak sú ťažšie ako 25 kg a zároveň majú konštrukčnú rýchlosť v rozmedzí 14 km/h až 25 km/h. Takáto elektrokolobežka potrebuje mať PZP.
Táto malá skupina elektrokolobežiek s hmotnosťou viac ako 25 kg a konštrukčnou rýchlosťou v rozmedzí 14 km/h až 25 km/h od 1. augusta 2024 musí mať uzatvorené PZP!